Obchvat Českých Budějovic je součástí plánované dálnice D3, který nyní končí u Veselí nad Lužnicí.

Obchvat Českých Budějovic je součástí plánované dálnice D3, který nyní končí u Veselí nad Lužnicí. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Stavba obchvatu Českých Budějovic může začít. Stačí opravit cestu

  • 0
Vleklé spory v souvislosti s pozemky potřebnými pro stavbu obchvatu kolem Českých Budějovic u Hůr mají řešení. Jejich majitelé jsou připraveni je hned prodat za úpravu příjezdové cesty k jejich firmě.

Prodají pozemky za odhadní cenu, stáhnou veškeré stížnosti a ani v nejmenším nebudou blokovat stavbu dálničního obchvatu kolem Českých Budějovic. Na oplátku požadují jediné. Zajistit příjezdovou cestu pro kamionovou a ostatní dopravu do areálu jejich firmy u obce Hůry. V opačném případě by totiž zůstali po stavbě obchvatu takřka odříznutí.

S takovým výsledkem skončilo středeční jednání jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly se zástupci společnosti HNV Logistic ohledně pozemků, na nichž má vést dálnice D3. Řešení je levnější a také mnohem rychlejší než případné vyvlastňování a složitá řízení.

"Jednání si dovolím označit za průlomové. Jasně jsme si vyjasnili některé zásadní věci. Naším zájmem není blokovat stavbu obchvatu, sami jsme z Českých Budějovic a víme, jak je pro obyvatele důležitý. Jsme připraveni pozemky prodat. Chceme jen připojit areál naší firmy na silniční síť tak, abychom mohli pokračovat v naší činnosti," reagoval po schůzce Michal Hřebík, jednatel HNV Logistic.

Zdůraznil, že rozhodnutí o dalším postupu je nyní na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To se ke středečnímu jednání nevyjadřovalo.

"Nebyli jsme jeho účastníky. Společnou schůzku máme domluvenou na příští týden, pak určitě zareagujeme," vysvětlila mluvčí Nina Ledvinová.

Kvůli stavbě dálničního obchvatu a okolních ochranných pásem ŘSD potřebuje zhruba tři až pět tisíc metrů pozemků, které patří zmíněné firmě. Hejtman věří, že se Ředitelství silnic a dálnic přikloní k navrhovanému řešení.

"Existuje tam stará vyřazená komunikace, kterou stačí opravit a napojit na silnici první třídy z Českých Budějovic směrem na Lišov. Zatímco případné vyvlastnění celého areálu firmy by stálo 70 až 80 milionů korun, troufnu si odhadnout, že za opravu zmíněné příjezdové cesty by ŘSD zaplatilo řádově několik milionů korun," upřesnil Zimola.

Kamiony by musely jezdit přes obec

Postoj kraje a společnosti HVN se tak od loňského podzimu otočil o sto osmdesát stupňů. Ještě v říjnu dal českobudějovický krajský soud za pravdu Jihočeskému kraji, který tak nemusel rušit stavební uzávěru na zmíněné pozemky u obce Hůry. Žalobu kvůli uzávěře tehdy podala právě společnost HVN Logistic a také firma Altsame.

Pokud ŘSD na navrhovanou variantu řešení nepřistoupí, nevyhnutelně by pak musely kamiony z areálu logistické firmy jezdit přes obec Hůry. To si však nepřeje vedení obce, tamní obyvatelé ani zástupci společnosti.

Pozemky, u kterých by mohly spory skončit už příští týden, jsou částí dálničního obchvatu z Úsilného do Hodějovic. Bude měřit přibližně 7,2 kilometru a jeho součástí je i tunel na Pohůrce. Začít stavět by se mohl v roce 2016.

Zimola ještě upozornil, že podobně jako s firmou HNV chce vstoupit také do jednání s bratry Petrem a Pavlem Bratránkovými. Ti mají obdobné potíže a jejich motocentru hrozí, že kvůli dálnici D3 zůstane jejich firma odříznutá.