Budějovičtí jsou zvyklí, ale když turista vstoupí na můstek pro pěší přes Vltavu u plaveckého stadionu, může být hodně překvapený. Houpe se, a když tudy někdo běží, tak docela hodně.
Má podobnou konstrukci jako lávka, která se před několika dny zřítila v pražské Troji. Jenže budějovická stavba je o dost modernější a v lepší kondici. MF DNES zjišťovala, jak jsou na tom ostatní v kraji.
Třeba v Českých Budějovicích se město stará o 89 mostů, lávek či nadchodů, které má ve svém vlastnictví. Na běžné opravy a údržbu radnice ročně vydá miliony korun. Nová ocelobetonová lávka bude do konce měsíce k dispozici cyklistům a chodcům přes Mlýnskou stoku několik desítek metrů za KD Metropol, na jaře 2018 přibude další v Rožnově za 19,5 milionu korun.
Ty současné nechává radnice pravidelně prověřovat. „Četnost hlavních a běžných prohlídek stanoví příslušné předpisy a normy, jejich pravidelnost se odvíjí od zjištěného skutečného stavu. Město vede o každé takovéto stavbě dokumentaci. Ani jedna stavba není v havarijním stavu,“ ujistil náměstek primátora Petr Podhola.
Doplnil, že nyní se také dělá kompletní rekonstrukce mostu v Pekárenské ulici za 22 milionů korun včetně přilehlé komunikace.
Most u plovárny je bezproblémový
Velkou prověrku lávek dělali v Budějovicích třeba po povodních v roce 2013. Tehdy jejich stav zkoumal Hynek Brázda, jednatel společnosti HBP, která se specializuje na projektování a diagnostiku mostů. „Bylo to bezproblémové. Co vím, tak se v Budějovicích o tyto stavby starají dobře. Některé mosty by zasloužily opravu, ale není to nic fatálního, aby se musely uzavřít,“ řekl Brázda.
Zřícená lávka v Troji byla podle něj velmi specifická, jedná se o takzvaný visutý pás, kterých je po republice jen několik. V Praze podle něj mohl být nějaký skrytý problém, který neodhalila ani diagnostika. Kolaps mostu byl okamžitý, takže muselo dojít k přetržení lan.
Brázda potvrdil, že stejný konstrukční systém má most u plaveckého stadionu. „V Budějovicích už je to ale novější typ a mostovka bude jinak zavěšená. Ta naše je relativně bezproblémová. Nejsou tam stopy, že by tam zatékalo,“ dodal Brázda.
V nedávné době nechala radnice v krajském městě opravit třeba hodně využívané lávky přes nákladové nádraží do Suchého Vrbného, lávku u křižovatky Diamant u sídliště Vltava a další.
Lazebnický most napadla houba
V Táboře se starají o 17 mostů a lávek. „Každý rok probíhá prohlídka všech, buď běžná, nebo hlavní podle stanoveného cyklu,“ potvrdil Jan Pávek, vedoucí táborského odboru dopravy.
Ještě více, celkem 23, jich mají na starost v Českém Krumlově. „Na základě doporučení z mimořádné prohlídky mostu Dr. Edvarda Beneše jsme v srpnu nechali provést jeho diagnostický průzkum. Dále byl zpracován znalecký posudek na stav Lazebnického mostu kvůli dřevokazné houbě na dřevěných částech,“ upozornila Petra Nestávalová, mluvčí krumlovské radnice. Kromě zmíněných budou muset ve městě zahájit přípravné práce na rekonstrukci lávky přes Polečnici v Jelení zahradě.
Krumlov spravuje rovněž dva provizorní mosty, u pivovaru přes Vltavu a od sportovní haly na fotbalové hřiště přes Polečnici. „Proto je třeba rozhodnout o dalším způsobu, jakým by případně mohlo dojít k jejich náhradě stabilní konstrukcí,“ dodala Nestávalová. Aktuálně má radnice vyhrazené peníze na zahájení prací pro projektovou dokumentaci na opravu lávky přes Polečnici a rekonstrukci mostu Dr. E. Beneše.
Ve Strakonicích pečují od devět lávek v majetku města. „V současné chvíli se společně s mostem v ulici Lidická pracuje na stavbě nové lávky v celkové hodnotě 570 tisíc korun,“ zmínila Markéta Bučoková, mluvčí strakonické radnice.
V Písku jich mají osm. Větší investici si do budoucna vyžádá lávka přes městský ostrov. „Příští rok se bude připravovat rozsah opravy, případně projektová dokumentace,“ podotkla Irena Malotová, písecká mluvčí. Poslední větší opravou byla ve městě oprava povrchu lávky přes Otavu spojující nábřeží 1. Máje a sídliště Portyč.