Tragická nehoda autobusu vryla před 15 lety lidem do paměti název Nažidla

  12:37aktualizováno  12:37
Ten název nahání husí kůži dodnes. Nažidla. U - do té doby nijak zvlášť známé - osady na Českokrumlovsku havaroval 8. března 2003 autobus s pěti desítkami cestujících při návratu z lyžařského zájezdu v Rakousku. Nehoda si vyžádala dvacet obětí a je jednou z nejtragičtějších v novodobých českých dějinách.

Jen několik minut poté, co 8. března 2003 večer projel autobus s pěti desítkami cestujících hraničním přechodem v Dolním Dvořišti, vylétl autokar ze silnice a převrátil se. 

Na místě zahynulo 17 cestujících, dva lidé zemřeli v nemocnici. Poslední, dvacátá oběť, podlehla následkům zranění v srpnu 2005.

Místo nehody, prudké klesání u osady Nažidla, není na první pohled příliš nebezpečné. Vyšetřování ale ukázalo, že řidič autobusu Pavel Krbec jel těsně před tragédií rychlostí zhruba 110 kilometrů v hodině. A když patrový neoplan sjel pravými koly na nezpevněnou krajnici a dotkl se svodidel, reagoval muž za volantem nešťastně. Zatočil vlevo, autobus přejel do protisměru, prorazil svodidla a zřítil se ze sedmimetrového náspu na louku, kde se přetočil přes střechu.

Fotogalerie

Následky byly děsivé, a to i pro zkušené záchranáře, kteří na místo nehody dorazili.

Autobus během „kotrmelce“ přišel o střechu a lidé sedící v horním patře měli jen mizivou šanci přežít. Některým z nich nicméně štěstí přálo a přežili.

„Nikdy jsem neviděl žádnou tragičtější nehodu. I když se říká, že jako záchranáři jsme otrlí, toto byl hrozný a hluboký zážitek. Dodnes mám vše před očima, když tudy projíždím, vidím, jak jsem vešel do autobusu a tam byl lehce zraněný chlapec a vedle něj mrtvá dívka. Vidím kolegu, který se bezmocně snažil resuscitovat paní, která byla očividně po smrti, a jak jsem mu řekl, aby to vzdal,“ popisoval Jan Tuček, bývalý šéf jihočeské zdravotnické záchranné služby, který přijel k nehodě autobusu mezi prvními.

Hodinu a čtvrt po nehodě byli všichni zranění v nemocnicích nebo na cestě za ošetřením a rozběhlo se vyšetřování.

Řidič dostal osm let vězení

Znalecké posudky později ukázaly, že viníkem byl řidič, který povolenou rychlost překročil o 20 kilometrů v hodině. „Řidič jede jako blázen,“ řekl prý jeden z cestujících, který zahynul, krátce před neštěstím do telefonu své matce.

Způsob jízdy se příliš nezdál ani dalším pasažérům, kteří později vypovídali u soudu, jenž šoférovi vyměřil osmiletý nepodmíněný trest. Lidé z osudného autobusu se většinou shodli i na tom, že původně klidná jízda z alpského střediska Ramsau se změnila teprve v okamžiku, kdy autobus po zhruba 230 kilometrech přejel hranice do Čech.

Do cíle v Karlových Varech tehdy zbývalo zhruba 300 kilometrů a bylo jasné, že plánovaný příjezd o půlnoci ze soboty na neděli je ohrožen. Běžnou praxí v autobusové dopravě v té době ovšem bylo, že při návratu z ciziny se na českém území na předpisy včetně těch o rychlosti příliš nehledělo.

Památník u Nažidel.

Při nehodě ale mohla sehrát roli i únava Pavla Krbce, který měl za sebou v tu chvíli více než čtyři hodiny za volantem. A je smutnou shodou náhod, že odpočatý druhý šofér autobusu se chystal převzít řízení u Kaplice, do které zbývalo od místa nehody asi pět kilometrů.

Krbec navíc neměl s patrovým autobusem příliš velké zkušenosti, živil se jako taxikář a řízením autobusů si pouze přivydělával. A jak se ukázalo, za volant zájezdových autokarů usedal vlastně protiprávně.

Řidičský průkaz na autobus sice měl, neprošel ale školením, které je pro jejich profesionální řidiče povinné. Takzvané profesní osvědčení měl Krbec jen na taxislužbu a rozšíření na autobusy si podle verdiktu trestního soudu vyznačil v průkaze sám.

Odborníci: řidič se měl zachovat jinak

Jen otázkou do diskuse ale zůstane, jestli by řádné školení na nehodě něco změnilo. Podle rad odborníků by řidič autobusu v okamžiku, kdy vyjede na krajnici, měl sundat nohu z plynu a počkat na zpomalení, nikoli se pokoušet manévrovat.

Krbec byl nakonec odsouzen za obecné ohrožení a také padělání veřejné listiny na osm let nepodmíněně. Jeho tvrzení, že nehodu mohla způsobit náhlá porucha „zatáčecí“ zadní nápravy autobusu, znalci odmítli a soud za příčinu nehody jednoznačně označil nepřiměřenou rychlost.

V místě, kde Krbec jel víc než 100 kilometrů v hodině, byla přiměřená maximálně osmdesátka.

Řidič Pavel Krbec před Městským soudem v Brně (15. července 2008)

Řidič Pavel Krbec před Městským soudem v Brně (15. července 2008)

Řidič, který svou vinu nikdy veřejně nepřiznal, vyšel z vězení po pěti letech, v říjnu 2009. Kromě trestního řízení se soudy zabývaly také žalobami, ve kterých se pozůstalí domáhali odškodnění po majiteli cestovní kanceláře, autobusové firmy i samotném řidiči. Justice v minulosti přiznala některým z nich statisícové odškodné od jednatele cestovní kanceláře Eduarda Knappa, který ale zahynul v horách v roce 2010. Neexistuje už ani firma LSK Autobusy, která vůz na cestu vyslala.

Soudy pak odmítly žalobu pozůstalých po jedné oběti, kteří chtěli peníze po Krbcovi.

Na místě nehody dnes stojí pomník, který pět let po havárii odhalili příbuzní zemřelých. Tvoří ho dvacet tunových oblých kamenů rozestavených do kruhu. Kameny nahradily původní dřevěný kříž se jmény obětí tragédie.

Nažidla na Českokrumlovsku

Nažidla na Českokrumlovsku

Mapy poskytuje Freytag&Berndt, aplikaci PhoneMaps stáhnete zdarma pro iOS i Android.

Autoři: ,

Výsledky voleb 2018

Sledujte přehledně zpracované výsledky komunálních a prvního kola senátních voleb.

Komunální volby

Volební výsledky do zastupitelstev jednotlivých obcí v Jihočeském kraji dle okresů:

Volby do Senátu

V Jihočeském kraji vyhrál ve druhém kole voleb do Senátu v obvodu České Budějovice: Ladislav Faktor.



Nejčtenější

Vandal poničil autem fotbalové hřiště, do brázd nasypal písek a osení

Vandal poničil autem fotbalové hřiště v Rudolfově u Českých Budějovic. Pak rýhy...

Nečekané komplikace postihly rudolfovské fotbalisty hrající jihočeský krajský přebor. Na hřiště jim vjel řidič s autem...

Pacientka z ciziny nechala v Krumlově dluh, nemocnice se soudí v Madridu

Ilustrační foto

Několik měsíců trvala léčba pacientky z Argentiny v Českém Krumlově, kde ji přijali s multiorgánovým selháním. Jenže...



Budějovičtí hokejisté zdrtili Porubu, Kladno si snadno poradilo s Třebíčí

Pavel Novák (vpravo) z Českých Budějovic v duelu s Ústím

České Budějovice ve 14. kole první hokejové ligy drtivou výhrou 8:1 nad Porubou potvrdily pozici lídra, v čele mají...

Českobudějovičtí neuspěli s Litoměřicemi, Vsetín vyhrál v Jihlavě

Momentka ze zápasu Jihlava - Vsetín

Hokejisté Českých Budějovic si ve 12. kole první ligy připsali první domácí porážku v sezoně. Podlehli Litoměřicím 4:5...

V nelegálním skladu bylo jedenáct tun masa na kebab, další převážel kamion

Ve skladu bylo uloženo zhruba 11 tun mrazených masných polotovarů.

Tuny rizikového masa pro provozovny rychlého občerstvení objevili celníci ve spolupráci s veterinární správou v Dolním...

Další z rubriky

Debatu na budějovické radnici o parkovacích zónách provázely výkřiky i potlesk

Zastupitelský sál na budějovické radnici byl při projednávání parkovacích zón...

V zastupitelském sále představilo v úterý odpoledne vedení Českých Budějovic spolu s projektanty plány, jak chce...

Chceme stavět nový pavilon a upravit zahradu, říká ředitel výstaviště

„Z mého pohledu nemůže výstaviště dostávat nekonečně mnoho šancí. Musíme si...

Půl roku ve funkci má za sebou ředitel českobudějovického výstaviště Mojmír Severin. Za důležité považuje výstavbu...

Písek si připomněl sto let starý omyl, republiku vyhlásili o 14 dní dřív

Parním vlakem přijel do Písku jako před 100 lety redaktor František Hanzlíček...

V Písku si o víkendu připomněli událost ze 13. a 14. října roku 1918, kdy redaktor novin České slovo František...

Najdete na iDNES.cz