Křemelná | foto: Hnutí DUHA / Josef Pecka

Do šumavské divočiny letos povede třicet tras, bude víc termínů

  • 0
Národní park Šumava letos vsadí na oblíbené výlety do divočiny. Pro zájemce připraví o stovku víc termínů. Nově se bude vycházet i z Horské Kvildy. Správa se připravuje také na důležité investice zaměřené na rozvoj ekologické výchovy nebo elektromobility.

Všude kolem je husté křoví, kterým jen občas prosvitne nebe. Pod nohama se země lehce pohupuje. V hlavě problesknou slavné scenérie z Kachyňova Krále Šumavy. Kdyby byla mlha, byla by atmosféra stejně ponurá. Ale naštěstí svítí slunce. Skupinka jde místy, kudy se běžně chodit nesmí. I s průvodcem se tudy vydává jen pár lidí za rok.

Přesně kvůli takovým zážitkům se na Šumavu vydává každoročně stále víc turistů. Výlety s průvodci do divočiny letos správa národního parku nabídne už podesáté.

S napětím bude také sledovat osud hodnocení vlivu na životní prostředí u třiceti důležitých projektů, které by mohly turisty potěšit v dalších letech. Mezi nimi nechybí třeba desítky let očekávaná možnost průchodu Luzenským údolím k hraničnímu přechodu Modrý sloup.

MF DNES vybrala pět nejzásadnějších šumavských momentů letošního roku.

1 Největší investice

Loni otevřela Správa NP Šumava své čtvrté Středisko environmentální výchovy na Horské Kvildě. A s investicemi do rozvoje ekologického vzdělávání a informačních středisek počítá i letos.

„Budou tím, čeho si návštěvníci určitě všimnou. Celkem chceme investovat do modernizace informačních středisek téměř 34 milionů korun. Část nákladů chceme uhradit z dotací z programu Intereg. Nebude se jednat jen o stavební práce, ale i o pořizování dalšího vybavení středisek,“ vysvětluje mluvčí Správy NP Šumava Jan Dvořák.

Největší akce se týká střediska environmentální výchovy v Kašperských Horách, které nabízí výukové programy pro děti od mateřských až po střední školy a začalo fungovat v roce 1998. Mimo jiné ve své době představilo jednu z prvních interaktivních expozic v Česku. Obnovou projdou i informační střediska ve Stožci, Rokytě, Kašperských Horách, Kvildě a Svinných Ladech.

2 Demolice bývalých rot

Po dlouhých letech vyjednávání by letos správa měla začít také s demolicí bývalých rot pohraniční stráže.

„Máme ale potíže s financováním. Akce jsou plánované tak, aby již samotné zůstatkové ceny areálů byly rovnoměrně zahrnuté do finančního plánu,“ podotýká Dvořák. Na letošní rok je připravena demolice roty ve Stožci, tu v Borových Ladech zřejmě srovnají se zemí až v roce 2019.

Z jejího areálu ale část zůstane stát, především garáže, kde obec v zimě parkuje třeba techniku na odklízení sněhu. Náklady na každou demolici mají být téměř deset milionů korun.

3 Rozvoj elektromobility

Využívání elektromobilů správa testuje už několik let. A má ambici stát se nejpřístupnějším národním parkem pro majitele elektromobilů v Česku. Letos vznikne ve spolupráci se společností ČEZ na území parku pět rychlonabíjecích stanic ve Vimperku, Stožci, Kvildě, Srní a Kašperských Horách.

„Používat se začnou už v srpnu. Dále máme nabídku od společnosti E.ON, která by podpořila vznik domácích nabíjecích stanic. Těmi se budeme zabývat podle rozmístění dalších elektromobilů, jež nebudou v blízkosti rychlonabíječek,“ říká Miloš Juha, vedoucí odboru řízení projektů a náměstek ředitele správy.

Kromě toho vzniká plán na postupnou obměnu konvenčních automobilů v majetku správy právě za elektromobily, která je ale závislá na ceně nebo možnostech dlouhodobého pronájmu.

„V letošním roce bychom chtěli získat do pronájmu některé z automobilů od E.ONu nebo ČEZu. Tam máme předběžně přislíbenou elektrododávku pro zhruba sedm lidí. Od E. ONu by pravděpodobně připadala v úvahu dlouhodobá zápůjčka VW–UP, pochopitelně v elektroverzi,“ dodává náměstek.

Zamluvit si elektrokolo, skútr nebo vozidlo je možné na webu e-sumava.cz. Projekt nabízí výpůjčky na jedenácti místech Šumavy, dopravní prostředky je možné si také včas zarezervovat.

4 S průvodcem do divočiny

Program, který správa poprvé nabídla v roce 2008, letos čeká desátá sezona. Z původních sedmi tras, na něž vyráželi zájemci ve 41 termínech, se stala vyhledávaná atrakce, která návštěvníky zavádí do jinak nepřístupných oblastí. Letos budou registrovaní návštěvníci vyrážet na 30 různých cest a termínů je už 140.

„Na výběr budou známé evergreeny, například trasa číslo 1 do kaňonu řeky Křemelné se beze změny udržela od začátku až dosud, ale i několik novinek. Ty se týkají jak centrální části národního parku a především Šumavských plání, kam se nově bude vycházet třeba i z Horské Kvildy, tak i méně frekventovaných oblastí. Třeba podél Řasnice na jihu Šumavy,“ prozradil koordinátor průvodců Josef Štemberk.

Rozšíří se také nabídka termínů dvoudenních výprav, při nichž mohou návštěvníci za dva dny poznat divokou přírodu Šumavy a sousedního Bavorského lesa. „Všechny detaily k výpravám za šumavskou divočinou zveřejníme v květnu na internetu,“ dodal Štemberk.

5 Hodnocení EIA

Klíčové rozhodnutí v letošním roce zcela jistě padne v souvislosti s více než třiceti projekty, které správa parku do budoucna připravuje pro turisty. Nachází se ale i v jádrovém areálu rozšíření tetřeva hlušce. Je proto nutné posoudit jejich vliv na život tohoto ptáka, případně stanovit možnosti, za nichž bude možné zatím nepřístupné části parku otevřít turistům.

Mezi ty nejdůležitější patří otevření turistické cesty z Březníku na hraniční přechod Modrý sloup, cesta k Juránkově chatě nebo budování rozhleden a obnova vybraných nádrží, které kdysi sloužily při plavení dříví.

„Ještě v únoru předáme překlad žádosti na ministerstvo, které potom vypracuje oponentní posudek. To potrvá tři měsíce. Následovat bude veřejné projednávání. Myslím ale, že na podzim bychom mohli znát výsledek,“ popisuje další etapy procesu ředitel Správy NP Šumava Pavel Hubený.


Elektromobil