Vlaky z Budějovic do Prahy zrychlují. Konečně začnou dohánět autobusy

  9:07aktualizováno  9:07
Dalších 10 minut ušetří vlaky na trase z Českých Budějovic do Prahy. V pondělí skončila úprava dalšího úseku železnice u Soběslavi a České dráhy díky tomu chystají s novými jízdními řády zrychlení.

„Úspora může být osm až dvanáct minut,“ potvrdila Radka Pistoriusová, mluvčí drah. Zatímco nyní jede vlak z Budějovic do Prahy dvě hodiny a 33 minut, od poloviny prosince to má být o 10 minut méně, v opačném směru o šest.

Na první pohled se to může zdát málo, jenže s tím, jak nyní rychle postupuje modernizace IV. železničního koridoru, budou vlaky dál zrychlovat. A konečně už se přibližují i autobusům jedoucím na trase České Budějovice - Praha, které jízdu zvládnou za dvě hodiny 15 minut.

Od úterý je na koridoru kompletně k dispozici dalších 6,4 kilometru zmodernizované trati ze Soběslavi do Veselí nad Lužnicí.

„Vlaky zde mohou jet až 160 kilometrů za hodinu. Na celém úseku jsou dvě koleje a na soběslavském nádraží je nové nástupiště či výtahy,“ vyjmenoval Ondřej Göpfert ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která byla investorem stavby. Stála 1,25 miliardy korun a hotovo bylo za rok a půl.

Posílili také bezpečnost

Součástí akce bylo také posílení bezpečnosti. Proto jsou železniční přejezdy zrušené nebo nahrazené mimoúrovňovým křížením. Výjimkou je přejezd u zastávky Řípec-Dráchov. Práce na železnici pokračují v Jihočeském kraji ještě na dalších třech místech.

„Část Horusice - Veselí nad Lužnicí je téměř před dokončením. Uvažujeme tam o spuštění dvoukolejného provozu ještě do konce roku,“ upozornil Göpfert. Z Horusic do Ševětína je dokončená první část a úplně hotovo tam podle jeho slov bude v dubnu 2016. Rovněž do konce roku pak má být připraven k plnému provozu také úsek Tábor - Sudoměřice.

Vlaky tak budou dále zrychlovat. Cílem je zvládat trasu Praha - Budějovice za 90 minut. To je však ještě hodně daleko. Zatím je reálné, že by se mohly vlaky vejít do dvou hodin, a konkurovat tak i automobilům. Proto je nutné dál pokračovat se stavbou druhé koleje v celé délce koridoru.

„V přípravě je část Soběslav - Doubí u Tábora, kde vykupujeme pozemky. Když budeme optimisté, do dvou let zahájíme stavbu,“ doufá Göpfert. Pak chybí ještě úseky Sudoměřice - Votice a Praha hlavní nádraží - Praha-Hostivař, SŽDC chce v obou případech začít s pracemi příští rok.

Nejkomplikovanější zůstává stavba Chotýčanského tunelu na Českobudějovicku. Jeho cena byla původně odhadována na 12 miliard korun, s pěti kilometry se má stát nejdelším železničním tunelem v České republice. SŽDC si uvědomuje, že bude složité získat na stavbu dostatek peněz.

Odhad je takový, že by se se stavbou mohlo začít zhruba za pět let. V té době už má být zbytek koridoru z Budějovic do Prahy kompletně zmodernizovaný.

Zatímco stav železnice se zlepšuje, některé nádražní budovy na trase zůstávají dál ve špatném stavu. Jednoznačně to bylo vidět i v úterý v Soběslavi. Problémem je, že jsou ve většině případů vlastníky České dráhy, které nemají tolik finančních prostředků a také nedosáhnou na evropské dotace. Proto se dlouhodobě připravuje převod budov pod Správu železniční dopravní cesty, která by naopak mohla dotace získat.

„Při modernizaci musela ustoupit restaurace, s tím se obyvatelé nakonec určitě vyrovnají. Horší je to s nádražní budovou, kde si nemůžete ani dojít na záchod a čekárna je ve špatném stavu. Doufám, že ve chvíli, kdy se začne na železnici pracovat v úseku Soběslav - Doubí, dostane se snad i na tento objekt,“ zdůraznil starosta Soběslavi Jindřich Bláha. Dráhy v nejbližší době alespoň vymalují čekárnu. Převod a následná oprava by se mohla týkat třeba i nádraží v Budějovicích.

Autor:

Nejčtenější

Učitelka z Prachatic vydržela 49 dní ve tmě. Nyní si chce změnit život

Marcela Haspeklová uspořádala ve vimperské kavárně Ve Skále komponovaný večer s...

Zatímco většina lidí si vyzkouší pobyt ve tmě maximálně na týden, prachatická učitelka Marcela Haspeklová vydržela v...

Nadějná zlatovláska. Nástupkyně Neumannové o tetováních i hubnutí

Nadějná česká lyžařka Barbora Havlíčková

Pyšně vyhrnuje rukáv levé ruky. Nic nezakrývá. Naopak vášnivě popisuje příběhy důkladně promyšlených tetování. V...

Při nehodě na Písecku zemřeli čtyři cestující v osobním autě

U Drhovle na Písecku se srazil nákladní vůz s osobním, ve kterém zemřeli muž a...

U Drhovle na Písecku se srazilo nákladní auto s osobním. Při havárii zahynuli čtyři lidé. Tragédie se stala na silnici...

Muž v klubu prohýřil 30 tisíc. Když měl platit, volal na pomoc strážníky

Poslední noční kluby v Dubí bojují po otevření dálnice D8 do Německa o

Říká se, že každá zábava něco stojí, ale návštěvník nočního klubu v Českých Budějovicích si zřejmě myslel opak....

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami

Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo...

Další z rubriky

Mighty Sounds odhaluje hvězdy, do Tábora zamíří Dog Eat Dog i Total Chaos

Táborské letiště Čápův dvůr obsadil od pátku do neděle festival Mighty Sounds....

Streetpunková parta z New Yorku, crossoverová legenda z New Jersey, punková úderka z Kalifornie nebo bosenská kapela...

Primátorem Budějovic je opět Svoboda. Prioritou zůstává doprava, řekl

Primátorem Českých Budějovic byl zvolen Jiří Svoboda (ANO).

Primátorem Českých Budějovic bude i nadále Jiří Svoboda z hnutí ANO. Rozhodli o tom zastupitelé. Dostal 32 hlasů ze 45,...

V anketě řidičů o nejhorší výmol v kraji vede díra v Budějovicích

V anketě serveru vymoly.cz „vyhrály“ jihočeskou část díry na křižovatce ulic...

Sto tisíc hlasů řidičů rozhodlo v soutěži o nejhorší díru na silnici v republice webu www.vymoly.cz. Jižní Čechy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz