Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vagony místo kamionů. Jihočeské obce se těší na klid kolem Mydlovar

  11:09aktualizováno  11:09
Ještě letos by měl být obnoven provoz na nepoužívané železniční vlečce do areálu MAPE v Mydlovarech. Tisíce tun sanačního materiálu vozí do kalových lagun nákladní auta po silnici, což zatěžuje dopravu v okolí a ruší obyvatele.

Ještě letos by měl být obnoven provoz na nepoužívané železniční vlečce do areálu MAPE v Mydlovarech. | foto: Martin Beneš, MF DNES

Stovky kamionů, které vozí do areálu bývalého uranového odkaliště u Mydlovar na Budějovicku sanační materiál, by měly ze silnice zmizet. Ministerstvo průmyslu a obchodu chce, aby se doprava alespoň zčásti přesunula na železnici na nepoužívanou vlečku.

Sanace lagun potrvá podle státního podniku Diamo do roku 2024 a bude do nich třeba navézt 10,5 milionu tun materiálu. „Už se jednalo s firmami, které pracují na odkalištích MAPE Mydlovary. Předpokládá se, že k obnovení činnosti vlečky dojde do konce letošního roku,“ uvedl mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba.

Starostové okolních obcí novinku velmi vítají. Dopravu po silnicích vnímají jako velký problém. „Jezdí tu desítky kamionů denně. Často si nic nedělají z povolené rychlosti, takže ohrožují naše občany. Když se dva kamiony potkají v úzké zatáčce, ucpou silnici třeba na deset minut, než se dokážou vyhnout. Někdy i déle, záleží na jejich šikovnosti,“ popisuje denní útrapy dívčický starosta Radek Livečka.

Obce však nemají žádnou možnost, jak kamiony ze svých ulic vystrnadit. Jezdí po silnicích druhé třídy a tam není možné omezovat provoz například podle hmotnosti vozidla. „Když se postavil obchvat kolem Olešníku, situace se zlepšila, jenže poslední tři měsíce se to zase výrazně zhoršuje. Řidiči prostě vytyčené trasy nerespektují,“ povzdychl si Livečka.

Podle něj to ale není vždy vina samotných řidičů. Mnohdy se tu totiž nevyznají a jezdí podle navigací. A často bloudí. Jezdí sem i hodně kamionů ze zahraničí.

Podobné problémy mají i Mydlovary, Dříteň, Záhájí, Nákří a další obce v okolí bývalého odkaliště uranové rudy. „Náklaďáků tu jezdí dost. Samozřejmě nám vadí, je tu hluk, smrad a silnice dost trpí, protože na to není stavěná,“ upozorňuje starší pán z Mydlovar.

Loni a předloni byla vlečka z Dívčic do areálu Diama opět v provozu. Ale jen krátce. „Společnost ČD Cargo zajišťovala v roce 2012 a 2013 návoz sanačních materiálů, jako jsou kaly, elektrárenský popílek či stavební sutě do stanice Dívčice a následně i na vlečku Diamo Mydlovary. Do areálu vjížděly vlaky s 14 až 16 vagony,“ uvedl Michal Roh z odboru podpory a prodeje ČD Cargo.

V roce 2012 společnost přepravila více než 72 tisíc tun sanačních materiálů naložených v 1 151 vagonech. O rok později se objem mnohem zmenšil.

ČD Cargo je nyní připravené se na analýze Ministerstva průmyslu a obchodu podílet. „Železniční doprava je v tomto případě skutečně alternativou k dopravě silniční,“ dodal Roh.

Podle ČD Cargo je vlečka v současné době plně provozuschopná a nic nebrání, aby na ni vyrazily vlaky. Společnost jedná o jejím možném využití. „V současné době pokračují jednání o možnostech přepravy strusky z Lince po železnici na úložiště v Mydlovarech,“ popsal Roh. „ČD Cargo disponuje moderní technologií kontejnerů Innofreight, které již byly v minulosti použity při přepravě odpadů nejen do Dívčic, kam se vozily popílky ze severních Čech, ale i v jiných lokalitách – ostravské laguny nebo Polygon Kolbenova,“ dodal Roh.

Problém dosud byl, že pro firmy, které sanační materiál do lagun vozí, bylo výhodnější a jednodušší využívat dopravu po silnici.

Hejtman Jiří Zimola možnost znovuoživení vlečky dlouhodobě plně podporuje. „Osobně to považuji za optimální variantu a kraj je připravený v tomto směru vyjít maximálně vstříc,“ zdůraznil Zimola.

Uranová ruda se u Mydlovar upravovala bezmála 30 let do roku 1991. Celkem se zde zpracovalo 16,7 milionu tun rudy a vyrobilo se 28 252 tun uranu. Ročně se zde využilo 50 tisíc tun kyseliny sírové a další tisíce tun nebezpečných chemikálií.

Nyní je do 280hektarového areálu vstup zakázán kvůli zdrojům radioaktivity a pokračuje jeho sanace. Ta by měla skončit v roce 2024, což je o 12 let dříve, než se plánovalo. Jedna z lagun už je kompletně sanovaná a porostlá travou. Projekt je nyní v polovině. Dosud spolkly laguny 1,4 miliardy korun. A zhruba stejnou částku bude stát zbytek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Věra Vávrová stála u založení firmy Vavi.
Vimperská firma šije košile skoro 30 let, uspěla v Živnostníkovi roku

V okolí Vimperka bývalo několik závodů, které se věnovaly textilní výrobě. To už je dnes minulostí. Rodinná firma Vavi ale vydržela a od roku 1990 šije košile...  celý článek

Na rozhovor dorazil Jiří Klimeš na kole, tenhle dopravní prostředek využívá...
Na kole projel Gruzii. Láká mě Vietnam, říká kytarista Jiří Klimeš

Už přes čtyřicet let je kytarista Jiří Klimeš jednou z hudebních tváří Českých Budějovic. Muzikant a učitel rád tráví volný čas v přírodě, procestoval východ...  celý článek

Jiří Kučera jako první vyfotil divoké vlky na Šumavě.
První snímky divokých vlků ze Šumavy ulovil fotograf poblíž Modravy

Byli čtyři, před zimou vypadali v dobré kondici a s vlky, kteří před nedávnem utekli z výběhu v Bavorsku, neměli nic společného. Nedaleko Modravy se o víkendu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.