Nová cyklostezka spojující Slavonice a rakouský Dobersberg. Vede po nevyuživaném železničním náspu. | foto: Martin Beneš, MF DNES

Vlaky jsou jen vzpomínkou. Stezku ze Slavonic zaplní cyklisté a bruslaři

  • 10
Po 70 letech se na trať mezi Slavonicemi a rakouským Dobersbergem vrátil provoz. Po železničním náspu se však už nebudou prohánět vlaky, ale cyklisté a bruslaři. Vznikla tu 13 kilometrů dlouhá cyklostezka.

„První dvoukilometrovou etapu, která vede od nás do Fratres, jsme kolaudovali loni. Nyní se dokončuje druhá etapa do Dobersbergu, ta ale vede kompletně na území Rakouska,“ popisuje slavonický starosta Hynek Blažek.

Okolní krajina je úžasná. Dojem umocňuje fakt, že člověk jede po železničním náspu. Občas vysoko nad okolní přírodou plnou potůčků, jindy se trať zařezává do skal. Je to zcela jiný zážitek než klasická jízda po silnici.

Nová cyklostezka spojující Slavonice a rakouský Dobersberg. Vede po nevyuživaném železničním náspu.

Právě to, že se jede po tělese bývalé trati, je výhoda. Není tam žádné převýšení, takže na stezce mohou jezdit rodiny s dětmi, ale i bruslaři.

Slavonickým podnikatelům v turistickém ruchu udělala cyklostezka velkou radost. Vidí v ní velký potenciál pro celé město a region.

„Jsem přesvědčený, že to sem přiláká hodně lidí. Já sám jsem tu cyklostezku projel už několikrát,“ prozrazuje majitel hotelu Besídka Jan Boháč. „Bylo by dobré, kdyby podél stezky vznikly zastávky s občerstvením. Projíždí se třeba nádražím. Budovy tam jsou, bylo by hezké z toho udělat třeba hospodu. Ve Waldkirchenu zůstala i jedna kolej, kde stojí staré vagony. Kdyby je opravili a udělali tam třeba muzeum, nebo kavárnu bylo by to pěkné,“ dodává Boháč.

Velkou příležitost ve stezce vidí i starosta Slavonic Blažek. Město chce její okolí dál zkrášlovat a přilákat co nejvíc turistů. Na konci stezky u slavonického nádraží stojí například zarostlý řopík, který by se mohl víc ukázat veřejnosti.

„Chceme na stezku navázat další věci. Kousek od ní je velmi pěkný rybník. Rádi bychom celé to okolí zatraktivnili. Včetně vybudování nějakých posezení a altánků,“ avizoval starosta s tím, že město chce dát nyní od nádraží do centra víc cedulek, aby turisté, kteří sem přijedou, snadno trefili.

„Chceme to designově propojit s rakouskou stranou. Plánujeme společné projekty v tomto ohledu na příští rok,“ uvádí.

Někdo by rád viděl zpátky vlaky

Projekt cyklostezky je přitom do určité míry kontroverzní. Mezi místními obyvateli je totiž část, která by místo cyklistů viděla na náspu raději opět vlaky. Ty tu jezdily od počátku 20. století do konce druhé světové války. Pak padla železná opona a spojení se přerušilo.

Úsek o délce 13 kilometrů prochází krásnou krajinou plnou lesů a potoků.

V roce 1951 na české straně zmizely koleje. Od roku 1989 se uvažovalo, že se trať obnoví a vlaky se sem vrátí. Ale bylo to tak nákladné, že k tomu nedošlo. Trať byla neudržovaná, chyběly mosty, na mnohých místech nešlo přes bujnou vegetaci původní násep skoro ani najít.

„Obnovení trati je nereálné. Máme problém, aby se udržovala v provozuschopném stavu dráha ze Slavonic do vnitrozemí, kterou jezdí čím dál méně lidí. Natož ji stavět někam dál,“ poukazuje starosta.

Pro cyklisty přitom Dobersberg není konečná. V budoucnu se cyklostezka bude prodlužovat o další kilometry. Už na přelomu roku má být hotový úsek do Waidhofenu. Tím se celá trasa pro cyklisty více než zdvojnásobí.

Do konce příštího roku má být podle plánu hotový celý projekt Thayarunde. Tedy okruh spojující Slavonice - Waidhofen - Raabs - Písečné - Slavonice. Celá trasa má měřit 90 kilometrů. Ale z Raabs and der Thaya na sever k hranicím a pak po české straně povede na silnicích, kde bude normální provoz.