Separátor je dlouhý přes třicet metrů, vysoký je čtyři a půl metru. Kompletně váží téměř dvě stě tun. Vypadá jako velký stříbrný válec. Do areálu dorazil v sobotu kolem půl třetí hodiny ráno.
Zařízení bude umístěno v nejaderné části Temelína, za úkol má přihřívat páru a zbavovat ji vlhkosti. Společnost ČEZ si slibuje zvýšení výkonu jaderné elektrárny.
Do Temelína dorazil obří separátor |
„Řádově půjde o jednotky megawattů elektrického výkonu. Dojde k modernizaci a zlepšení účinnosti v nejaderné části elektrárny, navíc s přínosem pro životní prostředí. Použití nových separátorů bude znamenat roční úsporu jednotek tisíc tun oxidu uhličitého,“ vysvětluje Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderné energetiky.
Náročná výměna zařízení začne během odstávky druhého bloku 12. června. „Půjde o velmi těžké a rozměrné části, proto velmi pečlivě připravujeme nejen vlastní transport nového zařízení na strojovnu, ale i vyjmutí a odvoz původních separátorů. Vše přitom provedeme ve standardní délce odstávky,“ uvádí Jan Kruml, ředitel temelínské elektrárny.
První separátor dorazil k elektrárně v noci z pátku na sobotu, do střeženého areálu vjel krátce před osmou hodinou ráno. Měl za sebou pětidenní cestu z Bratislavy.
Ta se obešla bez větších komplikací. Šlo o největší přepravu společnosti ČEZ na jaderné elektrárny od spuštění Temelína, k němuž došlo v roce 2000. Jde tak o největší transport za dvacet let.
„K přepravě jsme použili dva tahače o výkonu 750 koní, které jsme umístili na oba konce více než třicetimetrové nákladní soupravy. Jezdili jsme jen v noci a podle úřady i policií dopředu odsouhlasené trasy a harmonogramu,“ popisuje Jiří Dědič, vedoucí projektu ze společnosti Rádl, která transport zajišťuje.
Přepravu druhého separátoru vlhkosti plánují energetici na 12. až 18. květen. Oba pak v areálu počkají na letní odstávku, aby mohly být nainstalovány.