Přístaviště v Českých Budějovicích u Dlouhého mostu.

Přístaviště v Českých Budějovicích u Dlouhého mostu. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Týn chce profitovat ze splavnění Vltavy. Plány městu kazí historický most

  • 4
Jihočeské město Týn nad Vltavou plánuje stavby kolem Vltavy. Na řece, která městem mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem protéká, chce vydělat. Komplikací je však historický železný most, který technicky neumožňuje podplutí velkým výletním lodím.

O splavnění Vltavy městem budou koncem května jednat týnští radní se zástupci Ředitelství vodních cest a Povodí Vltavy. Podle starosty Milana Šnorka platí usnesení zastupitelů, že most se nesmí předělávat, ale jedině přesunout proti proudu, kde jsou vyšší břehy.

„Důležitá je výše investice, kterou stát uvolní. Ředitelství vodních cest nabízí do úprav maximálně 90 milionů korun, naše varianty jsou dražší. Chceme také jednat o rozšíření mola, případně o stavbě přístaviště na kraji města,“ uvedl Šnorek.

Zastávka pro velké výletní lodě

Město pracuje na strategickém plánu rozvoje pro léta 2016 až 2022. Staví ho i na názorech obyvatel. Ti odpovídali v anketě na téma, co chtějí ve městě zlepšit pro sebe i turisty. Většinou se jejich tipy točily kolem řeky a splavnění.

Starosta Šnorek připustil, že právě Vltava a její břehy jsou hodnotou, na které může město získat větší atraktivitu pro návštěvníky. Po splavnění z Budějovic na Orlík, které se očekává už příští rok, se stane Týn nad Vltavou zastávkou pro výletní lodě.

K tomu patří nejen prezentace historických památek, ale i solidní zázemí se službami v podobě parkovišť, cyklostezek, restaurací, plováren a veřejných toalet. Město má už dnes molo pro lodě mezi novým a železným mostem.

To ale při plném provozu nebude stačit. Dalším nápadem je už polozapomenutý projekt přístaviště blízko Neznašova. Plánoval je jeden z účastníků zastaveného tendru na dostavbu Temelína.

„Mělo sloužit nákladní lodní dopravě a také jako čerpací a servisní stanice. I jeho posunutí blíž k městu může být námět k diskusi. Ze zákona ale nemůžeme financovat projekty, které přímo nesouvisejí se splutím lodí. To se týká i požadavku týnských zastupitelů, postavit ještě jeden most přes Vltavu pro auta,“ míní zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Bukovský přitom připustil, že železný most určité problémy při splavnění přináší. Kvůli jeho nízké výšce ho podplují jen menší lodě. „Město ale navrhuje varianty, které jdou až do 200 milionů,“ naznačil téma příštího jednání s místními radními.

Železný most z roku 1892 je přitom pro vltavotýnské patrioty srdeční záležitostí a konstrukčně ho upravovat odmítají. Navíc je zapsaný na seznamu technických památek

 Starosta Šnorek zároveň připomíná, že město na soutoku Vltavy a Lužnice má na hlavním tahu jen jeden most pro auta, který ale nevyhovuje nejen pro současnou frekvenci dopravy, ale i v případě evakuace při havárii temelínské elektrárny.