Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ne pět, ale dva. Ministr šetří a škrtá sjezdy na obchvatu Budějovic

  16:11aktualizováno  16:11
Vedení Českých Budějovic dlouhodobě počítá s minimálně čtyřmi přivaděči k dálnici D3. Proti nim jsou však poslední plány Ministerstva dopravy. MF DNES zjistila, že sjezdy mají být jen dva, na severu a jihu města.

Podle ministra dopravy Antonína Prachaře by snížení počtu sjezdu zlevnilo obchvat Budějovic o jednu miliardu. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Odpůrci hlinského přivaděče mohou pomalu začít chladit šampaňské. Pro některé zástupce budějovické radnice nepředstavitelná věc se možná stane skutečností. K dálničnímu obchvatu kolem města povedou jen dva přivaděče. A ten u Hlinska a Nového Vráta by mohl z plánů zmizet.

Ministr dopravy Antonín Prachař novinku oznámil na setkání se zástupci české vlády a hejtmany na začátku týdne. Chce totiž při stavbě obchvatu významně ušetřit.

MF DNES informaci potvrdil také jihočeský hejtman Jiří Zimola. "Úspora by měla být přibližně jednu miliardu korun. O snížení počtu přivaděčů už jsme se bavili dříve, tentokrát to veřejně oznámil," reagoval Zimola.

Jeden sjezd má být na severu města, pravděpodobně tedy kolem Úsilného, a ústil by na výpadovce na Třeboň. Druhý pak na jihu, pravděpodobně hodějovický, možná roudenský. Pokud to tak skutečně bude, úsilí magistrátu a zástupců města v souvislosti s dalšími přivaděči je zbytečné.

Obchvat a dosud plánované přivaděče

Stavebně je rozdělený na tři části

1. Borek - Úsilné (3,1 km)

- přivaděč Úsilné

2. Úsilné - Hodějovice (7,2 km)

- přivaděče Hlinsko, Pohůrka, Hodějovice a Pohůrecký tunel

3. Hodějovice - Třebonín (12,5 km)

- přivaděč Roudné

- dále od Českých Budějovic ještě Krasejovka a Dolní Třebonín

Náměstkyně primátora pro oblast dopravy Ivana Popelová ještě před několika týdny sdělila, že není možné, aby do města byly jen dva sjezdy.

"Extrémně by to zatížilo části města, jako jsou ulice Pražská a Jírovcova či Novohradská," zdůraznila Popelová.

Osobně se domnívá, že všechny mimoúrovňové křižovatky na D3 kolem Budějovic, kromě Hodějovic, jsou prospěšné. Potřebný je podle ní i hlinský přivaděč, který odmítá velká část obyvatel Nového Vráta. Pro odpůrce stavby je naopak nadbytečný a má být k užitku především proto, aby se mohla kolem sjezdu ve velkém rozvíjet průmyslová zóna.

Také ministr Prachař podle vyjádření před hejtmany a vládou zastává názor, že pět přivaděčů je moc. Tolik jich totiž nemá ani Brno, ve kterém přitom žije čtyřikrát více obyvatel než v Budějovicích. Hejtman Zimola ještě zmínil, že ministr hodlá o nové variantě řešení obchvatu jednat po volbách už s novým vedením města. "Pokud se potvrdí jen dva sjezdy, zohlednili bychom to v prosinci do zásad územního rozvoje, které budeme schvalovat," dodal hejtman.

Budějovičtí zastupitelé by na to pak pravděpodobně museli zareagovat změnou územního plánu tak, aby byl v souladu se zásadami kraje. Tím by zřejmě skončila i debata o dalších přivaděčích.

Šetřit na obchvatu se navíc nemá pouze snížením počtu sjezdů, ale také zkrácením Pohůreckého tunelu. Další oficiální podrobnosti k této změně ale zatím nejsou. Zkrácení pravděpodobně souvisí s tím, že současný návrh nesplňuje normy a křižovatka a její napojení je navrhovaná až příliš blízko tunelu, takže by přiřazovací pruhy neměly potřebnou délku.

"O finální podobě obchvatu budeme ještě jednat s představiteli města a kraje. Chceme prověřit i variantu s menším počtem sjezdů. Nejde o uzavřenou věc. Musíme mít na paměti i to, aby případné změny v technickém řešení bylo možné rychle projednat a stavbu nezpožďovaly," dodal mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Autor:



Nejčtenější

Majitel části hřiště si ohradil pozemek, kůly zabetonoval před brankou

Majitel čtvrtiny fotbalového hřiště v Přešťovicích  si svůj pozemek ohradil...

Jámy a v nich zabetonované železné kůly vyrostly takřka přes noc na fotbalovém hřišti v Přešťovicích na Strakonicku....

Soud zrušil záměr převést vepřín v Letech na stát, kupní smlouva však platí

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...

Rozhodnutí o záměru převodu vepřína v Letech na Písecku na stát není platné. Takový je verdikt Krajského soudu v...



Z Písku by mohlo být malé Brno, věří ekonom České národní banky

„S bývalými spolužáky jsem stále v kontaktu. Stejně jako oni, i já v sobě...

O České národní bance, o podnikání na jihu Čech i o svém rodném městě v rozhovoru pro MF DNES mluvil ekonom Petr Král....

Placené provozování života v Krumlově má ohlas, části místních projekt vadí

Kateřina Šedá v českokrumlovské Široké ulici, kde bude během jejího projektu...

Vlnu kritiky od místních, ale i nadšené ohlasy vyvolal projekt Kateřiny Šedé s názvem UNES-CO. Umělkyně se v něm věnuje...

Nová poliklinika v Budějovicích plánuje 30 ordinací. Licenci ještě nemá

Nová poliklinika v Českých Budějovicích má vyrůst naproti Nákupnímu centru...

Lékařský dům s třiceti ordinacemi vyroste do roka v sousedství Nákupního centra Géčko na českobudějovickém sídlišti...

Další z rubriky

Tábor nechce věznici ve Všechově, odmítl změnu územního plánu

Bývalé vojenské letiště Všechov vTáboře.

Táborští zastupitelé nesouhlasí s výstavbou mužské věznice na bývalém vojenském letišti ve Všechově. Ke stavbě je nutná...

Dům na náměstí v Krumlově, kde byla spořitelna, přestaví na luxusní hotel

Budova v centru Krumlova, kterou společnost CPI předělá na hotel, byla...

Historickou budovu spořitelny na českokrumlovském náměstí Svornosti přestaví společnost CPI za 100 milionů korun na...

Obchvat Dasného a Češnovic může být hotový v roce 2023

Zahradu školky v Dasném dělí od rušné silnice plot z plexiskla.

Každý den projede Češnovicemi a Dasným na Českobudějovicku v průměru 15 tisíc aut, z toho téměř dva tisíce kamionů....

Najdete na iDNES.cz