Když míříte z Prahy do Lince, na českém území se svezete po dálnici zatím jen mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí.

Když míříte z Prahy do Lince, na českém území se svezete po dálnici zatím jen mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

V roce 2028 bude dálnice mezi Prahou a rakouským Lincem, slíbil ministr

  • 21
Po dálnici z Českých Budějovic do Lince pojedou řidiči do konce roku 2021 a z Lince až do Prahy za dalších sedm let. Na tomto plánu se shodli český ministr dopravy Dan Ťok a hornorakouský zemský hejtman Josef Pühringer na vzájemné schůzce.

Obě strany potvrdily svůj velký zájem o uzavření mezery v dálničním propojení obou regionů, protože to je pro hospodářský rozvoj Jihočeského kraje i Horního Rakouska velmi důležité.

„Do konce roku 2021 dokončíme úsek mezi Budějovicemi a státní hranicí. V roce 2028 pak bude po dálnici průjezdná celá trasa z Lince až do Prahy,“ slíbil na setkání rakouskému hejtmanovi český ministr dopravy Dan Ťok.

Hornorakouští politici vyjádřili velká očekávání spojená s výstavbou přeshraniční silnice. „Silnice S10 zajistí tolik potřebné dopravní spojení mezi centrem Horního Rakouska a České republiky. Tato komunikace bude znamenat nejen hospodářský, ale i sociální rozvoj na obou stranách hranice,“ zdůraznil hornorakouský hejtman Josef Pühringer.

Podle něj má propojení i symbolický rozměr. „V kontextu toho, že před 25 lety došlo k pádu železné opony, je tato přeshraniční silnice dalším znakem sblížení našich dvou regionů,“ dodal hejtman.

V Rakousku letos otevřou 22 kilometrů rychlostní silnice S10

Jeho náměstek Franz Hiesl zdůraznil, že pro region má dostavba rychlostní silnice S10 maximální prioritu. I proto, že očekává posílení vzájemných hospodářských vazeb. „Výstavba S10 rychle postupuje. Je to velká úleva pro obyvatelstvo a zároveň velká podpora pro regionální ekonomiku a v konečném důsledku i pro zajištění a vytváření pracovních míst na obou stranách hranice,“ řekl náměstek Franz Hiesl.

To, že má S10 vysokou prioritu, mohou čeští řidiči snadno vidět. Na rakouské straně se pracuje velmi intenzivně. Loni na podzim byl otevřen obchvat Freistadtu, což nyní v létě ocení spousta Čechů, kteří tu dříve při cestě na dovolenou stávali v kolonách. Velká úleva je to i pro místní. Vždyť městu se díky obchvatu vyhne každý den 26 tisíc aut.

Ještě letos se navíc otevře dalších 22 kilometrů silnice S10 od Freistadtu směrem na jih. Včetně dvou velmi nákladných tunelů. Celkem tyto úseky vyšly v přepočtu na zhruba 20 miliard korun.

Tím ovšem zatím Rakušané na několik let končí. Poslední úsek k hranicím jižní sousedé postaví, až v okamžiku, kdy se z druhé strany přiblíží Češi.
Dobrou zprávou je, že i na české straně se nyní pilně pracuje. Skončilo tak období, kdy se u nás plánovalo a dálnice rostla jen za hranicemi.

V současné době se již staví dva úseky v jižních Čechách - konkrétně z Veselí nad Lužnicí do Bošilce a z Borku do Úsilného, což už lze považovat i za začátek obchvatu Českých Budějovic.

A ještě letos má ŘSD v plánu zahájit stavbu úseku Bošilec - Ševětín a Ševětín - Borek. „Dálnice D3 je pro nás prioritou. Počítáme s tím, že do podzimu obě stavby zahájíme, “ potvrdila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.