Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Ultralehká „stíhačka“ z ČVUT unikne radarům. Pekli ji jako bábovku

  18:12aktualizováno  18:12
Na českobudějovickém letišti otestovali unikátní stroj. Strojaři z Ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického tam představili ultralehký letoun UL - 39 Albi. Je to nový koncept sportovního stroje, který umožní zažít pocit z letu v proudovém letadle.

„Je to první letoun vyrobený v České republice ze speciálních uhlíkových kompozitů,“ vyzdvihl Robert Theiner, vedoucí ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického (ČVUT).

Parametry letounu

  • rozpětí 7,22 metru
  • délka 7,49 metru
  • výška 2,99 metru
  • maximální rychlost 340 km/h
  • maximální vzletová hmotnost 472,5 kilogramu

Vytvořili ho podobným způsobem jako u velkých dopravních letounů. „Má maximální pevnost při minimální hmotnosti,“ pokračoval Theiner.

Unikátnost stroje spočívá v tom, že na první pohled vypadá jako cvičný proudový letoun, přitom je to ultralight. Pohonnou jednotkou je dmychadlo poháněné pístovým motorem. Srdcem stroje je ventilátor a vrtule s 13 listy.

„Jedna lopatka měří dvě stě milimetrů a váží jen nějakých sto gramů, přičemž dokáže odolat odstředivé síle až tři tuny,“ zdůraznil Theiner.

UL-39 Albi váží přibližně 320 kilogramů a letět s ním mohou dvě osoby.

„Řízení je stejné, ale pocit je jiný a příjemný. Seděl jsem úplně vepředu a měl jsem výborný výhled, nepřekáží vám křídlo ani vrtule. Ve vzduchu vydrží asi dvě hodiny. Nejvíce jsem letěl asi 200 kilometrů v hodině, většinou pak kolem 180. V první fázi jsem se snažil motor šetřit,“ sdělil své pocity pilot Radim Štěrba z Jihlavan airplanes. Maximální rychlost má být až 340 kilometrů v hodině.

Fotogalerie

Zajímavé jsou i tepelné vlastnosti materiálu letadla, kterému nevadí ani silné sluneční záření a vysoké teploty. Vývoj trval několik let a také stál několik desítek milionů korun. Cena stroje by se měla pohybovat kolem pěti milionů korun.

Na výrobě se podíleli nejen strojaři z ČVUT, ale i firmy La Composite a Jihlavan airplanes. Tvůrci doufají, že by s v budoucnu mohl dostat do výroby. Nyní ho ale čeká celá řada dalších testů.

Autoři věří, že může nalézt i armádní využití, například by mohl zlevnit výcvik bojových pilotů.

„Jeho stopu nezachytí radar,“ upozornila Marta Špačková z Fakulty strojní ČVUT. „Ztížená identifikace UL-39 Albi spočívá v tom, že vrtule je schována uvnitř letounu, a tak nemůže radar zachytit její odraz ani tepelnou stopu,“ navázal Theiner.

Jedná se o první letoun v kategorii ultralight s vlastnostmi proudového letadla, takže ho může řídit běžný sportovní pilot. Podle Špačkové je UL-39 Albi první české letadlo vyrobené z prepregů autoklávovou technologií.

„Prepregy jsou fólie s lepidlem, které tlakem po zahřátí prostoupí tkaninou. Pak se materiál vkládá do autoklávu, kde se vytlačí všechny bublinky a vše se rovnoměrně prolne. Velmi zjednodušeně řečeno je letadlo vypečené v peci jako 25 metrů dlouhá bábovka,“ uvedla.

Autor:



Nejčtenější

Majitel části hřiště si ohradil pozemek, kůly zabetonoval před brankou

Majitel čtvrtiny fotbalového hřiště v Přešťovicích  si svůj pozemek ohradil...

Jámy a v nich zabetonované železné kůly vyrostly takřka přes noc na fotbalovém hřišti v Přešťovicích na Strakonicku....

Čech předčil při prestižní soutěži v USA většinu vojáků Národní gardy

V běhu na tři míle desátník Mrocek suverénně zvítězil.

Dopadl lépe než většina reprezentantů Národní gardy z amerického státu Nebraska. Jen jeden muž byl na tom v prestižní...



Soud zrušil záměr převést vepřín v Letech na stát, kupní smlouva však platí

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...

Rozhodnutí o záměru převodu vepřína v Letech na Písecku na stát není platné. Takový je verdikt Krajského soudu v...

Placené provozování života v Krumlově má ohlas, části místních projekt vadí

Kateřina Šedá v českokrumlovské Široké ulici, kde bude během jejího projektu...

Vlnu kritiky od místních, ale i nadšené ohlasy vyvolal projekt Kateřiny Šedé s názvem UNES-CO. Umělkyně se v něm věnuje...

Z Písku by mohlo být malé Brno, věří ekonom České národní banky

„S bývalými spolužáky jsem stále v kontaktu. Stejně jako oni, i já v sobě...

O České národní bance, o podnikání na jihu Čech i o svém rodném městě v rozhovoru pro MF DNES mluvil ekonom Petr Král....

Další z rubriky

Zelené autobusy pro turisty na Šumavě přicházejí o podporu obcí

Celkový pohled na obec Kvilda.

Některé šumavské obce přestanou letos poprvé přispívat na provoz Zelených autobusů. Podle starostů nemají moc velký...

Tábor nechce věznici ve Všechově, odmítl změnu územního plánu

Bývalé vojenské letiště Všechov vTáboře.

Táborští zastupitelé nesouhlasí s výstavbou mužské věznice na bývalém vojenském letišti ve Všechově. Ke stavbě je nutná...

Na Kratochvíli si Troup vždycky dával rande, teď tam dělá kastelána

„Práce kastelána je tak pestrá a různorodá a zabere tolik času, že se dá říct,...

Vojtěch Troup si zámek poblíž Netolic oblíbil už v dětství. Od roku 1985 tam dělá kastelána. Předtím dělal...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz