Část D3 u Bošilce má stavět soukromník. Možná padne mýtus, že v Česku nelze stavět jinak, než draho. (Ilustrační foto)

Část D3 u Bošilce má stavět soukromník. Možná padne mýtus, že v Česku nelze stavět jinak, než draho. (Ilustrační foto) | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Stát chce, aby část dálnice D3 u Bošilce postavila soukromá firma

  • 5
Poprvé v historii má dálnici postavit za své a starat se o ni soukromá firma. Ministerstvo dopravy už připravuje podklady pro úsek dálnice D3 z Bošilce u Veselí nad Lužnicí směrem do Českých Budějovic. Hotovo by mohlo být v roce 2016.

Osmikilometrový úsek, který by vybudoval a následně provozoval soukromník, by podle plánů mohl být hotov dokonce už v roce 2016. Prvních několik kilometrů dálnice na dluh za bezmála čtyři miliardy korun chce stát postavit u jihočeského Bošilce, tedy na trase z Tábora do Českých Budějovic.

Česká vláda už hledá firmu nebo sdružení firem, které silnici z Bošilce směrem do krajského města postaví. Podle odhadů vyjde stavba na 3,8 miliardy korun.

"Soukromé společnosti, kterými budou velmi pravděpodobně stavební firmy a banky, určí jasnou cenu, za kterou dálnici postaví, a náklady na roční provoz podle přesně daných podmínek a norem. Stát bude tuto sumu splácet a nebude se už měnit. V ceně bude započten i zisk firem," vysvětlil předseda sdružení pro výstavbu D3 a senátor z Chýnova na Táborsku Pavel Eybert.

První projekt a podmínky spolupráce soukromníků a státu při stavbě silnice se už rodí na ministerstvu dopravy. Stavbu musí nyní posvětit vláda, aby firmy mohly své nabídky posílat už v létě. Úsek u Bošilce vybral stát jako pilotní projekt záměrně - není to dlouhá silnice a vše je pro stavbu víceméně připraveno. "Jsou vykoupené pozemky a stavbě brání jen nedostatek peněz," prohlásil ministr dopravy Pavel Dobeš.

Investorům bude stát platit 30 let z mýtného, které vybere

Podle ekonomů by projekt označovaný jako PPP (Public Private Partnership – Partnerství veřejného a soukromého sektoru) mohl být pro investory zajímavý. Už proto, že dálnici jsou soukromníci schopni postavit daleko levněji než stát.

"Projekt bude lákat finančně silné investorské skupiny. Stát totiž patří mezi nejlepší obchodní partnery, protože je zde relativně nízké riziko nezaplacení. Že by se do projektu ale hrnuly desítky sdružení, to neočekávám," odhaduje jihočeský ekonom Zdeněk Žižka.

Soukromým investorům bude stát peníze splácet po dobu 30 let z mýtného, které se na úseku vybere. Protože to však velmi pravděpodobně nebude stačit na pokrytí nákladů, zbytek bude muset dotovat z peněz z jiných úseků dálnice D3 či ze státního rozpočtu.

Obyvatelé Bošilce v dálnici žádnou spásu nevidí. Rychlá rovná silnice už dnes vede mimo jejich obec. "Silnice je v dobrém stavu a odpovídá současnému provozu. Za dálnici budeme rádi, ale že by musela být hned zítra, to si nemyslím," komentoval starosta Bošilce František Drs.

Úsek dálnice D3 z Bošilce (červený bod) směrem na České Budějovice, by měl postavit soukromý investor.

Úsek dálnice D3 z Bošilce (červený bod) směrem na České Budějovice, by měl postavit soukromý investor.