České Budějovice se vracejí k projektu miliardového tunelu pod nádražím

  11:57aktualizováno  11:57
Spojí centrum Českých Budějovic s čtvrtí Suché Vrbné podjezd pod železniční tratí? Radnice se vrací ke kontroverznímu projektu, proti kterému byla část obyvatel. Stavba by mohla začít už příští rok.

Město České Budějovice trápí časté dopravní kolony. | foto: Slavomír KubešMF DNES

Na jedné straně města řeka, na druhé koleje. Vltava a železnice zásadním způsobem rozdělují České Budějovice. Vedení radnice proto nyní oživuje plány na velký podjezd pod železničním nádražím.

Radnice se vrací k projektu stavby tunelu mezi Suchým Vrbným a křižovatkou Mánesovy, Nádražní a Průmyslové ulice. Přibližně 200 metrů dlouhý podjezd pod nákladovým nádražím by odlehčil viaduktu v Rudolfovské o tisíce aut denně. Odvedl by řidiče ze čtvrti Suché Vrbné, z Dobré Vody, Srubce i vzdálenějších obcí, kteří míří do centra krajského města.

O stavbě nedávno znovu jednali zástupci českobudějovické radnice a Správy železniční dopravní cesty. Obě strany jsou nyní projektu nakloněné. Náklady, které jsou odhadované na 1,2 miliardy korun, by si navíc mohly rozdělit obě strany plus ještě Jihočeský kraj, čímž by zmizela pro Českobudějovické velká finanční překážka.

"Částka 1,2 miliardy je navíc starší a hrubý odhad investice. Při přepočítání na současné ceny bychom se mohli dostat pod miliardu," myslí si první náměstek primátora Miroslav Joch.

Výběrové řízení by podle něj mohlo cenu dostat ještě o desítky až stovku milionů korun níže.

Joch o projektu jednal s náměstkem ředitele Správy železniční dopravní cesty. Její mluvčí Marek Illiaš potvrdil, že je správa připravena spolupracovat.

"Pokud se město s krajem pustí do příprav, určitě nebudeme nic brzdit. Za námi by finančně mohla jít část, která se týká železnice. Se silnicí pod kolejemi bychom v tomto ohledu neměli nic společného," sdělil Illiaš.

Odpor obyvatel v okolí tunelu

Celý projekt vypadá nadějně a řidiči by podjezd ve velkém využívali. Má však jedno zásadní ale. Část obyvatel Dobrovodské ulice a U Lávky v Suchém Vrbném tunel tvrdě odmítá. Ti z přímého okolí plánované stavby mají obavy, že jim tunel naruší statiku domů. Ostatní se pak bojí ještě většího dopravního zatížení místa, kde žijí.

"Co vím, tak by nájezdové rampy byly hodně těsně u domů. Nevím, jak to chtějí stavět, ale podle mě sem nepatří. Měli ho naprojektovat blíže k Mladému, kde by ústil v nezastavěné části," myslí si jeden z tamních obyvatel Zdeněk Zámečník.

Harmonogram stavby

2014: vydání územního rozhodnutí

2015: vydání stavebních povolení, výběr zhotovitele stavby, zahájení prací

2018: dokončení stavby

Podobný názor mají i další. "Tunel je naplánován pod kolejištěm v devítimetrové hloubce. Auta by musela využívat dlouhé nájezdové rampy, což si tu nedokážu představit," uvedl už dříve Václav Benda.

Podle projektantů se začátek podjezdu do lokality vejde, počítá se s bouráním některých drážních objektů. Navíc v Dobrovodské má napojení největší logiku z pohledu dopravy.

Pokud chce radnice tunel postavit, má největší šanci teď. Podjezd je totiž součástí zanádražní komunikace, kterou nyní kraj s městem staví, a novou spojnicí pod kolejemi by na ni bylo možné navázat.

MF DNES nahlédla do záměru projektu, který je starý jen pár měsíců. Harmonogram počítá se zahájením stavby v roce 2015 a dokončení v roce 2018. Součástí je i stezka pro pěší a cyklisty.

Dopravní komise města už dříve tunel podpořila. Vybírala z původních 11 variant, mezi nimi byl třeba i most nad kolejištěm.

"Zanádražní komunikaci stavíme od Nových Hodějovic až k Okružní. Pokud bude součástí i podjezd, ulehčíme viaduktu a uceleně vyřešíme východní okruh města," naznačil člen komise David Lataj.

Autor:

Nejčtenější

Učitelka z Prachatic vydržela 49 dní ve tmě. Nyní si chce změnit život

Marcela Haspeklová uspořádala ve vimperské kavárně Ve Skále komponovaný večer s...

Zatímco většina lidí si vyzkouší pobyt ve tmě maximálně na týden, prachatická učitelka Marcela Haspeklová vydržela v...

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami

Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo...

Jihočeský Ikaros létal v 18. století s křídly na trhy do Vodňan

Vít Fučík na ilustraci A. Hermana v knize Z dějin naší vzduchoplavby od Václava...

Průkopník české aviatiky Vít Fučík údajně létal v 18. století v unikátním postroji. Pomáhaly mu měchy naplněné...

Mladý Prospal dostal u táty první šanci v českobudějovickém áčku

Václav Prospal mladší v dresu Českých Budějovic

Václav Prospal na střídačce hokejového Motoru České Budějovice a Václav Prospal i přímo na ledě. Jenže o 25 let mladší....

První liga: Kladno podlehlo Budějovicím, Jihlava vyhrála v Třebíči

Kladenský brankář Lukáš Cikánek zasahuje v utkání s Českými Budějovicemi.

Vedoucí tým první hokejové ligy v tuhé bitvě potvrdil svou pozici - České Budějovice v 23. kole vyhrály na ledě Kladna...

Další z rubriky

Je muž souzený za podvod příčetný? Jeden posudek říká ano, druhý ne

Ilustrační snímek

Otázkou, zda obžalovaný trpí bludy, nebo ne, se zabývají už třetím rokem soudy. Na duševní poruchu totiž svádí své...

Stát dá pětistovku za zobák kormorána, podle rybářů ale ptáků neubude

Kormorán velký přezimuje na pražské Vltavě ve velkých hejnech a rybářům působí...

Přemnožení kormoráni působí rybářům milionové škody. Stát je chce zmírnit tím, že začíná myslivcům od listopadu...

Tábor investuje do centra pro seniory i parkoviště ve Větrovech

Opravy Budějovické ulice v Táboře (červenec 2018).

Nejnákladnější akcí příštího roku v Táboře bude stavba centra pro seniory, vyplývá to z návrhu rozpočtu. Pokračovat...

Advantage Consulting, s.r.o.
SMĚNOVÝ MISTR VE VÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 35 000 - 38 000 Kč

Najdete na iDNES.cz