Dubové dřevo má zajistit životnost na další desítky let. Náklady na opravy přesáhly 10 milionů korun.
Od září do prosince rekonstrukce lávku kompletně uzavřela pro vozidla a chodce. Národní technická památka se dostala do havarijního stavu. Dřevěnou mostovku napadla invazivní houba z čeledi trámovek, proto byla potřeba náročná úprava.
Stádlecký most |
Shánět nové dřevo na trámy bylo složité. „Potřebovali jsme klasický dub. Potíž byla v tom, že při kůrovcové kalamitě se vyvíjí tlak na těžbu a prodej smrkového kůrovcového dřeva, a tak jsme měli problém sehnat i obyčejný dub,“ vysvětlil dříve Jan Štícha, nyní již bývalý ředitel jihočeských silničářů.
Potřebovali alespoň 700 dubů, nakonec je sehnali až v Chorvatsku. Stromy musely být silné v průměru alespoň půl metru a vysoké deset a více metrů. Potřeba byly rovné kmeny.
„Zajímavostí je, že veškerý spojovací materiál, který je na mostě použitý, je potažený teflonem. Dubové silice jsou totiž agresivní, a pokud bychom použili běžný materiál, rezivěl by daleko rychleji,“ podotkl krajský radní Antonín Krák (ČSSD).