Po úseku dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí jezdí řidiči od loňského léta.

Po úseku dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí jezdí řidiči od loňského léta. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Na D3 se může začít stavět nový úsek, při tendrech opět hrozí průtahy

  • 4
Zatímco pokračují spory kvůli stavbě dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Bošilce a z Borku do Úsilného, začne se možná dříve pracovat na dvou jiných úsecích. Vláda totiž schválila výstavbu úseků z Bošilce do Ševětína a odtud na Borek. Celkem 19 kilometrů za přibližně čtyři miliardy korun.

Pokud nenastanou problémy, obě akce by mohly začít ještě letos. "Na oba úseky jsou z větší části vykoupeny pozemky a zbývá jich dořešit jen několik. Postupně podáváme žádosti o stavební povolení na jednotlivé objekty včetně hlavní trasy," potvrdila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Stavby na jihu Čech schválené vládou

D3: úsek Ševětín - Borek: délka 10,7 km, cena 1,7 mld. Kč

D3: úsek Bošilec - Ševětín: délka 8,1 km, cena 2,3 mld. Kč

R4: úsek Skalka - křižovatka II/118: délka 4,8 km, cena 780 mil. Kč

Očekávané stavby v letošním roce:
D3 Veselí n. L. - Bošilec 5,1 km
D3 Borek - Úsilné 3,2 km
U obou úseků byla předpokládaná cena 1,3 mld. Kč. Firmy nabídly ceny v rozmezí od 600 do 720 mil. Kč.

Předpokládá, že už v květnu by Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mohlo vypsat výběrové řízení s termínem zahájení staveb obou úseků v posledním čtvrtletí tohoto roku.

"Termín zahájení může být ovlivněn průběhem výběrového řízení," podotkla mluvčí.

Ředitelství už s předstihem nevylučuje, že se mohou opakovat stejné problémy, jaké má s tendry na části dálnice z Veselí do Bošilce a z Borku do Úsilného (více o případu zde).

Antimonopolní úřad u nich nejdříve pozastavil obě soutěže. Pak v prosinci dokonce zrušil původní výsledky, kdy vyhrála společnost Skanska, a nařídil ŘSD nabídky znovu vyhodnotit. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tak vrátil do hry konkurenční firmy, které tvrdily, že byla vítězná nabídka v obou případech podezřele levná.

Kdy začnou práce u Úsilného a Veselí nad Lužnicí, teď proto nikdo neodhaduje. Zatím není sestavená ani nová hodnoticí komise, což má na starosti ministerstvo dopravy.

"Nemůže tak pokračovat hodnocení předložených nabídek," pokračovala Ledvinová s tím, že ŘSD nemůže v tuto chvíli proces nijak ovlivnit.

Odhadu, že se potíže mohou opakovat i u nově schválených staveb z Veselí nad Lužnicí přes Ševětín na Borek, nasvědčuje strategie ministerstva. Opět bude rozhodovat především cena zakázky, a firmy tak budou tlačit náklady na minimum.

"Nabídková cena bude klíčovým hodnoticím kritériem, představuje 90 procent celkového hodnocení. Zbylých 10 procent představuje délka záruční doby," upřesnil ministr dopravy Antonín Prachař.

Stavět se může začít i u Dubence, řekla vláda

Vláda minulý týden posvětila celkem osm staveb a mezi nimi je ještě jedna, která Jihočechy hodně zajímá. Je to bezmála pět kilometrů dlouhý úsek rychlostní silnice R4 u Dubence na tahu z Písku do Prahy. Náklady na akci ministerstvo odhaduje na 780 milionů korun.

"Stavba je připravena k zahájení výběrového řízení na zhotovitele. Předpokládáme, že se tak stane do konce března. Jsou vykoupeny pozemky a získaná nutná správní rozhodnutí," doplnila aktuální stav mluvčí Ledvinová. Pokud nenastanou komplikace, práce začnou na konci září.