Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Živých se bojím víc než mrtvých, říká budějovický spalovač mrtvol

  15:27aktualizováno  15:27
Jednapadesátiletého Štěpána Svobodu nikdy nenapadlo, že bude v denním kontaktu s mrtvolami. Dnes už je v českobudějovickém krematoriu pátým rokem. Jak vypadá život a práce paliče?

Českobudějovické krematorium patří mezi nejstarší v Česku. Zatímco donedávna tu byly tři pece, dnes jsou v provozu pouze dvě. Starší z nich slouží jenom jako záložní pro případ odstávky té modernější. Ta je řízena počítačem. Teplota v hlavní komoře dosahuje 900 stupňů a zplodiny procházejí ještě druhou komorou, kde se znovu spalují při teplotě přes 1000 °C. Štěpán Svoboda tu pracuje zhruba 5 let. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Místnost obložená dlaždičkami, v ní dvě pece a rakve. Prostředí, kde spalovač mrtvol Štěpán Svoboda pracuje od pondělí do pátku na dvě směny. V českobudějovickém krematoriu se střídá s kolegou. Začínají v pět, končí ve 22 hodin.

Pro Svobodu toto pracoviště nikdy nepředstavovalo velký šok. Před nástupem do zaměstnání sem často zavítal.

Fotogalerie

"Dělal jsem údržbáře u technických služeb. Prostředí jsem dobře znal a nikdy mě neděsilo. Je to práce jako každá jiná. Člověk se nějak živit musí. Smrt považuji za součást života. Navíc jsem rád, že jsem zaměstnaný. Je mi 51 let a v dnešní době má člověk o práci strach. Proto jsem si musel zvyknout, těžko bych něco hledal," líčí Svoboda a dodává, že mrtvých se bojí méně než živých lidí.

Studoval na Středním odborném učilišti v Trhových Svinech. Jeho nadřízený Adolf Kalousek ho chválí a vidí jako pracovitého, vstřícného a bezkonfliktního člověka. Na vykonávání profese paliče se musí pracovník vyškolit a pravidelně chodit na testy.

"Nejprve musíme mít zkoušky na obsluhu pece a následně na plynové zařízení. Z činnosti s plynovým zařízením nás zkouší každé dva roky a z obsluhy pece po třech letech," objasňuje Svoboda.

Relaxuje s historickým automobilem

Když zrovna nepracuje, zajímá se o veterány. Sám vlastní automobil značky Aero 662 a jako člen Jihočeského klubu veteránů se účastní i různých setkání.

"Auta a motorky mě zajímaly už jako mladíka, na rozdíl od sportu, který mě nikdy příliš nelákal," říká otec tří dospělých dětí. "Po mém nástupu do krematoria byly děti už odrostlé, a tak jsem jim nemusel o mé práci nic říkat. Kdyby chodily na základní školu, bylo by to složitější."

Během dne spálí přibližně osm těl, ročně 2 300. "Někteří hoří rychleji, jiní naopak pomaleji. Průměrná doba je 75 minut," popisuje. Stará se nejen o kremaci, ale vozí také mrtvé v rakvi do obřadní síně. Po posledním rozloučení si je přiveze zpátky. Rakev vyzdvihne na závoz a připraví si ji k peci.

Kromě průběhu žehu musí hlídat i štítky s číslem urny. Pod ním mrtvého evidují. "Štítek dáváme spolu s mrtvým do rakve. Na rozdíl od ní ale neshoří a nakonec se ocitá i s popelem ve mlýnku," objasňuje. Tam se popel vyčistí magnetem od kovů a ještě se semele, aby byl co nejjemnější. Jeho barva se liší. Některý popel je světlejší, jiný tmavší. Souvisí to s tím, kolik měl člověk v kostech vápníku.

"Semletý popel nasypeme do urny a za tři dny si pro něho mohou pozůstalí přijít. Bohužel se také stává, že lidé nejdřív pláčou a pak tady urnu nechají stát. V takovém případě ji po dvou letech dáme do žárového hrobu. Zažili jsme i situaci, že si pro urnu lidé přišli až po pěti letech. I po takové době jsme schopni urnu dohledat," vysvětluje.

Nejvíc práce má na jaře a na podzim

Pracovníci využívají také místnost nazývanou lednice a mrazicí box. "Do lednice ukládáme těla přivezená pohřební službou. V mrazáku se teplota pohybuje okolo minus dvanácti stupňů. Sem dáváme třeba těla utonulých nebo těch, které tady máme delší dobu. Myslím tím, když je třeba rodina v zahraničí a nemůže se do Českých Budějovic hned dostavit," říká.

Největší počet žehů zaznamenává Štěpán Svoboda na jaře a na podzim. Svůj podíl na tom podle něho nese počasí a s ním spojené deprese. Naopak na pracovišti krematoria není pro deprese místo. "Zbláznili bychom se, kdybychom měli cítit s pozůstalými. Musíme se tady také bavit. Sranda je náš obranný mechanizmus práce v tak smutném prostředí," hodnotí palič.

Jeho práce vypadá díky novým pecím a technologiím jinak, než ukazuje film Spalovač mrtvol. Dříve museli ručně přikládat. "Není pravda, že by se tělo v peci postavilo. Při teplotě 900 stupňů to je nemožné. Stejně tak neplatí, že bychom pálili více těl najednou. Do pece se totiž vejde pouze jedna rakev," naráží na jeden z mýtů Svoboda.

Autor:


Nejčtenější

Dvouletý chlapec se dostal z domu do bazénu, následkům tonutí podlehl

Ilustrační snímek

Dvouletý chlapec zemřel poté, co se topil v zahradním bazénu u rodinného domu v Písku. O letošních prázdninách je to v...

Na Prachaticku spadlo unikátní letadlo Be 50 Beta Minor, pilot zemřel

U Strunkovic nad Blanicí na Prachaticku se při leteckém dni zřítilo unikátní...

U Strunkovic nad Blanicí na Prachaticku se v sobotu odpoledne při leteckém dni zřítilo unikátní letadlo Be 50 Beta...



Po čelní srážce zemřeli dva motorkáři na Českobudějovicku

Nehoda motorkářů mezi Hlubokou nad Vltavou a Municemi (11. srpna 2018).

Při dopolední nehodě na Českobudějovicku zemřeli dva řidiči motorek ve věku 44 a 39 let, uvedla policie. Čelně se...

V Hluboké se rozloučili s Kamilem Benešem, který padl v Afghánistánu

Lidé se loučí s Kamilem Benešem při smutečním obřadu v kostele sv. Jana...

V Hluboké nad Vltavou se lidé rozloučili s Kamilem Benešem, jedním ze tří českých vojáků, kteří se na misi v...

Zahradu s biotopem buduje rodina jako jedinečné království

Jezírko bylo tím prvním, co Piherovi na své zahradě vybudovali. Teprve pak se...

Holou parcelu bez jediného stromu koupili v malebné jihočeské vesničce před sedmi lety na stavbu rodinného domu a spolu...

Další z rubriky

Motorkář zahynul při nárazu do stromu, jeho syn jedoucí za ním se zranil

Dva motorkáři havarovali na Písecku. Jeden nepřežil náraz do stromu.

Čtyřiapadesátiletý motorkář zemřel na Písecku poté, co nezvládl průjezd zatáčkou a narazil do stromu. Jeho syn, který...

Senioři a školáci ušetří za MHD v Budějovicích stovky korun měsíčně

Ulicí E. Rošického jezdí v Českých Budějovicích jen linka 8. Oůvodně tam přitom...

Od prvního září budou moci senioři od 65 let a školáci do patnácti let jezdit městskou hromadnou dopravou v krajském...

Po srážce s traktorem na Písecku vykolejil vlak, strojvůdce se lehce zranil

Traktor vjel na Písecku na železniční přejezd v době, kdy tudy projížděl vlak.

Na železničním přejezdu na Písecku vjel ve čtvrtek večer traktor s vlekem před osobní vlak. Při srážce vlak vykolejil a...

Najdete na iDNES.cz