Pokračuje stavba dálnice D3 v úseku Borek - Úsilné u obce Hůry u Českých...

Pokračuje stavba dálnice D3 v úseku Borek - Úsilné u obce Hůry u Českých Budějovic. | foto: Václav Pancer, ČTK

Prolomí vláda brzdu obchvatu Budějovic? Stavba může začít do dvou let

  • 9
Dálnici D3 kolem krajského města bude možné díky novele zákona postavit bez nových posudků dopadů na životní prostředí EIA. Mohou ale nastat problémy s výkupy pozemků kvůli odhadům cen.

Po jednání vlády vše směřuje k tomu, že dálniční obchvat kolem Českých Budějovic, pro Jihočechy zásadní stavba, nebude potřebovat nový posudek EIA. Kvůli jeho zpracování hrozilo zdržení začátku prací až o dva roky.

Tento týden totiž vláda schválila návrh novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Ten má umožnit postavit deset důležitých dopravních projektů bez opakování posudku EIA, které řeší dopady staveb na přírodu. Zákonodárci mají navíc jednat ve zrychleném režimu. Další posudek by pak neměl být nutný, stačilo by pouze nové kladné stanovisko.

„Vláda schválila a posílá do Sněmovny novelu zákona o EIA, která odblokuje významné dopravní stavby v ČR,“ napsal v týdnu na twitteru premiér Bohuslav Sobotka. Sněmovna by měla podle odhadů s návrhem vyslovit souhlas už v prvním čtení.

Na seznamu je D3 i železnice

Pokud se navržený postup podaří prosadit, rozhodnutí o vybraných stavbách by mohlo padnout na podzim. Projekty by pak získaly stavební povolení. Přehnaný optimismus ovšem není na místě. Souhlasit pak bude muset i Evropská komise. Jednotlivé akce jsou přímo závislé na evropských dotacích v řádech miliard korun.

V seznamu vybraných prioritních staveb, kterých se novela týká, jsou dva úseky dálnice D3, jež tvoří obchvat Budějovic, konkrétně Úsilné - Hodějovice a Hodějovice - Třebonín.

Pro Jihočechy je dobrou zprávou, že tam ministerstvo dopravy zařadilo ještě jeden jihočeský projekt, modernizaci železniční trati Sudoměřice - Votice na trase z Budějovic do Prahy. Problémy se starými posudky EIA má v Česku přes 100 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun.

Rok 2018, nebo 2019?

Ale zpátky k dálnici D3. Ministr dopravy Dan Ťok při nedávné návštěvě krajského města sdělil, že věří v zahájení stavby obchvatu v roce 2018. Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa byl méně optimistický a mluvil o roku 2019. V obou případech je to stejně zdržení, protože oproti původním předpokladům už měla být dálnice kolem Budějovic hotová.

Dokončená tak zatím bude jen část Borek - Úsilné, která odlehčí dopravě na Borku, a pak také Pražské třídě v Budějovicích. Hotovo tam má být podle Ťoka příští rok na podzim. Ve stejnou dobu by podle něj měla být dokončená i pět kilometrů dlouhá část z Veselí nad Lužnicí do Bošilce.

Sice nás u Veselí trochu zdržely archeologické průzkumy, ale domníváme se, že otevření stihneme na podzim 2017,“ konstatoval Kroupa.

Dálnice D3 by pak od Mezna na hranicích Jihočeského a Středočeského kraje až do Budějovic vedla v roce 2019. Chybí zahájit úsek Borek - Ševětín. „Předpoklad předání staveniště je letos v září,“ doplnil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Dohady o cenách pozemků

Mimo dohady o EIA pokračují výkupy pozemků. MF DNES proto zjišťovala, kolik jich má ŘSD k dispozici pro obchvat Budějovic.

Na úseku Úsilné - Hodějovice je to už 85 procent, pro část Hodějovice - Třebonín zatím jen 33 procent. O prodeji dalších budou už v pondělí jednat budějovičtí zastupitelé.

Ukazuje se, že i s výkupy mohou nastat problémy. Některým majitelům půdy se zdají odhadnuté sumy, s kterými ŘSD, respektive najatá firma pracuje, nízké. Když si nechají zpracovat vlastní odborné odhady, dostanou se na vyšší částky. Rozdíl může být i 10 korun za metr čtvereční, když ta horní vypočítaná hranice majitelů je kolem 25 korun za metr. Navíc ŘSD přidává osminásobek odhadované částky.

Jenže jejich snaha vydělat více peněz se může obrátit proti nim. Pokud ve sporu dojde až na soudní řízení a majitel uspěje, ztratí nárok na zmíněný osminásobek a dostane jen svou odhadnutou částku. Stát tak při prohře u soudu nakonec ušetří.