Ve Strakonicích skončila rozsáhlá rekonstrukce, která začala už na podzim roku 2019 a nakonec stála 79 milionů korun. Pro Správu železnic (SŽ) opravu provedla firma Antony Company.
Zajímavým a výrazným prvkem uvnitř je kolejnice zasazená do kola a na ní umístěné hodiny. Jeho autorem je architekt Josef Vrana.
„Všechna nádraží měla výzdobu. Pak přišla doba komunismu, kdy budovy zdobili soudruzi a soudružky. To bylo hrozné. Pak se na dlouhou dobu z rozpočtů ztratily položky na výtvarná díla. My jsme ho tady nabídli a investor pro něj měl pochopení,“ uvedl Vrana.
Celkové řešení úprav vycházelo z původní podoby budovy. Z objektu zmizely vikýře a přístavba zázemí vlakových čet včetně části s kuchyní restaurace. Fasáda je nyní zateplená a oproti původnímu stavu zjednodušená.
V přízemí je prostor pro cestující, ti mají k dispozici pokladny, úschovnu či občerstvení. První patro pak slouží jako zázemí pro dopravce, které doplňují další kanceláře. Strakoničtí mohou být spokojení, opravené je i nástupiště a na vlakové nádraží hned navazuje rovněž nedávno dokončený autobusový terminál.
Úpravu si na místě pochvaloval i místostarosta Rudolf Oberfalcer. „Naším zájmem bylo zachování původního rázu stavby, který budova měla před necitlivými úpravami z šedesátých až sedmdesátých let. Jsme rádi, že se to podařilo,“ uvedl.
Dělají Písek i Budějovice
Správa železnic nyní upravuje i celou řadu dalších nádraží. „Výpravní budova ve Strakonicích je jedním ze 114 nádražních objektů, na kterých se letos pracuje a dělá celková rekonstrukce,“ upřesnil ministr dopravy Karel Havlíček, který se účastnil slavnostního otevření.
Jedna z největších akcí je kompletní obnova budovy nádraží v Českých Budějovicích. Oprava bude stát 690 milionů korun a hotovo má být do konce příštího roku. Nejnáročnější práce předpokládá SŽ na úpravách stropů, sanaci vlhkých zdí a doplnění výtahů.
„Náročná bude také rekonstrukce fasády a dočasný přesun a provoz dopravních kanceláří pro řízení provozu,“ uvedla už dříve mluvčí SŽ Nela Friebová.
Práce se dotknou celé výpravní budovy včetně navazujících přízemních křídel pod prvním nástupištěm. Nová budou okna i interiér nádraží, oživí se rovněž stávající nevyužité prostory. Hlavní vchod by pak měl být z boku blíže k Lannově třídě.
Kromě Budějovic nechává SŽ zrekonstruovat také další významná nádraží v regionu, ve Veselí nad Lužnicí, Písku a opravená bude i budova v Táboře. Kromě běžných úprav tam vzniknou kanceláře a prostory k pronájmu. V Písku se zlepší i parkování aut v okolí.