Českobudějovický dopravní podnik má 85 autobusů a 58 trolejbusů.

Českobudějovický dopravní podnik má 85 autobusů a 58 trolejbusů. | foto: Archiv DP

MHD není mastná tyč, říká jeden z kandidátů na šéfa dopravního podniku

  • 3
Představenstvo Dopravního podniku města České Budějovice bude v pondělí vybírat ředitele ze tří kandidátů. Městskou hromadnou dopravou se sveze ročně 38 milionů cestujících. Nový šéf jim má zajistit větší komfort.

Kandidáty, které doporučila odborná komise a poté i budějovičtí radní, jsou Jiří Čejka, Oldřich Pavlovský a Slavoj Dolejš. "V pondělí má představenstvo společnosti na programu také volbu nového ředitele," potvrdil Radek Filip, mluvčí dopravního podniku.

Pro město je to velká událost. Vždyť MHD se ročně sveze přibližně 38 milionů cestujících a nový šéf může výrazně ovlivnit směřování společnosti. Každý má také vlastní vizi.

Komise doporučila Čejku

Zatím největším favoritem byl podle doporučení komise a radních Jiří Čejka, to ale neznamená, že se stane ředitelem právě on. Pokud však uspěje, první krok směrem k cestujícím, který chce udělat, je začít pracovat na přístupu k nim.

Dopravní podnik v číslech

Přepravené osoby 38,1 milionu
Zaměstnanci 384
Z toho řidiči MHD 187
Autobusové linky 14
Trolejbusové linky 8
Zastávky 390
Ujeté kilometry 5 673 000
Počet autobusů 85
Počet trolejbusů 58
Pozn.: Většina údajů je z výroční zprávy pro rok 2012. Za loňský rok ještě nejsou konečné údaje k dispozici. Aktuální k roku 2014 je počet linek a vozidel.

"Cítím tam značné rezervy. Určitě bych tak kladl větší důraz na profesionalitu zaměstnanců, především řidičů a revizorů, kteří jsou prakticky neustále v kontaktu s lidmi," reagoval Čejka. Jako dopravní odborník působí ve společnosti Jikord, která organizuje hromadnou dopravu v Jihočeském kraji.

Rád by také zapracoval na zpřesnění jízdních řádů tak, aby se na ně mohli lidé lépe spolehnout. Podobně se vyjádřil i další kandidát na post ředitele Slavoj Dolejš, který je nyní místopředsedou představenstva dopravního podniku.

"Určitě bych chtěl vyřešit dlouhodobý problém s nepřesnostmi digitálních označníků. Už dokonce víme, jak si s tím poradit, ale znamenalo by to také nějaké finanční vklady," upozornil Dolejš.

Zdůraznil však také, že českobudějovická MHD je v republikovém porovnání na velmi dobré úrovni, například vozový park je na tom hodně dobře.

"Určitě to ale neznamená, že není co zlepšovat. Je třeba zajistit ještě lepší čistotu vozidel, na které mi hodně záleží. Jsem úplně alergický na to, když někdo nazve MHD mastnou tyčí. Jde o to, aby se hromadná doprava podobných nálepek úplně zbavila, protože taková už dnes přece není," pokračoval Dolejš. Dodal, že se vozy pravidelně uklízejí, ale je nutné to ještě lépe kontrolovat. Stejně jako třeba chování a práci řidičů.

Další rozvoj podniku podle něj bude také o boji o peníze a dohodách s městem, které je stoprocentním vlastníkem. To se týká třeba i nákupů minibusů či zavádění nových spojů.

Náměstkyně primátora Ivana Popelová pak podotkla, že by měl nový ředitel postupovat také podle Generelu městské dopravy pro roky 2010-2020. To mimo jiné znamená postupné zavedení projektu Koridoru MHD, který v Budějovicích preferuje autobusy a trolejbusy.

Co když ředitele nevyberou?

Při pondělním výběru nového šéfa společnosti je ve hře také možnost, že představenstvo nikoho nevybere. Slavoj Dolejš jako jeho člen a zároveň jeden z kandidátů jednání opustí a hlasovat nebude. V tu chvíli zbudou čtyři členové a ke zvolení jsou třeba tři hlasy.

"Může nastat i varianta, že nikoho nevybereme, další postup bychom řešili, až by se to skutečně stalo," doplnil předseda představenstva a bývalý ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Osobně nepočítá s tím, že by po zvolení nového šéfa dále prodlužoval své působení na postu předsedy.

Hlavním úkolem budoucího ředitele by podle něj mělo být udržení hospodaření podniku. "Dále zajistit prestiž MHD v Budějovicích, ale také získat více cestujících," vyjmenoval Ďuriš.