Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tragická nehoda autobusu vryla před 15 lety lidem do paměti název Nažidla

  12:37aktualizováno  12:37
Ten název nahání husí kůži dodnes. Nažidla. U - do té doby nijak zvlášť známé - osady na Českokrumlovsku havaroval 8. března 2003 autobus s pěti desítkami cestujících při návratu z lyžařského zájezdu v Rakousku. Nehoda si vyžádala dvacet obětí a je jednou z nejtragičtějších v novodobých českých dějinách.

Jen několik minut poté, co 8. března 2003 večer projel autobus s pěti desítkami cestujících hraničním přechodem v Dolním Dvořišti, vylétl autokar ze silnice a převrátil se. 

Na místě zahynulo 17 cestujících, dva lidé zemřeli v nemocnici. Poslední, dvacátá oběť, podlehla následkům zranění v srpnu 2005.

Místo nehody, prudké klesání u osady Nažidla, není na první pohled příliš nebezpečné. Vyšetřování ale ukázalo, že řidič autobusu Pavel Krbec jel těsně před tragédií rychlostí zhruba 110 kilometrů v hodině. A když patrový neoplan sjel pravými koly na nezpevněnou krajnici a dotkl se svodidel, reagoval muž za volantem nešťastně. Zatočil vlevo, autobus přejel do protisměru, prorazil svodidla a zřítil se ze sedmimetrového náspu na louku, kde se přetočil přes střechu.

Fotogalerie

Následky byly děsivé, a to i pro zkušené záchranáře, kteří na místo nehody dorazili.

Autobus během „kotrmelce“ přišel o střechu a lidé sedící v horním patře měli jen mizivou šanci přežít. Některým z nich nicméně štěstí přálo a přežili.

„Nikdy jsem neviděl žádnou tragičtější nehodu. I když se říká, že jako záchranáři jsme otrlí, toto byl hrozný a hluboký zážitek. Dodnes mám vše před očima, když tudy projíždím, vidím, jak jsem vešel do autobusu a tam byl lehce zraněný chlapec a vedle něj mrtvá dívka. Vidím kolegu, který se bezmocně snažil resuscitovat paní, která byla očividně po smrti, a jak jsem mu řekl, aby to vzdal,“ popisoval Jan Tuček, bývalý šéf jihočeské zdravotnické záchranné služby, který přijel k nehodě autobusu mezi prvními.

Hodinu a čtvrt po nehodě byli všichni zranění v nemocnicích nebo na cestě za ošetřením a rozběhlo se vyšetřování.

Řidič dostal osm let vězení

Znalecké posudky později ukázaly, že viníkem byl řidič, který povolenou rychlost překročil o 20 kilometrů v hodině. „Řidič jede jako blázen,“ řekl prý jeden z cestujících, který zahynul, krátce před neštěstím do telefonu své matce.

Způsob jízdy se příliš nezdál ani dalším pasažérům, kteří později vypovídali u soudu, jenž šoférovi vyměřil osmiletý nepodmíněný trest. Lidé z osudného autobusu se většinou shodli i na tom, že původně klidná jízda z alpského střediska Ramsau se změnila teprve v okamžiku, kdy autobus po zhruba 230 kilometrech přejel hranice do Čech.

Do cíle v Karlových Varech tehdy zbývalo zhruba 300 kilometrů a bylo jasné, že plánovaný příjezd o půlnoci ze soboty na neděli je ohrožen. Běžnou praxí v autobusové dopravě v té době ovšem bylo, že při návratu z ciziny se na českém území na předpisy včetně těch o rychlosti příliš nehledělo.

Památník u Nažidel.

Při nehodě ale mohla sehrát roli i únava Pavla Krbce, který měl za sebou v tu chvíli více než čtyři hodiny za volantem. A je smutnou shodou náhod, že odpočatý druhý šofér autobusu se chystal převzít řízení u Kaplice, do které zbývalo od místa nehody asi pět kilometrů.

Krbec navíc neměl s patrovým autobusem příliš velké zkušenosti, živil se jako taxikář a řízením autobusů si pouze přivydělával. A jak se ukázalo, za volant zájezdových autokarů usedal vlastně protiprávně.

Řidičský průkaz na autobus sice měl, neprošel ale školením, které je pro jejich profesionální řidiče povinné. Takzvané profesní osvědčení měl Krbec jen na taxislužbu a rozšíření na autobusy si podle verdiktu trestního soudu vyznačil v průkaze sám.

Odborníci: řidič se měl zachovat jinak

Jen otázkou do diskuse ale zůstane, jestli by řádné školení na nehodě něco změnilo. Podle rad odborníků by řidič autobusu v okamžiku, kdy vyjede na krajnici, měl sundat nohu z plynu a počkat na zpomalení, nikoli se pokoušet manévrovat.

Krbec byl nakonec odsouzen za obecné ohrožení a také padělání veřejné listiny na osm let nepodmíněně. Jeho tvrzení, že nehodu mohla způsobit náhlá porucha „zatáčecí“ zadní nápravy autobusu, znalci odmítli a soud za příčinu nehody jednoznačně označil nepřiměřenou rychlost.

V místě, kde Krbec jel víc než 100 kilometrů v hodině, byla přiměřená maximálně osmdesátka.

Řidič Pavel Krbec před Městským soudem v Brně (15. července 2008)

Řidič Pavel Krbec před Městským soudem v Brně (15. července 2008)

Řidič, který svou vinu nikdy veřejně nepřiznal, vyšel z vězení po pěti letech, v říjnu 2009. Kromě trestního řízení se soudy zabývaly také žalobami, ve kterých se pozůstalí domáhali odškodnění po majiteli cestovní kanceláře, autobusové firmy i samotném řidiči. Justice v minulosti přiznala některým z nich statisícové odškodné od jednatele cestovní kanceláře Eduarda Knappa, který ale zahynul v horách v roce 2010. Neexistuje už ani firma LSK Autobusy, která vůz na cestu vyslala.

Soudy pak odmítly žalobu pozůstalých po jedné oběti, kteří chtěli peníze po Krbcovi.

Na místě nehody dnes stojí pomník, který pět let po havárii odhalili příbuzní zemřelých. Tvoří ho dvacet tunových oblých kamenů rozestavených do kruhu. Kameny nahradily původní dřevěný kříž se jmény obětí tragédie.

Nažidla na Českokrumlovsku

Nažidla na Českokrumlovsku

Mapy poskytuje Freytag&Berndt, aplikaci PhoneMaps stáhnete zdarma pro iOS i Android.

Autoři: ,


Nejčtenější

Dvouletý chlapec se dostal z domu do bazénu, následkům tonutí podlehl

Ilustrační snímek

Dvouletý chlapec zemřel poté, co se topil v zahradním bazénu u rodinného domu v Písku. O letošních prázdninách je to v...

V Hluboké se rozloučili s Kamilem Benešem, který padl v Afghánistánu

Lidé se loučí s Kamilem Benešem při smutečním obřadu v kostele sv. Jana...

V Hluboké nad Vltavou se lidé rozloučili s Kamilem Benešem, jedním ze tří českých vojáků, kteří se na misi v...



Zahradu s biotopem buduje rodina jako jedinečné království

Jezírko bylo tím prvním, co Piherovi na své zahradě vybudovali. Teprve pak se...

Holou parcelu bez jediného stromu koupili v malebné jihočeské vesničce před sedmi lety na stavbu rodinného domu a spolu...

Čtyři lidé zemřeli u Vodňan. Dodávka vjela do protisměru

Tragická nehoda u Vodňan, při níž zemřeli čtyři lidé.

Smrtelná nehoda se stala v noci z pátku na sobotu mezi Vodňany a Protivínem. Dodávka vjela do protisměru, kde se...

Druhá liga: Ústí stále bez ztráty, Jihlava v oslabení uhrála bod

Momentka z druholigového duelu Brno (červená) vs. České Budějovice

Fotbalisté Ústí nad Labem pokračují ve skvělém vstupu do nové druholigové sezony. V pátém kole porazili Viktorii Žižkov...

Další z rubriky

Rozvoji festivalu by pomohlo více luxusních hotelů, říká jeho prezident

Jaromír Boháč je prezidentem Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov.

Legendární Lúčnica a Čechomor nadchly diváky sobotního koncertu, kterým vyvrcholil 27. Mezinárodní hudební festival v...

Řidiči ignorují jihočeské přejezdy, za pět dní vjeli tři před vlak

V obci Malšice na Táborsku se v pondělí ráno střetl na přejezdu vlak s osobním...

Dnes ráno v Malšicích na Táborsku, den před tím v Třeboni a minulý čtvrtek v Čížové na Písecku se staly tři podobné...

Školka spolupracuje s univerzitou, připraví učitelky na dvouleté děti

Ilustrační snímek

Mateřská škola Větrná v Českých Budějovicích se díky spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci...

Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.

Najdete na iDNES.cz