Před Pískem už řidičům slouží několik kilometrů D4. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Stavba D4 mezi Jihočeským a Středočeským krajem může začít v březnu

  • 17
Vláda schválila návrh koncesionářské smlouvy na výstavbu a provoz chybějící části dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Nyní dokument dostane k projednání Poslanecká sněmovna. V případě schválení smlouvy by stavba měla začít v březnu, oznámilo to ministerstvo dopravy.

Část dálnice D4 by formou projektu PPP mělo postavit a následně provozovat francouzské konsorcium DIVia, které tvoří firmy Vinci a Meridiam.

V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun. V Česku je to první PPP projekt, kdy dálnici postaví a následně bude provozovat soukromá firma.

„Vznikl zde první ucelený projekt tohoto druhu. Vysoutěžená cena je lepší, než kdybychom investovali peníze ihned ze státního rozpočtu. Do budoucna nás tato forma nemine a bude častější,“ uvedl po jednání vlády ministr dopravy Karel Havlíček.

Vítězné konsorcium by mělo postavit 32 nových kilometrů dálnice přibližně mezi Příbramí a Pískem, které pak bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry.

Stavebně a projekčně bude za akcí česká společnost Eurovia. Konsorcium bude zároveň zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků a nové technologie.

Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek.

Úseky bude vlastnit stát, který je po 25 letech a splacení převezme v plné kvalitě. V minulosti všechny pokusy o dálniční stavby v ČR formou PPP neuspěly.

„Bude to vlastně dálnice na operativní leasing. Stát je vlastníkem, ale platit začne až v okamžiku zahájení provozu na hotové D4 a platit bude jen tehdy, budou-li poskytovány bezvadné služby,“ vysvětlil ministr dopravy Karel Havlíček.

Pokud parlament smlouvu také schválí, bude následovat podpis dohody s vítězným konsorciem. Stavba by už pak mohla oficiálně začít.
Celý nový úsek dálnice by měl být otevřen v říjnu 2024. „Vše je připravené, pozemky jsou vykoupené,“ ujistil Havlíček.

Součástí nového úseku dálnice je například obchvat Čimelic či Chraštiček a také to úplně promění vytíženou křižovatku u obce Lety.

„Lidé tady na to čekají už tak patnáct let, takže raději ohledně termínů zůstáváme střízliví. Pokud se začne od Příbrami, tak se na nás dostane asi až ke konci,“ reagoval jeden z obyvatel Čimelic na Písecku Jiří Fousek.

Kromě D4 chce Ředitelství silnic a dálnic letos na jihu Čech pokročit i se stavbou dálnice D3 směrem k hranicím s Rakouskem. Zahájení prací na části z Třebonína ke Kaplici ale pozdržel odpor Hnutí Duha.

,