Vlaky z Budějovic do Prahy zrychlují. Konečně začnou dohánět autobusy

  • 52
Dalších 10 minut ušetří vlaky na trase z Českých Budějovic do Prahy. V pondělí skončila úprava dalšího úseku železnice u Soběslavi a České dráhy díky tomu chystají s novými jízdními řády zrychlení.

„Úspora může být osm až dvanáct minut,“ potvrdila Radka Pistoriusová, mluvčí drah. Zatímco nyní jede vlak z Budějovic do Prahy dvě hodiny a 33 minut, od poloviny prosince to má být o 10 minut méně, v opačném směru o šest.

Na první pohled se to může zdát málo, jenže s tím, jak nyní rychle postupuje modernizace IV. železničního koridoru, budou vlaky dál zrychlovat. A konečně už se přibližují i autobusům jedoucím na trase České Budějovice - Praha, které jízdu zvládnou za dvě hodiny 15 minut.

Od úterý je na koridoru kompletně k dispozici dalších 6,4 kilometru zmodernizované trati ze Soběslavi do Veselí nad Lužnicí.

„Vlaky zde mohou jet až 160 kilometrů za hodinu. Na celém úseku jsou dvě koleje a na soběslavském nádraží je nové nástupiště či výtahy,“ vyjmenoval Ondřej Göpfert ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která byla investorem stavby. Stála 1,25 miliardy korun a hotovo bylo za rok a půl.

Posílili také bezpečnost

Součástí akce bylo také posílení bezpečnosti. Proto jsou železniční přejezdy zrušené nebo nahrazené mimoúrovňovým křížením. Výjimkou je přejezd u zastávky Řípec-Dráchov. Práce na železnici pokračují v Jihočeském kraji ještě na dalších třech místech.

„Část Horusice - Veselí nad Lužnicí je téměř před dokončením. Uvažujeme tam o spuštění dvoukolejného provozu ještě do konce roku,“ upozornil Göpfert. Z Horusic do Ševětína je dokončená první část a úplně hotovo tam podle jeho slov bude v dubnu 2016. Rovněž do konce roku pak má být připraven k plnému provozu také úsek Tábor - Sudoměřice.

Vlaky tak budou dále zrychlovat. Cílem je zvládat trasu Praha - Budějovice za 90 minut. To je však ještě hodně daleko. Zatím je reálné, že by se mohly vlaky vejít do dvou hodin, a konkurovat tak i automobilům. Proto je nutné dál pokračovat se stavbou druhé koleje v celé délce koridoru.

„V přípravě je část Soběslav - Doubí u Tábora, kde vykupujeme pozemky. Když budeme optimisté, do dvou let zahájíme stavbu,“ doufá Göpfert. Pak chybí ještě úseky Sudoměřice - Votice a Praha hlavní nádraží - Praha-Hostivař, SŽDC chce v obou případech začít s pracemi příští rok.

Nejkomplikovanější zůstává stavba Chotýčanského tunelu na Českobudějovicku. Jeho cena byla původně odhadována na 12 miliard korun, s pěti kilometry se má stát nejdelším železničním tunelem v České republice. SŽDC si uvědomuje, že bude složité získat na stavbu dostatek peněz.

Odhad je takový, že by se se stavbou mohlo začít zhruba za pět let. V té době už má být zbytek koridoru z Budějovic do Prahy kompletně zmodernizovaný.

Zatímco stav železnice se zlepšuje, některé nádražní budovy na trase zůstávají dál ve špatném stavu. Jednoznačně to bylo vidět i v úterý v Soběslavi. Problémem je, že jsou ve většině případů vlastníky České dráhy, které nemají tolik finančních prostředků a také nedosáhnou na evropské dotace. Proto se dlouhodobě připravuje převod budov pod Správu železniční dopravní cesty, která by naopak mohla dotace získat.

„Při modernizaci musela ustoupit restaurace, s tím se obyvatelé nakonec určitě vyrovnají. Horší je to s nádražní budovou, kde si nemůžete ani dojít na záchod a čekárna je ve špatném stavu. Doufám, že ve chvíli, kdy se začne na železnici pracovat v úseku Soběslav - Doubí, dostane se snad i na tento objekt,“ zdůraznil starosta Soběslavi Jindřich Bláha. Dráhy v nejbližší době alespoň vymalují čekárnu. Převod a následná oprava by se mohla týkat třeba i nádraží v Budějovicích.