Nová silnice mezi budějovickými sídlišti Máj a Vltava povede přes areál

Nová silnice mezi budějovickými sídlišti Máj a Vltava povede přes areál bývalých kasáren. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Spor o důležitou spojku sídlišť Máj a Vltava oddaluje začátek stavby

  • 4
Lidé, kteří chtějí zabránit stavbě silnice mezi sídlišti Máj a Vltava v Českých Budějovicích, si stěžují na podjatost úředníků. Důležitá trasa mohla stát už příští rok, magistrát se před měsícem dohodl na vykoupení pozemků.

Maximum pro zamezení stavby dělají Marie Paukejová a Radek Vinkler, kteří zastupují některé obyvatele, jimž silnice vadí. Především se obávají nadměrného hluku a celkově zhoršených životních podmínek.

Pro velký počet dalších obyvatel je to však špatná zpráva, spojku sídlišť Máj a Vltava si přejí, zrychlila by jízdu do centra a zpět a zároveň ulehčila třeba ulici O. Nedbala.

"Silnice rozmělní dopravu a ulehčí jiným částem města. Na Máj pak pojede stále stejně aut jako nyní, akorát budou mít na výběr," zastává se stavby Radim Houba z Máje.

Silnice za 150 až 200 milionů se mohla začít stavět už příští rok

Letos to nejdříve vypadalo, že je po letech čekání vše na dobré cestě a samotná stavba za 150 až 200 milionů korun začne už příští rok, teď je ale znovu všechno jinak.

"Situace, která nastala, mě mrzí. Neočekával jsem, že protest bude až tak razantní, jak se ukázalo na veřejném projednávání," reagoval první náměstek primátora Miroslav Joch.

Odpůrci zastoupení zmíněnou dvojicí například podali stížnost na podjatost všech magistrátních úředníků, kteří se spojkou Strakonické a M. Horákové zabývali. Při samotném jednání pak byla napadena také akustická studie ke stavbě.

"Účelově se zde manipuluje čísly. V dokumentu jsou nepřesnosti, výpočty se liší," řekl mimo jiné Radek Vinkler.

Tomu chybí také potvrzení, že nebudou překračovány limity u škodlivin znečišťujících ovzduší, a zároveň tvrdí, že po otevření spojky mohou být hlukové limity v ulici M. Horákové překračovány až o osm decibelů.

Studie ale tvrdí opak. Paukejová s Vinklerem už tak počítají s tím, že celý případ skončí u soudu, a to případně až u Nejvyššího správního.

To je samozřejmě pro zastánce stavby, a především pak pro magistrát v čele s náměstkem Jochem vážná komplikace, protože už například nechal silnici přeprojektovat ze čtyř pruhů na dva, aby snížil právě dopady na provoz v M. Horákové, a již před měsíci se dohodl na vykoupení potřebných pozemků.

Mezi odpůrci ovšem panují obavy, že několik set metrů dlouhá silnice je pouze začátek a z ulice M. Horákové za pár let povede takzvaný západní polookruh až do Litvínovic, což už by mohlo výrazně zvýšit provoz ve zmíněné části sídliště Máj.

Na to magistrát reaguje tím, že tento projekt je v podstatě definitivně odložen, a pokud v budoucnu do Litvínovic vznikne nová silnice, tak se bude jednat pouze o místní obslužnou komunikaci pro obyvatele z nové zástavby.