Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vedení parku shání peníze na provoz šumavských turistických autobusů

  14:28aktualizováno  14:28
Zelené autobusy, které vozí turisty mezi nejnavštěvovanějšími obcemi Šumavy, možná příští rok nevyjedou. Letos naposled totiž jejich provoz dotovala Evropská unie. Správa národního parku musí šetřit a pokud znovu peníze nezíská či nepřispějí Jihočeský a Plzeňský kraj a obce, autobusy nevyjedou.
Národní park Šumava. Ilustrační snímek.

Národní park Šumava. Ilustrační snímek. | foto: Jan ČernýČTK

Na linkách ze Železné Rudy na Špičák a Kvildu, z Horské Kvildy na Bučinu a z Churáňova na Kvildu plus na menších trasách ze Sušice do Kvildy a z Nové Pece na Jelení Vrchy se letos od začátku června do konce září svezlo 135 tisíc lidí. To je o třetinu více než v předchozích letech. Přesto hrozí, že autobusy na jaře z garáží nevyjedou.

Jejich roční provoz stojí dva miliony korun. V posledních třech letech měla správa parku tyto prostředky z evropských dotací. Zatím ale není jasné, zda peníze znovu získá.

"Řešíme, jak provoz těchto prázdninových linek dál zajistit. Opět jsme požádali o evropskou dotaci, aby byl provoz autobusů co nejmenší zátěží pro region. Projekt ale bude třeba výrazně inovovat," řekl projektový manažer správy parku Josef Jiřička.

Šanci na získání dotace vidí tak na 50 procent. Komise o žádostech rozhodne v polovině prosince. Zatím je jasné jen to, že si správa parku nemůže dovolit platit autobusy sama. Ředitel parku Jan Stráský musí šetřit - každý rok alespoň 10 procent nákladů. 

"Pokud se nám nepodaří získat dotaci,  budou muset znovu začít  jednání s obcemi, podnikateli a kraji. Obce se staví k problému poměrně aktivně, podnikatelé už tolik ne a kraje jednoznačně negativně," naznačil Stráský.

Jihočeský kraj je ochotný na autobusy přispět

Aby měl projekt větší šanci uspět, přináší i novinku, což je jedna z podmínek. Stejně jako v Bavorsku by od příštího roku mohli lidé ubytovaní v českých obcích jezdit autobusy zdarma.

Tím by se samozřejmě celý provoz ještě prodražil, protože na jízdném by se vybralo méně. A tak správa parku plánuje, že by část poplatku za přenocování, který obce inkasují, šla na úhrady tohoto propadu.

"Protože o ekologické autobusy stojíme, tak nám nic jiného, než se podílet na jejich provozu, nezbyde. Chtěli bychom ale zapojit do systému i ubytovatele, kteří by pak měli zvýhodněné jízdné pro své hosty," uvedla starostka Borových Lad Jana Hrazánková.

Jihočeský kraj už dopředu říká, že celý provoz autobusů určitě neuhradí. Je ale ochotný na ně přispět.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Věra Vávrová stála u založení firmy Vavi.
Vimperská firma šije košile skoro 30 let, uspěla v Živnostníkovi roku

V okolí Vimperka bývalo několik závodů, které se věnovaly textilní výrobě. To už je dnes minulostí. Rodinná firma Vavi ale vydržela a od roku 1990 šije košile...  celý článek

(ilustrační snímek) - Daňové povinnosti musí plnit všichni
Střelské Hoštice vyhrály soudní spor se státem o daně z prodeje pozemků

Střelské Hoštice na Strakonicku uspěly ve sporu se státem ohledně odvodu daní z prodávaných stavebních pozemků. Nejvyšší správní soud v Brně rozhodl, že obec...  celý článek

Zlínští policisté našli nad malenovickým hradem ostatky lidského těla. (27. dubna 2011)
Policie odvolala pátrání. Houbařka nechala kolo u lesa a šla domů pěšky

Ztraceného houbaře, po němž zůstal přes noc u cesty jen bicykl, hledali policisté v lese u Soběslavi. Záhy se ukázalo, že do lesa nevyrazil muž, ale žena,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.