Město Písek prosazuje chytré technologie.

Město Písek prosazuje chytré technologie. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Moderní technologie v Písku pomáhají v dopravě i ve školce

  • 1
Písek nabídne na podzim novinky v chytré dopravě. Při příjezdu do města navedou řidiče navigační digitální tabule na parkoviště, kde jsou volná místa. Majitelé elektromobilů zase získají informace o obsazenosti nabíjecích stanic. Prvním smart parkovištěm bude aktuálně rekonstruované P1 u Výstaviště.

„Prvních pět světelných tabulí, které na něj budou řidiče navigovat, bude umístěno na hlavních příjezdových trasách do města. Postupně počítáme i se zapojením dalších parkovišť a odstavných ploch. Vedle navigace bude systém sledovat také jejich obsazenost a on-line poskytovat tyto informace řidičům. Kromě digitálních panelů bude řidičům k dispozici i webová a mobilní aplikace. Majitelé elektromobilů pak budou informováni i o obsazenosti nabíjecích stanic na území města,“ popsal Miloš Prokýšek z kanceláře Smart Písek.

Na parkovišti P1 město počítá také s výstavbou dvou dobíjecích stanic pro elektromobily. Předpokládaná cena tabulí je dva miliony korun.

Pro umístění svislých digitálních panelů byly vybrány konkrétní dopravní uzly, například v lokalitách u křižovatky ulic Čelakovského a U Výstaviště či u okružní křižovatky ulic Pražská a Dvořákova. Data o obsazenosti parkovacích ploch bude sbírat soustava detektorů, jimiž budou místa osazena.

„Systém bude shromažďovat data o obsazenosti parkovišť a pak je poskytovat navigačním cedulím. Tyto informace budou využity i na webových stránkách nebo v mobilní aplikaci, která umožní navigaci přímo na volné parkovací místo,“ upřesnil Patrik Horažďovský, garant mobility organizační složky Smart Písek.

Digitální tabule budou i na zastávkách MHD

Parkovací systém přitom nebude určen jen pro navádění na vyhrazená parkoviště.

„Kromě klasické navigace na volná místa na vyhrazených parkovištích osazených detektory by měl poptávaný systém umět předpovědět i obsazenost ploch například přímo v ulicích města. Řidičům se tím zkrátí čas při hledání volného místa. Nebudeme tak šetřit jen jejich nervy, ale i životní prostředí, protože s nižším nájezdem se sníží pochopitelně i emise,“ podotkl místostarosta Josef Knot.

A víc klidu budou mít i cestující městskou hromadnou dopravou. Společnost ČSAD Autobusy České Budějovice totiž připravuje novinky na zastávkách v podobě digitálních tabulí. Kromě klasických papírových jízdních řádů budou panely navíc díky GSM bráně ukazovat, za jak dlouho doopravdy přijedou vozy na zastávku.

„Teď vypisujeme poptávkové výběrové řízení. V létě začneme zastávky panely osazovat tak, aby žáci v první školní den už věděli, kdy přesně přijede jejich autobus,“ poznamenal generální ředitel ČSAD Autobusy České Budějovice Vladimír Homola.

Chytré technologie pronikají v Písku nejen do dopravy, ale i do mateřských škol. Děti v 15. Mateřské škole v Erbenově ulici pracují s interaktivním výukovým systémem, který městu darovala jedna z největších tchajwanských investičních společností Tatung.

Školka je prvním zařízením v Jihočeském kraji, která pilotní projekt StudyFan testuje. Učitelka zadává na interaktivní tabuli úkoly a děti ťukají e-tužkou na elektronickou podložku správné odpovědi.

„Samotnou mě překvapilo, jak rychle se děti se systémem naučily pracovat. Díky okamžitému vyhodnocení odpovědí můžu rovnou sestavovat další okruh otázek, případně zvyšovat i jejich náročnost,“ zhodnotila ředitelka mateřské školy Jaroslava Svobodová.

Městské budovy, například základní školy, fungují několik let také v projektu EPC. Ten je zaměřený na úsporu energií. V Písku se tak daří uspořit přes 2,5 milionu korun ročně.

„Dali jsme objekt určité společnosti, která na své náklady zainvestovala technologie snižující energetickou náročnost jednotlivých budov. Po určité době nám tyto systémy předá bezúplatně do vlastnictví. Energetické a finanční úspory jsou poměrně značné. Se společností Enesa bychom chtěli v nejbližších měsících spustit energetický portál. Každý tak bude mít možnost vidět, jaké jsou on-line spotřeby určitých elektrických energií, a následně je vyhodnocovat v rámci takzvaných open dat,“ naznačil Knot.


Elektromobil