Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtvrt století čekání končí. Stavba silnice mezi sídlišti začne na jaře

  9:31aktualizováno  9:31
Důležitou spojku českobudějovických sídlišť Máj a Vltava chtějí město s krajem stavět od jara. Nová silnice odlehčí dopravě ve Čtyřech Dvorech a urychlí provoz. Na Husově třídě předělají světelnou křižovatku na okružní.

Spojka bude pokračování ulice Milady Horákové, která půlí sídliště Máj. Na starším leteckém snímku chybí park 4 dvory i Hokejové centrum Pouzar. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Silnice už dávno měla fungovat a tisíce obyvatel Máje mohly mít rychlou zkratku, jak se dostat z největšího budějovického sídliště a zpátky. Naposledy mocně usilovalo o spojku ulic Strakonické a M. Horákové minulé vedení radnice. Odpor části obyvatel, ale i zastavené stavební řízení, tehdy začátek prací opět oddálily.

Po řadě peripetií to teď vypadá, že se silnice za 180 milionů korun začne na jaře stavět. Do roka a půl by po 25 letech čekání byla hotová.

MF DNES zjistila, že budějovičtí radní už schválili záměr vypsání veřejné zakázky a smlouvy o spolupráci s Jihočeským krajem. Stejně mají v nejbližších dnech postupovat i na krajském úřadě. Na obou místech má akce podporu, takže by následné vyhlášení soutěže v prosinci neměl být problém.

Spojka bude dlouhá přibližně 700 metrů

„Máme všechna potřebná povolení. To stavební od letošního léta,“ ujistil náměstek primátora František Konečný. Zdůraznil, že nová silnice bude mít v každém směru jeden jízdní pruh, původně se plánovaly dva. Dlouhá bude přibližně 700 metrů a povede severně od parku Čtyři Dvory a Hokejového centra Pouzar.

Jihočeský kraj zaplatí přes 108 milionů korun. Hlavní bude samotná silnice, dále zajistí i rekonstrukci křižovatky Husova - Strakonická, ze které se stane okružní, dále přeloží vodovod a postaví dešťovou kanalizaci.

Město České Budějovice bude mít na starost vybudování chodníků a cyklostezky vedoucí podél budoucí komunikace, veřejného osvětlení a převedení trolejového vedení pro MHD. Radnici vše bude stát přes 72 milionů korun.

„Díky nové silnici se na městský okruh napojí i sídliště. Město očekává, že se tím odvede část dopravy z paralelní ulice O. Nedbala. Ta dnes společně s Branišovskou slouží jako hlavní tepny ze sídlišť Máj a Šumava. Zároveň dojde k snížení provozu v Husově třídě při průjezdu Čtyřmi Dvory i nižšímu zatížení křižovatky Husova - O. Nedbala - Rošického,“ píše se v oficiálním dokumentu radnice.

Řada obyvatel doufá, že ze stavby už tentokrát nesejde. „Dokud tam nepřijedou bagry, tak tomu nebudu věřit. Ale Máj si tuhle silnici zaslouží. Kdo někdy stál v koloně kolem bývalých kasáren, potvrdí, že je potřeba. Ještě kdyby na sídlišti přibyla parkovací místa,“ reagovala jedna z obyvatelek Máje Aneta Mrázová.

Kritik upozorňuje na hluk

Všichni ale propojku nepodporují. Proti je například Radek Vinkler, který dlouhodobě varuje před dopady stavby na život v ulici M. Horákové.

„Jsme rozhořčeni neřešením současných nadlimitních hodnot hluku a karcinogenů. A důvodně se obáváme o své zdraví a život kvůli předpokládanému dalšímu výraznému zvýšení těchto již dnes překročených zákonných hygienických limitů,“ upozornil Vinkler.

Projekt sice podle něj má platné územní rozhodnutí, ale neplatnou EIA, tedy posudek dopadu stavby na životní prostředí. Náměstek Konečný upřesnil, že nová EIA není potřeba a povolení jsou platná.

Pokud i budoucí měření ukážou, že je skutečně překračován hluk, bude muset město připravit některá opatření. Primátor Jiří Svoboda před časem zmínil, že by se například mohla spojka na noc uzavřít, aby nebyl limit hluku překračován.

Další možností je regulovat provoz těžkých nákladních vozidel. Možná se dostane i na rekonstrukci silnice v ulici M. Horákové, kde by radnice mohla nechat položit takzvaný tichý asfalt jako třeba v ulici Na Sadech nebo Pražské třídě. Ten může snížit hluk až o pět decibelů.

Svou podobou a rozměry je ulice M. Horákové na zvýšený provoz připravena lépe než třeba silnice v O. Nedbala. Tam musí obyvatelé velkou dopravní zátěž dlouhé roky snášet právě z důvodu chybějící spojky.

Silnice spojí dvě budějovická sídliště.

Silnice spojí dvě budějovická sídliště.

Autor:



Nejčtenější

Majitel části hřiště si ohradil pozemek, kůly zabetonoval před brankou

Majitel čtvrtiny fotbalového hřiště v Přešťovicích  si svůj pozemek ohradil...

Jámy a v nich zabetonované železné kůly vyrostly takřka přes noc na fotbalovém hřišti v Přešťovicích na Strakonicku....

Čech předčil při prestižní soutěži v USA většinu vojáků Národní gardy

V běhu na tři míle desátník Mrocek suverénně zvítězil.

Dopadl lépe než většina reprezentantů Národní gardy z amerického státu Nebraska. Jen jeden muž byl na tom v prestižní...



Soud zrušil záměr převést vepřín v Letech na stát, kupní smlouva však platí

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...

Rozhodnutí o záměru převodu vepřína v Letech na Písecku na stát není platné. Takový je verdikt Krajského soudu v...

Placené provozování života v Krumlově má ohlas, části místních projekt vadí

Kateřina Šedá v českokrumlovské Široké ulici, kde bude během jejího projektu...

Vlnu kritiky od místních, ale i nadšené ohlasy vyvolal projekt Kateřiny Šedé s názvem UNES-CO. Umělkyně se v něm věnuje...

Z Písku by mohlo být malé Brno, věří ekonom České národní banky

„S bývalými spolužáky jsem stále v kontaktu. Stejně jako oni, i já v sobě...

O České národní bance, o podnikání na jihu Čech i o svém rodném městě v rozhovoru pro MF DNES mluvil ekonom Petr Král....

Další z rubriky

Soud oslovil v kauze týrání štěněte znalce, má objasnit rozsah zranění

Když se štěně dostalo do péče vimperských veterinářů, mělo otoky hlavy a...

V případu týrání psa Marleyho z Prachatic si okresní soud vyžádal spolupráci soudního znalce. Ten má soudci pomoci...

Budějovickými growshopy se soudy zabývají šest let. Kauza dál pokračuje

Otevření pracoviště pro výzkum léčebného konopí v Meclově na Domažlicku. (23....

Kolem provozu takzvaných growshopů na území krajského města, které nabízely potřeby pro pěstování konopí i dalších...

Tobogan na budějovické plovárně prodlouží, plavcům změří i čas

Tobogan na budějovické plovárně je nyní dlouhý 70 metrů.

Každý rok, když se na léto zavře plavecký stadion v Českých Budějovicích, je naplánovaná údržba a v posledních letech...

Najdete na iDNES.cz