Pod českobudějovickým vlakovým nádražím chce radnice začít v roce 2019 dělat...

Pod českobudějovickým vlakovým nádražím chce radnice začít v roce 2019 dělat tunel. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Tunel pod českobudějovickým nádražím má nový termín. Rok 2019

  • 5
V Českých Budějovicích se radnice vrací k nákladnému projektu podjezdu pod nákladovým nádražím. Stavba za stamiliony korun je součástí zanádražní komunikace, a je proto potřebná i pro dálniční obchvat D3.

Na západě krajské město zásadním způsobem rozděluje řeka Vltava, na východě zase železnice. Po delší odmlce se nyní zástupci radnice vrací k projektu stavby tunelu pod nákladovým nádražím. Ten by právě východ Českých Budějovic propojil s jejich centrální částí. Je to zřejmě poslední šance, jak se dostat ke stavbě za pomocí nějaké finanční dotace od státu.

Přibližně 200 metrů dlouhý podjezd by spojil křižovatku ulic Nádražní, Průmyslová a Mánesova se čtvrtí Pětidomí na rozhraní ulic Dobrovodská a U lávky. Radní na pondělním jednání schválili záměr vypsání zakázky a budou chtít vybrat projektanta pro získání územního rozhodnutí. „Cena je kolem sedmi milionů korun s DPH a někdy v říjnu až listopadu bychom mohli uzavřít smlouvu a začít na projektu dělat,“ potvrdil náměstek primátora František Konečný.

Jak je to s dopravními akcemi už skoro pravidlo, i příprava podjezdu pod kolejištěm je ve značném skluzu. Za poslední dva roky se nepostoupilo ani o krok vpřed, naopak stavba rozhodnutím soudu přišla o již platné územní rozhodnutí.

Cenu odhadují téměř na miliardu

Nový termín pro zahájení prací je tak v roce 2019 v optimistické variantě, nebo v roce 2020. „Jsme bohužel znovu trochu na začátku, i proto je částka za projekt tak vysoká. Máme k dispozici dokumentaci pouze v tištěné podobě. Firma, která to v minulosti zpracovávala, se dostala do insolvence a byl problém cokoli získat,“ konstatoval Konečný. Cena za podjezd se má podle něj pohybovat někde mezi půl až jednou miliardou korun.

V minulosti to bylo dokonce 1,2 miliardy, když pak začaly při soutěžích firmy tlačit ceny dolů, odhad byl kolem 800 milionů korun. Tunel je součástí krajské zanádražní komunikace, takže by měl mít financování na starost především Jihočeský kraj. Podílelo by se určitě i město a Konečný doufá, že by se mohlo podařit získat dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Přispět by mohla i Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Pokud se město s krajem pustí do příprav, určitě nebudeme nic brzdit. Za námi by finančně mohla jít část, která se týká železnice,“ sdělil už dříve mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Na seznamu plánovaných dopravních staveb v Budějovicích patří podjezd mezi nejdůležitější a to i přesto, že s vybudováním „zanádražky“ je situace kolem viaduktu v Rudolfovské mnohem klidnější.

To se však může změnit ve chvíli, kdy bude hotový dálniční obchvat kolem města. Tisíce aut budou sjíždět po pohůreckém přivaděči právě na zanádražní. Směrem do města by bez existence tunelu vozidla ucpávala viadukt nebo část Mladého u hřbitova, kde na takový nápor nejsou silnice stavěné.

Celá akce může ještě ztroskotat na odporu části obyvatel Pětidomí, kterých se stavba přímo dotýká. Naposledy před dvěma lety s nimi jednal radní Miroslav Joch. „Je potřeba s vlastníky znovu mluvit, bez toho to nepůjde. Při slušném jednání je, myslím, dohoda možná,“ domnívá se Joch. Otázkou je, jak bude po novém zpracování projekt vypadat.

Naposledy město zvažovalo posunout vyústění tunelu v Pětidomí více doleva. To by znamenalo zbourat některé domy právě při levé straně a vyplatit tamní majitele. Stoprocentně jisté není ani to, zdali by v místě nebo poblíž mohla zůstat současná lávka, nebo by ji město zbouralo a poslalo chodce a cyklisty také do podjezdu.