Mýto pro nákladní auta u Vodňan i Třeboně. Zpoplatní stát další silnice?

  16:58aktualizováno  16:58
Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice I. tříd. V Jihočeském kraji by to zasáhlo přibližně 175 kilometrů. Dopravci by pak jistě zdražili, či hledali jiné cesty.

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice I. tříd. V Jihočeském kraji by to zasáhlo přibližně 175 kilometrů. | foto:  František Vlček, MAFRA

Mýtné brány pro kamiony nad silnicí u Jindřichova Hradce, ale i za Českými Budějovicemi ve směru na Písek možná brzy budou realitou.

Stát se vážně zabývá plánem, že pro nákladní vozidla zpoplatní dalších 18 úseků silnic I. třídy o celkové délce 900 kilometrů. „Už se o tom jednu dobu mluvilo a myslím si, že je to pořád obrovský nesmysl. Doufám, že to neprojde,“ uvedl Václav Burda, majitel společnosti Autodoprava Burda z Boršova nad Vltavou u Českých Budějovic.

Zásadní dopad by novinka měla i na Jihočeský kraj, kde se to týká tří vozovek o celkové délce přibližně 175 kilometrů.

Úseky, kde by mohlo být zavedeno mýto

I/34: České Budějovice – Třeboň – Jindřichův Hradec – hranice kraje (směr Havlíčkův Brod.): 70 km

I/20: České Budějovice – Písek – hranice kraje (směr Plzeň): 80 km

I/19: Oltyně – Tábor – Chýnov – hranice kraje (směr Pelhřimov): 25km

S návrhem přišlo ministerstvo dopravy, které se opírá o stanovisko projektového manažera mýta, společnosti Deloitte Advisory. Názory na další zpoplatnění se zatím různí.

„Že jsou lidé, kterým to vyhovuje, nebo nevyhovuje, bych spíš považoval za důkaz toho, že jsme asi zvolili dobré číslo,“ reagoval na počet navržených silnic ke zpoplatnění ministr dopravy Dan Ťok (jmenován za ANO).

Původní plán počítal se zpoplatněním i silnic II. a III. tříd, tuto možnost však projektový manažer odmítl. „Premiér požádal, abychom seznam probrali s kraji. Takže to probereme s Asociací krajů a městy a obcemi, abychom jim vysvětlili, proč jejich silnice na seznamu není, nebo je,“ sdělil Ťok.

Zákaz vjezdu na silnice nižších tříd

Zpoplatnění má přinést na mýtu zhruba miliardu korun ročně navíc a ještě by mělo některé řidiče dotlačit zpět na dálnice, kterým se vyhýbají právě kvůli mýtu. V Jihočeském kraji je však jen dálnice D3 na Táborsku a pak malý kus D4 za Pískem ve směru na Prahu. Vzniknout tak paradoxně může opačný problém.

„Myslím, že je potřeba vyhnat kamionovou dopravu ze silnic I. tříd v případě, že se tak řidiči vyhýbají mýtnému na zpoplatněných úsecích. Problém je v tom, aby se nám kamiony nepřesunuly na komunikace nižších tříd. My, bohužel, nemáme příliš zákonných možností, jak tam zakázat průjezd. Je přitom logické, že řidiči budou opět hledat náhradu,“ domnívá se jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD).

Je tak podle něj třeba, aby v případě zpoplatnění dostal kraj možnost aktivně regulovat provoz nákladní dopravy na silnicích II. a III. tříd.

Problém ve zvažovaném rozšíření mýta vidí náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jan Kubík (ANO).

„Dobrý krok to může být ve chvíli, kdy bude v Jihočeském kraji dostatečná a funkční dálniční síť. Můj názor je, že by to v současné době moc nepřineslo, takže nejsem příznivcem tohoto návrhu,“ zmínil Kubík.

Dopravci se shodují, že by se další zpoplatnění odrazilo v cenách. „Znamenalo by to zdražení,“ potvrdil Robert Krigar, generální ředitel skupiny Jihotrans.

„Určitě by se zavedení mýtného muselo promítnout do nákladů pro koncové zákazníky. Dnes už stát vybírá poplatky za dálnice, po kterých se skoro nedá jezdit. Policie zase po vás chce povinné přestávky a dojet dneska do Brna nebo do Prahy znamená strávit skoro celý den na cestě,“ navázal Burda.

Pro dopravce je pak podle něj velmi složité investovat do modernizace vozů, když stát neustále vyžaduje peníze.

Autor:

Nejčtenější

Učitelka z Prachatic vydržela 49 dní ve tmě. Nyní si chce změnit život

Marcela Haspeklová uspořádala ve vimperské kavárně Ve Skále komponovaný večer s...

Zatímco většina lidí si vyzkouší pobyt ve tmě maximálně na týden, prachatická učitelka Marcela Haspeklová vydržela v...

Nadějná zlatovláska. Nástupkyně Neumannové o tetováních i hubnutí

Nadějná česká lyžařka Barbora Havlíčková

Pyšně vyhrnuje rukáv levé ruky. Nic nezakrývá. Naopak vášnivě popisuje příběhy důkladně promyšlených tetování. V...

Při nehodě na Písecku zemřeli čtyři cestující v osobním autě

U Drhovle na Písecku se srazil nákladní vůz s osobním, ve kterém zemřeli muž a...

U Drhovle na Písecku se srazilo nákladní auto s osobním. Při havárii zahynuli čtyři lidé. Tragédie se stala na silnici...

Muž v klubu prohýřil 30 tisíc. Když měl platit, volal na pomoc strážníky

Poslední noční kluby v Dubí bojují po otevření dálnice D8 do Německa o

Říká se, že každá zábava něco stojí, ale návštěvník nočního klubu v Českých Budějovicích si zřejmě myslel opak....

Srážka s kamionem má třetí oběť, mrtvým v autě bylo 17, 19 a 23 let

Při tragické nehodě zemřely v obci Hořice na Šumavě dvě ženy. Dva muže převezl...

Tragická nehoda v Hořicích na Šumavě z úterního večera má třetí oběť. V českobudějovické nemocnici ve středu zemřel...

Další z rubriky

Dvacetiletý řidič se hnal Budějovicemi téměř stovkou, navíc byl opilý

Ilustrační snímek

Téměř stokilometrovou rychlostí se o víkendu proháněl českobudějovickými ulicemi mladý řidič. Při kontrole navíc...

Poražení chtějí zrušit volby ve Strakonicích, vítěz prý blokoval plakáty

Starosta Strakonic Břetislav Hrdlička.

Krajský soud v Českých Budějovicích začal projednávat žalobu na komunální volby ve Strakonicích. Podle spisu se volební...

Piráti v Budějovicích vyhlásili konkurz na svá místa v dozorčích radách

Vozy českobudějovické MHD řídí stále více žen.

K neobvyklému kroku přistoupili Piráti v Českých Budějovicích. Zástupci strany, která získala v 45členném...

Seriál o motorickém vývoji: Jak ve druhém roce dítě podpořit, aby se vyvíjelo správně?
Seriál o motorickém vývoji: Jak ve druhém roce dítě podpořit, aby se vyvíjelo správně?

Ve druhém roce se z kojence stává batole a jeho vývoj jde stále kupředu. Podívejte se, jaké aktivity mu v něm pomohou.

Najdete na iDNES.cz