Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bez tunelu pod nádražím hrozí v Českých Budějovicích kolaps dopravy

  14:41aktualizováno  14:41
Více než miliarda korun je cena za podjezd pod nákladovým nádražím v Českých Budějovicích. Má být hotový stejně s dálničním obchvatem, ale zatím není jasné, kdo důležitou stavbu zaplatí.

U Mánesovy ulice je naplánovaná patrová křižovatka. Pod zemí má mít silnice čtyři jízdní pruhy a ústila by jako okružní křižovatka v místě dnešního sběrného dvora. | foto: Magistrát města České Budějovice

Dálniční obchvat kolem Českých Budějovic tak nemusí pro obyvatele znamenat jen zlepšení dopravy ve městě, ale také jeden velký problém. Pokud se ve stejném čase jako dálnice D3 nestihne postavit také 200 metrů dlouhý tunel pod nákladovým nádražím, prostor kolem viaduktu v Rudolfovské, ale i v Mladém se zašpuntuje a v jihovýchodní části města bude kolabovat doprava.

Zanádražní komunikace, která pomohla dopravě, není zdaleka hotová, bude potřebovat napojení na obchvat a pak také zmíněný tunel. Na ten kraj i město po zprovoznění „zanádražky“ na dlouho zapomněly.

Město už sice mělo zpracovanou projektovou dokumentaci, která je dokonce z roku 2005. Jenže ta je dnes po řadě problémů nepoužitelná.

Radnice teď už několik měsíců akci tlačí a nechá zpracovat novou. Jenže Jihočeský kraj, který stavbu zanádražní i za pomocí dotací financoval, s touto etapou finančně nepočítá. Stát má podle odhadů hodně přes miliardu korun a nikdo s jistotou neví, kdo ji zaplatí.

„Máme zpracovanou studii a v rozpočtu připravených deset milionů korun na projektovou dokumentaci k územnímu řízení. Budeme vypisovat soutěž na zpracovatele,“ popsal náměstek primátora František Konečný.

U Mánesovy ulice plánují patrovou křižovatku

Původně měl tunel propojit silnici v Dobrovodské ulici u lávky v Pětidomí s křižovatkou Mánesovy, Nádražní a Průmyslové.

„Od této varianty navrhované v minulosti jsme ustoupili. Byla problematická například z pohledu odkupu pozemků, na kterých stojí bytové domy. Proto jsme ji od lávky posunuli o několik desítek metrů směrem ke sběrnému dvoru u křižovatky s Plynárenskou,“ vysvětlil Konečný.

U Mánesovy ulice by se křižovatka změnila k nepoznání - byla by patrová. Dále má mít silnice pod zemí v každém směru dva jízdní pruhy a ústila by jako okružní křižovatka v místě dnešního sběrného dvora. Ten by musel komunikaci ustoupit a město pro něj bude hledat jiné místo.

Podle Konečného by stavba mohla začít na začátku roku 2020. Vzhledem k tomu, že se za uplynulých 13 let projekt posunul minimálně, je to skutečně optimistický odhad.

„Máme teď rok a půl na přípravu projektu a získání povolení,“ dodal náměstek. V takovém případě by skutečně mohlo být hotovo v době, kdy bude uveden do provozu i obchvat. Se zahájením stavby dálnice kolem Budějovic se aktuálně počítá v září, když přípravné práce už začaly, a zprovoznění je v plánu v roce 2022.

„Výběrové řízení na stavbu dvou úseků D3 tvořících obchvat nebylo ukončeno, stále ještě běží lhůty pro podání nabídek,“ upřesnil před několika dny mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Vybudování dálnice financuje stát. U tunelu je to však otazník. Zanádražní je krajská komunikace, kdy i v minulosti s přípravou a třeba výkupy pozemků pomáhalo město a Jihočeský kraj pak za značného přispění evropské dotace platil stavbu silnice. U této etapy však i z důvodu nákladnosti projektu není tato varianta v současné době ve hře.

„Jihočeský kraj připravuje projekčně zanádražní komunikaci, přesně čtvrtou, pátou a šestou etapu, což bude přivaděč k D3. Zanádražní komunikace pod kolejištěm je třetí etapa a tu má v projektové přípravě město České Budějovice. Kraj v současné době zajišťuje pouze finance na stavbu 4., 5. a 6. etapy,“ potvrdil první náměstek hejtmanky Josef Knot.

Nákladnou akci si město ani kraj bez dotace nemohou dovolit, a tak by měl pomoci Státní fond dopravní infrastruktury, kde je možné se o příspěvek na podobnou akci ucházet.

MF DNES mluvila s obyvateli žijícími v Pětidomí a Suchém Vrbném, tedy v blízkosti plánovaného tunelu. Oslovení příliš nevěřili, že se ho povede v uvedeném čase vybudovat.

„On už měl hlavně stát. Ale podívejte se, jak dlouho trvalo, než se povedlo postavit spojku sídlišť Máj a Vltava, možná dvacet let? Já hlavně doufám, že se po dostavbě obchvatu i bez tunelu kolem viaduktu úplně neucpe. Snad bude většina aut sjíždět na prvním přivaděči u Úsilného,“ očekává jeden z místních Jaroslav Mareček.

Autor:


Nejčtenější

Matka s roční dcerou nedorazila domů z návštěvy, odjela na Slovensko

Ilustrační snímek

Policie na jihu Čech pátrala po 19leté ženě z Písku, která zmizela i s ročním dítětem. Jako pravidelně si v úterý došla...

Lékař osahával a líbal pacientku, policie ho viní z pokusu o znásilnění

Ilustrační snímek

Obyčejná návštěva lékaře se pro ženu z Písecka změnila v boj. Doktor ji podle dosavadního vyšetřování začal osahávat a...



Cyklista, který se těžce zranil při pádu na Šumavě, v nemocnici zemřel

Letecká záchranka Jihočeského kraje bude sídlit na armádním letišti v Bechyni.

Senior, který ve středu spadl z kola při sjezdu z Bučiny na Knížecí Pláně na Šumavě, v nemocnici podlehl zraněním....

Na Budějovicku vjel motorkář na přejezdu pod vlak. Nehodu nepřežil

Motorkář nepřežil v sobotu v noci střet s vlakem na přejezdu v katastru Nové...

Na železničním přejezdu na Českobudějovicku vjel o víkendu motorkář přímo před projíždějící vlak. Srážku neměl šanci...

Chýnovská jeskyně láká do chladného nitra hory, voda ji stále zvětšuje

Současná prohlídková trasa Chýnovské jeskyně je dlouhá 260 metrů a převýšení...

Příkré, nerovnoměrně vysoké schody a všudypřítomný chlad. Procházka chodbami Chýnovské jeskyně na Táborsku patří k...

Další z rubriky

Padělků dokladů přibývá. Jihočeská policie má na odhalení nový přístroj

Jihočeská cizinecká policie představila speciální přístroj na ověřování...

Letos za půl roku 71 padělaných dokladů, loni za celý rok jen o jeden více. Počet odhalených falešných občanek či pasů...

Trondheim i Písek. Sedm evropských měst spustí energetickou revoluci

Elektřina

Evropská města chtějí změnit zvyklosti v oblasti uchovávání a distribuce elektrické energie vyrobené běžnými občany či...

Oprava budějovického kulturního domu Slavie se opět odsouvá

Opravu potřebuje Kulturní dům Slavie i přilehlý venkovní areál, kde přes léto...

Nepovedlo se to v minulém, nepodaří se to ani v tomto. Dvě volební období zástupci radnice připravují velkou...

Najdete na iDNES.cz