Stavbu D3 k hranicím mohou zdržet perlorodky a problémy s pozemky

  8:59aktualizováno  8:59
Stavba budoucí dálnice D3 k rakouským hranicím může mít nepříznivý vliv na život a rozmnožování chráněné perlorodky nebo vydry říční. U Kaplice jsou problémy i s pozemky. Stavba má začít v roce 2020.

Dálnice D3 nyní končí za obcí Úsilné u Českých Budějovic. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Zhruba patnáctikilometrový úsek dálnice D3 mezi kaplickým nádražím a hranicí s Rakouskem jde do finále příprav. Stát vykupuje pozemky a ladí projekt z pohledu vlivu stavby na životní prostředí EIA. K dokumentu se mohou vyjádřit dotčené obce, instituce i jednotlivci.

Mimo jiné se řeší způsob, jak ochránit před dálnicí některé zvláště chráněné živočichy, například perlorodky nebo vydry. A také kudy vést napojení na soukromé pozemky. Ačkoliv by stavba podle plánu měla začít v roce 2020, některé otázky jsou stále otevřené. Za roky plánování se její trasa několikrát změnila.

Finální podoba vede zvlněným terénem při západní straně současné E55. K překlenutí údolí využívá estakády, silnici na pilířích. Spojí 15 kilometrů upravených vozovek I., II. a III. třídy a místních komunikací. Na stavbu padne zábor 87 hektarů zemědělské půdy.

„Je pravda, že rakouští sousedé vedou silnici, na kterou se napojíme, víc v tunelech, ale jinak projekt podporujeme. Už aby tady dálnice byla,“ říká Roman Okrouhlý, vedoucí odboru územního plánování a životního prostředí města Kaplice.

Podle kaplické radnice je vše v souladu s územními plány dotčených obcí, jako je Střítež, Omlenice, Bujanov, Dolní Dvořiště včetně Kaplice. Zdržovat ji nikdo nechce.

Připravovaná čtyřproudá dálnice D3 ústící do Rakouska má přitom dlouhou historii. Územní rozhodnutí získala už před deseti lety, tehdy ji stát plánoval ještě jako rychlostní silnici R3. O jejím koridoru se mluví ale mnohem déle.

Původně měl vést více západním směrem a přiblížit se k železniční trati vedoucí na Horní Dvořiště. Krajští zastupitelé ale nakonec schválili variantu dražší, bližší k silnici.

Stát mě začal vyvlastňovat, budu se bránit soudně, říká majitel

Ačkoliv koridor dálnice vede většinou neobydleným územím, v několika místech se dotýká zástavby. Například v osadě Raveň ve Stříteži bude dálnice vzdálená 110 metrů od obydlí a v Suchdole 100 metrů. Nejblíže bude v Rožnově u Kaplice.

„Bude stát od mé usedlosti osm metrů. S Ředitelstvím silnic a dálnic jsem se stále nedohodl, jak se budu dostávat na své zemědělské pozemky. Domluva s ním je těžká. Také nevím, jak mě ochrání před hlukem. Šestimetrovou stěnou těsně před barákem? Stát mě začal vyvlastňovat, budu se bránit soudně,“ říká majitel usedlosti Josef Peraus.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sice navrhuje v takových případech protihlukové stěny, ne všichni vlastníci nemovitostí je ale schvalují.

Podobné připomínky se objevily na nedávném veřejném projednávání stavby předešlého úseku z Dolního Třebonína do Kaplice - nádraží.

Místní kritizují také některá navrhovaná odpočívadla kvůli obavám z hluku nebo škodlivého dopadu na chráněné živočichy. Na to, že dálnice místy ohrozí třeba perlorodky říční nebo vydry říční, upozorňuje odbor životního prostředí krajského úřadu. Péče o zvlášť chráněné živočichy mu přísluší.

Podle vedoucího odboru životního prostředí kraje Zdeňka Klimeše může mít stavba nepříznivý vliv na život a rozmnožování chráněné perlorodky říční, která se nachází v Přírodním parku Horní Malše, což je evropsky významná lokalita. Perlorodky se vyskytují proti proudu Malše až na rakouskou stranu. Poškodit je může splach ropných látek z dálnice.

Díky mostům bude mít zvěř dost přechodů

Jako ochranu navrhuje ŘSD záchytné nádrže a pravidelné monitorování čistoty řeky. Pozornosti neunikla ani vydra.

„Uvažovalo se původně o přechodech pro zvěř, ale tím, že povede dálnice částečně nad terénem a bude mít mosty, bude mít zvěř přechodů dost,“ myslí si Roman Okrouhlý.

Dalším plusem je podle něj zvýšení bezpečnosti dopravy. Pro Kaplici je zpracován systém obchvatů města, které se na dálnici napojí.

Obchvat a mimoúrovňovou křižovatku bude mít také Dolní Dvořiště.

Podle zpracovatele oznámení o řízení EIA společnosti INVEK má dálnice smysl právě kvůli růstu automobilové dopravy tímto směrem. Z její statistiky vyplývá, že zatímco v roce 2016 tímto úsekem projelo za 24 hodin více než pět tisíc nákladních aut a 3,5 tisíce osobních vozidel, v roce 2030 už to bude dvakrát tolik.

Takový názor ale nesdílí místní spolek Hnutí Duha. Jeho názor je, že nová silnice vůbec není potřeba, protože automobilová doprava zde není velká. Využívat by se měla víc přilehlá železnice.

„Stačilo by upravit a zmodernizovat stávající silnici. Dálnice spolkne zase hektary zemědělské půdy, některé zemědělce připraví o její využívání,“ myslí si člen Hnutí Duha Ondřej Šanda.

Podobné připomínky chce do řízení EIA uvést.

Dálnice D3 povede vlevo od současné silnice spojující Kaplici s hranicemi s Rakouskem.

Dálnice D3 povede vlevo od současné silnice spojující Kaplici s hranicemi s Rakouskem.

Mapy poskytuje Freytag&Berndt, aplikaci PhoneMaps stáhnete zdarma pro iOS i Android.

Nejčtenější

Nadějná zlatovláska. Nástupkyně Neumannové o tetováních i hubnutí

Nadějná česká lyžařka Barbora Havlíčková

Pyšně vyhrnuje rukáv levé ruky. Nic nezakrývá. Naopak vášnivě popisuje příběhy důkladně promyšlených tetování. V...

Učitelka z Prachatic vydržela 49 dní ve tmě. Nyní si chce změnit život

Marcela Haspeklová uspořádala ve vimperské kavárně Ve Skále komponovaný večer s...

Zatímco většina lidí si vyzkouší pobyt ve tmě maximálně na týden, prachatická učitelka Marcela Haspeklová vydržela v...

Při nehodě na Písecku zemřeli čtyři cestující v osobním autě

U Drhovle na Písecku se srazil nákladní vůz s osobním, ve kterém zemřeli muž a...

U Drhovle na Písecku se srazilo nákladní auto s osobním. Při havárii zahynuli čtyři lidé. Tragédie se stala na silnici...

Muž v klubu prohýřil 30 tisíc. Když měl platit, volal na pomoc strážníky

Poslední noční kluby v Dubí bojují po otevření dálnice D8 do Německa o

Říká se, že každá zábava něco stojí, ale návštěvník nočního klubu v Českých Budějovicích si zřejmě myslel opak....

Srážka s kamionem má třetí oběť, mrtvým v autě bylo 17, 19 a 23 let

Při tragické nehodě zemřely v obci Hořice na Šumavě dvě ženy. Dva muže převezl...

Tragická nehoda v Hořicích na Šumavě z úterního večera má třetí oběť. V českobudějovické nemocnici ve středu zemřel...

Další z rubriky

Klíšťat díky vedru a suchu ubylo, ale nakažených lidí je více než loni

Ilustrační snímek

Ačkoli jihočeští vědci nasbírali v letošním horkém a suchém počasí výrazně méně klíšťat pro své výzkumné chovy než...

Kebab rozmrzal už v autě, polotovar bez dokladů mířil do Českého Krumlova

Státní veterinární správa při společné kontrole s celníky objevila na...

Jihočeští celníci při kontrole v terénu odhalili 300 kilogramů kebabu, který coby masný polotovar řidič převážel v...

Spor o nefunkční osvětlení na náměstí v Táboře může skončit u soudu

Na náměstí T.G.M. v Táboře mají mezi betony svítit LED světla. Od rekonstrukce...

V Táboře stále nefunguje osvětlení na náměstí T. G. Masaryka za 1,7 milionu korun. Po opravách se vždy porouchalo....

Seriál o motorickém vývoji: Jak ve druhém roce dítě podpořit, aby se vyvíjelo správně?
Seriál o motorickém vývoji: Jak ve druhém roce dítě podpořit, aby se vyvíjelo správně?

Ve druhém roce se z kojence stává batole a jeho vývoj jde stále kupředu. Podívejte se, jaké aktivity mu v něm pomohou.

Najdete na iDNES.cz