Po Litvínovickém mostě projede denně až 22 tisíc aut.

Po Litvínovickém mostě projede denně až 22 tisíc aut. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Zavřou most přes Vltavu celý? Řidiče v Budějovicích čeká dopravní šílenství

  • 6
Příští měsíc by měla začít oprava Litvínovického mostu přes Vltavu v Českých Budějovicích za 5,7 milionu korun. Stavaři ho chtějí úplně zavřít, radnice to však odmítá, bojí se dopravního kolapsu ve městě.

Co se stane, když v Českých Budějovicích zavřou most přes Vltavu v Mánesově ulici? Doprava ve městě se zhroutí. Katastrofický scénář nyní reálně hrozí, protože se blíží dlouho odkládaná oprava Litvínovického mostu. Začít má v druhé polovině dubna a trvat do konce června, tedy dva a půl měsíce. Až 22 tisíc aut, která tudy denně projedou, by muselo hledat jinou cestu.

„Nechali jsme si našimi dopravními odborníky zpracovat model této situace a výsledkem by byl skutečně kolaps. Na Sady by se rázem tlačilo 38 tisíc aut za den, Nádražní by byla ucpaná. A ještě nevíme, jak by to vypadalo na Lidické, kudy by jezdili řidiči přes Včelnou,“ vyjmenoval náměstek primátora pro dopravu František Konečný.

Dopravní stavby letos v Českých Budějovicích

- oprava mostu přes Vltavu v Mánesově ulici
- úpravy prostoru kolem autobusového nádraží
- frézování silnice Na Sadech a prodloužení BUS pruhu z Mariánského náměstí do zastávky Na Sadech
- úpravy křižovatky B. Němcové a L. B. Schneidera + semafory
- křižovatka Mánesovy a B. Němcové, nový odbočovací pruh
- cyklostezka v Průmyslové ulici
- parkoviště v Jírovcově ulici

Také proto vedení radnice odmítá, aby byl celý most zavřený. „Každá varianta způsobí problémy. Ovšem chceme, aby zůstal jeden pruh průjezdný v každém směru,“ pokračoval Konečný.

Problém je, že akci nelze dál odkládat, most potřebuje opravit. Na rekonstrukci se mělo dostat už vloni, nakonec se ještě odložila. „Musí se sejít všechny zúčastněné strany a je potřeba definitivně rozhodnout, jak práce provedeme,“ uvedl Jan Štícha, ředitel Správy a údržby silnic Jihočeského kraje, která je investorem.

Dodal, že akce vyjde na 5,7 milionu korun a má ji na starosti společnost Swietelsky, která bude mít na vše 75 dní. Štícha zmínil, že uzavření celého mostu preferuje stavební firma, které by to výrazně ulehčilo postup při pracích.

„Ještě by se dalo uvažovat o tom, že by kompletní uzavírka platila jen přes víkendy,“ přemýšlel Konečný. I v případě částečné uzavírky řidiče čekají značné problémy. Je pravděpodobné, že nákladní auta by musela stejně po náhradní trase. Dopad by to mělo i na městskou hromadnou dopravu či linkové autobusy.

Úplně poslední slovo bude mít policie a magistrátní odbor dopravy, jež dávají svá stanoviska a oficiální povolení k uzavírce.

Rekonstrukce má začít už v dubnu hlavně proto, že v Budějovicích jsou na léto naplánované další dopravní stavby.

Upravovat se bude prostor kolem autobusového a vlakového nádraží, kde zmizí část zábradlí rozdělující Nádražní ulici. Na ní vznikne přechod pro chodce se semafory, další přechod bude v přilehlé Žižkově ulici u Grandu. Místy nebezpečně přecházejí stovky lidí denně mezi zastávkami MHD. Dopravní podnik tam počítá s jejich částečným přesunem.

„Zrušíme tu u železniční polikliniky a přesuneme ji přímo před vlakové nádraží. Zkrátí se tak přestupní doba,“ sdělil Radek Filip, mluvčí podniku. Před nádražím sice ubudou parkovací místa, ale nově mají auta stát na volném prostoru po zrušené zastávce. Úpravy kolem nádraží vyjdou na 11,9 milionu korun.

„Také je v plánu frézování a pokládka nového povrchu silnice Na Sadech,“ zmínil náměstek Konečný. Město navíc hodlá prodloužit vyhrazený BUS pruh z Husovy třídy přes Mariánské náměstí až k zastávce Na Sadech.

Dostat se má i na úpravy křižovatky u nemocnice na rozhraní ulic B. Němcové a L. B. Schneidera, kde přibudou semafory. Na Mánesově pak ve směru od Vltavy do města vznikne nový odbočovací pruh do ulice B. Němcové. Připravené jsou i další stavby, které už by však měly mít pouze minimální dopad na dopravní situaci v Budějovicích.