Cestující na Milevsku budou vozit minibusy na objednávku. Ilustrační foto.

Cestující na Milevsku budou vozit minibusy na objednávku. Ilustrační foto. | foto: www.galerie-autobusu.cz

V okolí Milevska budou jezdit autobusy na objednávku, říkají jim radiobusy

  • 2
Lidi cestující vlaky a autobusy v okolí Milevska na Písecku čeká od 12. června dopravní novinka. Místo současných velkých autobusů pro ně začnou jezdit minibusy a mikrobusy na zavolání – takzvané radiobusy. Na zkoušku začnou jezdit od června do konce roku.

Jihočeský kraj chystá kompletní změnu dopravy v kraji a právě v Milevsku a okolí tento nový systém radiobusů odzkouší. Zároveň jde o celorepublikovou premiéru vůbec.

Kraj ročně doplácí na ztrátový provoz vlaků a autobusů 952 milionů korun. Mnoho spojů ale jezdí prázdných – třeba ve večerních vlacích z Tábora do Milevska a Písku je v průměru do pěti cestujících.

"Jsme přesyceni sítí železnic, která už neplní svoji funkci a je drahá. Každý ujetý kilometr vlaku stojí 110 až 120 korun, proti tomu kilometr autobusu dotujeme 25 korunami. Zjednodušeně řečeno, buď pojede jeden vlak jako dosud, nebo pět autobusů," řekl vicehejtman Martin Kuba ve středu v Milevsku při setkání se starosty obcí, kterých se novinka bude týkat.

Kraj slibuje, že peněz na dopravu bude ze svého rozpočtu dávat stále stejně, ale třináct jihočeských dopravců odjede více kilometrů. Místo aby platil velké autobusy s vysokou spotřebou, tak chce zavést menší úspornější minibusy a mikrobusy na zavolanou.

Radiobusy budou jezdit od června do konce roku

Budou mít stanovený jízdní řád, ale vyjedou, pouze pokud si je někdo z vesnice telefonicky zavolá nebo objedná dopředu i třeba u šoféra jiné linky.

"Radiobusy vyzkoušíme od června do konce roku, pak jejich využití vyhodnotíme a rozhodneme, zda mají smysl. Budou prostě napsány na předem jasně daný čas v jízdním řádu, ale pojedou, pouze když si je někdo objedná," vysvětlil jednatel společnosti Jikord - Jihočeský koordinátor dopravy Zdeněk Žemlička, který je poradcem hejtmana pro dopravu.

Na tom, že jsou změny potřebné, se shodují i dopravci. Rok od roku totiž ubývá cestujících.

"Je to pud sebezáchovy. Vždy bude existovat páteřní linka a k ní mikrobusy, které lidi svezou z menších obcí, kam zajížděly velké a na provoz drahé autobusy. Když změny v dopravě neuděláme, tak budeme za chvíli škrtat spoje a linky jako v roce 1998," apeluje generální ředitel ČSAD Autobusy České Budějovice Vladimír Homola.