Díky plavební komoře v Hluboké nad Vltavou mohou plout parníky z Českých

Díky plavební komoře v Hluboké nad Vltavou mohou plout parníky z Českých Budějovic až na Hněvkovickou přehradu | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

V Hluboké otevřeli plavební komoru. Parníky tak jezdí až na Hněvkovice

  • 1
Lodě mohou plout po Vltavě z Českých Budějovic až k hrázi Hněvkovické přehrady u Týna nad Vltavou. V sobotu totiž začala sloužit nová plavební komora na jezu v Hluboké nad Vltavou. Díky tomu se cesta parníků prodloužila o 19 kilometrů. Trasa Budějovice - Hluboká měřila devět kilometrů.

Po vodě by se lodě v budoucnu měly dostat z Budějovic až do Prahy. "První zákon, který tvrdil, že Vltava musí být splavná, vznikl v roce 1901. Tím chci říct, že to není projekt, který bychom si teď vymysleli, ale jedná se o více než stoletou záležitost," uvedl starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa (ODS).

Splavnění Vltavy

Přesto však kritici tvrdí, že stovky milionů korun investované do obnovy vodní cesty jsou vyhozené oknem. Hlubočtí říkají, že splavnění Vltavy přinese do všech měst a obcí u řeky turisty a tudíž i peníze. Jako příklad uvádí řeky a kanály ve Francii či Nizozemsku.

Vybudování plavební komory, prohrabání koryta řeky a vybudování přístaviště Hluboká nad Vltavou - Hamry vyjde na 426 milionů korun. Sumu zaplatí Státní fond dopravní infrastruktury.

"Peníze, které to stálo, jsou obrovské. Když tady jezdila pravidelná lodní doprava, tak stejně byla poloprázdná, je to tak maximálně pro turisty, ale pro místní to nic nepřinese," oponoval při sobotním otevření plavební komory jeden z návštěvníků Jaroslav Rychtář.

Českobudějovická plavební, která zajišťovala loni pravidelnou lodní dopravu na Vltavě, zatím nemá připravené jízdní řády pro letošní sezonu. "Do Budějovic pojede loď málokdy, tak jednou denně. Na přehradu pak častěji, ale v květnu budeme jezdit jen o víkendech a na červen teprve jízdní řád chystáme," uvedl šéf dopravy Štěpán Machart.

Aby se z Prahy do Českých Budějovic dostaly i velké lodě, je potřeba postavit dvě velká zdvihadla na Slapech a Orlíku. Ředitelství vodních cest plánuje začít stavět už za dva roky, řeka by pak byla splavná kompletně kolem roku 2025.

Zdvihadlo je zatím pouze jako funkční model - loď vpluje do ocelové vany a ta se po kolejích přesune na úroveň Slapské přehrady či Orlíku. "Na Slapech máme územní rozhodnutí a připravujeme i veškerou dokumentaci pro stavební povolení na Orlíku," řekl pověřený šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický. Obě investice jsou obrovské: na Slapech dvě miliardy korun, na Orlíku polovinu.