Podle ministra dopravy Antonína Prachaře by snížení počtu sjezdu zlevnilo...

Podle ministra dopravy Antonína Prachaře by snížení počtu sjezdu zlevnilo obchvat Budějovic o jednu miliardu. | foto: Petr Topič, MAFRA

Ne pět, ale dva. Ministr šetří a škrtá sjezdy na obchvatu Budějovic

  • 14
Vedení Českých Budějovic dlouhodobě počítá s minimálně čtyřmi přivaděči k dálnici D3. Proti nim jsou však poslední plány Ministerstva dopravy. MF DNES zjistila, že sjezdy mají být jen dva, na severu a jihu města.

Odpůrci hlinského přivaděče mohou pomalu začít chladit šampaňské. Pro některé zástupce budějovické radnice nepředstavitelná věc se možná stane skutečností. K dálničnímu obchvatu kolem města povedou jen dva přivaděče. A ten u Hlinska a Nového Vráta by mohl z plánů zmizet.

Ministr dopravy Antonín Prachař novinku oznámil na setkání se zástupci české vlády a hejtmany na začátku týdne. Chce totiž při stavbě obchvatu významně ušetřit.

MF DNES informaci potvrdil také jihočeský hejtman Jiří Zimola. "Úspora by měla být přibližně jednu miliardu korun. O snížení počtu přivaděčů už jsme se bavili dříve, tentokrát to veřejně oznámil," reagoval Zimola.

Jeden sjezd má být na severu města, pravděpodobně tedy kolem Úsilného, a ústil by na výpadovce na Třeboň. Druhý pak na jihu, pravděpodobně hodějovický, možná roudenský. Pokud to tak skutečně bude, úsilí magistrátu a zástupců města v souvislosti s dalšími přivaděči je zbytečné.

Obchvat a dosud plánované přivaděče

Stavebně je rozdělený na tři části

1. Borek - Úsilné (3,1 km)

- přivaděč Úsilné

2. Úsilné - Hodějovice (7,2 km)

- přivaděče Hlinsko, Pohůrka, Hodějovice a Pohůrecký tunel

3. Hodějovice - Třebonín (12,5 km)

- přivaděč Roudné

- dále od Českých Budějovic ještě Krasejovka a Dolní Třebonín

Náměstkyně primátora pro oblast dopravy Ivana Popelová ještě před několika týdny sdělila, že není možné, aby do města byly jen dva sjezdy.

"Extrémně by to zatížilo části města, jako jsou ulice Pražská a Jírovcova či Novohradská," zdůraznila Popelová.

Osobně se domnívá, že všechny mimoúrovňové křižovatky na D3 kolem Budějovic, kromě Hodějovic, jsou prospěšné. Potřebný je podle ní i hlinský přivaděč, který odmítá velká část obyvatel Nového Vráta. Pro odpůrce stavby je naopak nadbytečný a má být k užitku především proto, aby se mohla kolem sjezdu ve velkém rozvíjet průmyslová zóna.

Také ministr Prachař podle vyjádření před hejtmany a vládou zastává názor, že pět přivaděčů je moc. Tolik jich totiž nemá ani Brno, ve kterém přitom žije čtyřikrát více obyvatel než v Budějovicích. Hejtman Zimola ještě zmínil, že ministr hodlá o nové variantě řešení obchvatu jednat po volbách už s novým vedením města. "Pokud se potvrdí jen dva sjezdy, zohlednili bychom to v prosinci do zásad územního rozvoje, které budeme schvalovat," dodal hejtman.

Budějovičtí zastupitelé by na to pak pravděpodobně museli zareagovat změnou územního plánu tak, aby byl v souladu se zásadami kraje. Tím by zřejmě skončila i debata o dalších přivaděčích.

Šetřit na obchvatu se navíc nemá pouze snížením počtu sjezdů, ale také zkrácením Pohůreckého tunelu. Další oficiální podrobnosti k této změně ale zatím nejsou. Zkrácení pravděpodobně souvisí s tím, že současný návrh nesplňuje normy a křižovatka a její napojení je navrhovaná až příliš blízko tunelu, takže by přiřazovací pruhy neměly potřebnou délku.

"O finální podobě obchvatu budeme ještě jednat s představiteli města a kraje. Chceme prověřit i variantu s menším počtem sjezdů. Nejde o uzavřenou věc. Musíme mít na paměti i to, aby případné změny v technickém řešení bylo možné rychle projednat a stavbu nezpožďovaly," dodal mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.