Na jihočeských silnicích letos zemřela už téměř padesátka lidí. Ilustrační foto.

Na jihočeských silnicích letos zemřela už téměř padesátka lidí. Ilustrační foto. | foto: HZS Jihočeského kraje

Bilanci smrtelných nehod na silnicích zhoršují nepřipoutaní řidiči

  • 9
Rájov, Mladá Vožice, České Budějovice, Nadějkov, Něžovice, Mirovice, Srubec, Hrdějovice, Žernovice, Dačice nebo Sudoměřice u Tábora. To je jen zlomek obcí a měst, kde se už letos staly tragické dopravní nehody řidičů automobilů, motocyklů nebo cyklistů.

Bilance je více než hrozivá: 48 mrtvých za letošní rok. Konkrétně k 29. červenci. Přibližně o sto procent více než za stejné období loňského roku. Policie proto posiluje u silnic hlídky, jedna dopravní akce střídá druhou. Nic však nepomáhá.

Jedním z problémů je i to, že řidiči jezdí nepřipoutaní. Místa, kde lidé umírali, přitom nejsou nebezpečné úseky plné zatáček, nepřehledných horizontů nebo rychlých míst.

Tragédie jsou rozeseté po celém kraji a lidé umírají od dubna každý týden. Před necelým měsícem zemřelo za jeden týden na jihočeských silnicích hned pět lidí.

„Vše je v lidech. Největší nárůst smrtelných nehod vidíme u řidičů ve věku 18 až 30 let, tedy u začínajících či nezkušených, kteří mnohdy přecení své síly a nebo prostě riskují,“ říká krajský policejní mluvčí Milan Bajcura.

Policie teď každý týden dělá dopravněbezpečnostní akci. V úterý kontrolovala, zda se lidé poutají. Právě nepoužití bezpečnostních pásů je jednou z okolností, která pak při tragických nehodách hraje velkou roli, byť není přímou příčinou nehody.

„Ve dvaceti až třiceti procentech smrtelných nehod nebyli lidé ve vozidle připoutáni. Přitom kdyby tomu tak bylo, následkem nemusely být smrtelné či těžké úrazy, ale jen třeba lehká zranění,“ varuje šéf jihočeských dopravních policistů Lubomír Veselý.

Příkladem smrtelných nehod, kde řidiči nebyli připoutáni, je bouračka vozu Audi v Českých Budějovicích v březnu u Dlouhého mostu, kde řidič zabil sebe i spolujezdkyni. Obě těla z automobilu vylétla.

Nepřipoutaný byl i řidič Škody 1000 MB na Táborsku, který s vozem spadl do rybníka. Kdyby pásy použil, zřejmě by se podle policistů neutopil, protože tělo by zůstalo nad hladinou, zatímco bez pásů mu po nárazu padla hlava do vody.

U silnic při dopravních akcích už pomáhají dopravním policistům i pořádkoví policisté či hlídky z cizinecké policie.

„Problémem je, že na jednoho policistu je v kraji pět tisíc řidičů. Kromě toho jsou jižní Čechy jak tranzitním krajem, tak i hodně navštěvovaným, takže doprava v létě v kraji roste, často tak na silnicích umírají i lidé z jiných okresů,“ dodává Veselý.