Zjara začne stavba obchvatu, který odkloní dopravu z centra Strakonic

  14:59aktualizováno  14:59
Dlouho připravovaný obchvat kolem Strakonic, takzvaný severní dopravní půloblouk, chce Ředitelství silnic a dálnic začít stavět na jaře. Projekt bude stát přes dvě stě milionů korun, délka výstavby je plánována na osmnáct měsíců.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: iDNES.cz

Čekají na něj už dlouhé roky. Výstavbu obchvatu kolem Strakonic avizovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) například už v roce 2010. Jenže pak připravovanou akci zdrželo komplikované jednání s majiteli pozemků. Od té doby byl obchvat několikrát těsně před zahájením, nakonec však ze stavby vždy sešlo.

„V prosinci roku 2014 nové vedení města zahajovalo zcela nové stavební řízení, protože to z března stejného roku bylo zrušeno kvůli nesouladu původní projektové dokumentace s platným územním rozhodnutím,“ popsala mluvčí Strakonic Markéta Bučoková.

Spuštění výstavby obchvatu avizovalo ŘSD také loni. „Jednalo se o předpokládaný termín zahájení, od kterého stavba prošla fázemi přípravy a výběrového řízení. Sice nikterak nevybočily z obvyklých termínů, přesto v celkovém úhrnu mírně posunuly termín ukončení vlastního výběrového řízení,“ vysvětlil důvod, proč akce nezačala ani v roce 2016, investiční referent ŘSD David Hlaváč.

V současné době je podle ŘSD předpokládaný termín zahájení v prvním čtvrtletí letošního roku, jakmile to dovolí počasí. Z toho se radují i představitelé města.

„Uvěřím, až uvidím pracovat dělníky na silnici“

„Může se to zdát k neuvěření, ale při našem příchodu na radnici nebylo zahájeno ani stavební řízení a podmínky územního rozhodnutí se nedařilo plnit. Nebyly vyřešeny ani pozemky, ani rozsah naší spoluúčasti. Stihnout to za dva roky, včetně výběrového řízení na zhotovitele, není špatný výkon,“ popsal místostarosta Strakonic Milan Jungwirt.

Samotní obyvatelé Strakonic jsou už opatrnější. „Obchvat se plánuje dobrých patnáct let a nic. Uvěřím, až uvidím pracovat dělníky na silnici. Ale kdyby se opravdu začal dělat, bylo by to fajn,“ zamýšlel se například Aleš Král.

Staveniště se má předávat 16. února a 1. března bude vyzván zhotovitel k zahájení prací. „Za poslední roky jsme sliby, že stavba začne, slyšeli několikrát. Tentokrát snad ale není věc, která by mohla výstavbu zpozdit,“ zhodnotil starosta Strakonic Břetislav Hrdlička.

Postup prací bude záviset na harmonogramu, který předloží zhotovitel. „Ale obecně lze konstatovat, že v první fázi dojde k demolicím určených objektů, provizorním přeložkám inženýrských sítí a zemním a výkopovým pracím. Dále se bude pokračovat výstavbou jednotlivých stavebních objektů a na závěr přijdou na řadu terénní a sadové úpravy,“ nastínil Hlaváč.

Severní dopravní půloblouk výrazně odlehčí dopravně přetíženému centru města. Současně vyvede ze Strakonic tranzitní dopravu. Tím se zklidní a zlepší životní prostředí ve městě. Silnici I/20 převede od čerpací stanice Robin-oil dvouproudová komunikace přes Radomyšlskou ulici ke Zvolenské, končící na silnici třetí třídy. Křížení silnic vyřeší tři nové okružní křižovatky. V Hradeckého ulici vznikne lávka pro pěší.

Právě proto, že nová trasa obchvatu přetíná několik současných silnic, budou se muset řidiči připravit na dopravní omezení. „Nejedná se ale o žádné dlouhé objížďky, vždy jsou využívány současné komunikace ve městě. Nebo postavíme provizorní silnice pro zachování dopravní obslužnosti,“ informoval Hlaváč.

Délka výstavby je plánována na 18 měsíců. Severní obchvat by měl být hotový do konce roku 2018. Celkové náklady na stavbu jsou 225,4 milionu korun. Město se bude na akci podílet 47,3 milionu korun ze svého rozpočtu. Bude investorem lávky pro pěší, desítek nově vzniklých parkovacích míst nebo například výstavby chodníků, kanalizace, veřejného osvětlení a ochranné zeleně.

Ředitelství silnic a dálnic zaplatí kromě nové silnice s kruhovými křižovatkami i protihlukové stěny, tři účelové komunikace, veškeré přeložky současných inženýrských sítí a kanalizace související s odvodněním nové silnice.

Nová silnice I/22 bude provozována v režimu města. „To znamená, že nejvyšší povolená rychlost na ní bude 50 kilometrů v hodině,“ dodala mluvčí Markéta Bučoková.

Nejčtenější

Učitelka z Prachatic vydržela 49 dní ve tmě. Nyní si chce změnit život

Marcela Haspeklová uspořádala ve vimperské kavárně Ve Skále komponovaný večer s...

Zatímco většina lidí si vyzkouší pobyt ve tmě maximálně na týden, prachatická učitelka Marcela Haspeklová vydržela v...

Nadějná zlatovláska. Nástupkyně Neumannové o tetováních i hubnutí

Nadějná česká lyžařka Barbora Havlíčková

Pyšně vyhrnuje rukáv levé ruky. Nic nezakrývá. Naopak vášnivě popisuje příběhy důkladně promyšlených tetování. V...

Při nehodě na Písecku zemřeli čtyři cestující v osobním autě

U Drhovle na Písecku se srazil nákladní vůz s osobním, ve kterém zemřeli muž a...

U Drhovle na Písecku se srazilo nákladní auto s osobním. Při havárii zahynuli čtyři lidé. Tragédie se stala na silnici...

Muž v klubu prohýřil 30 tisíc. Když měl platit, volal na pomoc strážníky

Poslední noční kluby v Dubí bojují po otevření dálnice D8 do Německa o

Říká se, že každá zábava něco stojí, ale návštěvník nočního klubu v Českých Budějovicích si zřejmě myslel opak....

Srážka s kamionem má třetí oběť, mrtvým v autě bylo 17, 19 a 23 let

Při tragické nehodě zemřely v obci Hořice na Šumavě dvě ženy. Dva muže převezl...

Tragická nehoda v Hořicích na Šumavě z úterního večera má třetí oběť. V českobudějovické nemocnici ve středu zemřel...

Další z rubriky

Jižní Čechy mají druhou nejnižší nezaměstnanost v republice

Nezaměstnaný muž na Úřadu práce. Ilustrační foto

Nezaměstnanost v Jihočeském kraji klesla v říjnu na 1,9 procenta. O práci se ucházelo více než devět tisíc lidí,...

Odstranit nepojízdný vrak z ulice? V Budějovicích to trvá celý rok

Vraky aut v Hradci Králové.

Stovky nepojízdných aut zabírají místa v ulicích Českých Budějovic. Často to však oficiálně nejsou vraky, a tak s nimi...

Stát odvezl z Milevska 18 tisíc tun odpadu, teď jsou na řadě Lhenice

Ve Lhenicích likvidují toxický odpad z tehdejšího agropodniku, kde se vyráběla...

Téměř šest tisíc tun kontaminované zeminy čeká na vyvezení z bývalého zemědělského areálu ve Lhenicích na Prachaticku....

Jak měřit teplotu? Jednodušší už to být ani nemůže
Jak měřit teplotu? Jednodušší už to být ani nemůže

Doba, kdy v žádné domácí lékárničce nechyběl klasický rtuťový teploměr, už je dávno pryč. Nahradila ho celá řada inovativních nástupců, které se liší způsobem i přesností měření, ale také cenou. Žádná domácnost, především pak s malými dětmi, by bez teploměru zůstat neměla.

Najdete na iDNES.cz