Vysoká škola technická a ekonomická sídlí na Okružní ulici v Českých...

Vysoká škola technická a ekonomická sídlí na Okružní ulici v Českých Budějovicích. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Technika koupila pozemky. Plánuje kolej pro 300 studentů i nové pavilony

  • 1
Areál Vysoké školy technické a ekonomické na okraji Českých Budějovic se zvětšil o území velké zhruba jako hlavní náměstí ve městě. Škola ho zaplní novými budovami i odpočinkovou zónou.

Nové centrální laboratoře, pavilony pro výuku i koleje postaví Vysoká škola technická a ekonomická ve svém kampusu na českobudějovické Okružní ulici. Vedení školy se může pustit do rozvoje svého areálu na pozemcích v sousedství, které se mu podařilo nakoupit.

„Pozemky přiléhající ke škole vlastnili čtyři soukromí majitelé a jednání s nimi nebylo jednoduché. Jsme rádi, že se nám nakonec podařilo tuto strategickou investici dotáhnout do konce. Za zhruba 15 milionů korun jsme tak zvětšili areál Techniky o území, které je o něco větší než hlavní českobudějovické náměstí se Samsonovou kašnou,“ uvedl rektor Marek Vochozka.

V areálu vysoké školy přibudou během několika let nové budovy, rozšíří se a vylepší zázemí pro výuku a pobyt studentů, akademiků i zaměstnanců. Už připravená stavba ubytovací koleje tak vyroste na jiném, vhodnějším místě.

„Sice se tím o rok odsunula, ale chceme, aby zamýšlené stavby areál smysluplně doplnily a vytvořily příjemný urbanistický celek, v němž bude pulzovat čilý akademický život,“ popsal Vochozka.

Výstavba nové šestipatrové budovy kolejí pro 300 studentů za 140 milionů korun, jejíž součástí bude například i fitness centrum nebo kavárna, by měla začít nejpozději začátkem příštího roku. Na nové koleje už studenti se vzdálenější adresou bydliště včetně těch zahraničních netrpělivě čekají - v současné době má VŠTE jen 54 ubytovacích lůžek v pátém a šestém patře své hlavní budovy.

Už v létě dojde k rozšíření firemní mateřské školy

V sousedství kolejí vyroste odpočinková zóna a současně se zvýší kapacita parkovišť, která zatím nabízejí 400 míst. Přibudou také další stání pro cyklisty.

Už v létě dojde k rozšíření firemní mateřské školy, která díky nástavbě získá druhou třídu a celkem pak pojme 48 dětí. „Reagujeme tím na zvyšující se zájem zaměstnanců, dálkových studentů i veřejnosti,“ řekla ředitelka školky Jaroslava Petráchová s tím, že nová třída zahájí provoz od září.

Technika už dokončila přípravy na stavbu druhé etapy centrálních laboratoří, která by měla začít do roku 2020, a plánuje postavit nové výukové pavilony. Ty budou určeny především pro technické obory, jako je strojírenství, technologie dopravy a přepravy, konstrukce staveb a pozemní stavby.

Další z chystaných investic se týká výukového a laboratorního zázemí pro Ústav znalectví a oceňování, který do budoucna očekává vlastní akreditaci navazujícího magisterského studia.

„Investice nás vyjdou na desítky milionů korun. Část se jich snažíme získat z programů Evropské unie, především však spoléháme na vlastní prostředky, které máme z efektivního hospodaření školy,“ podotkl kvestor Jaromír Vrbka.

Předpokládá, že získávání peněz z veřejných zdrojů by měla usnadnit i proměna z neuniverzitní veřejné vysoké školy na univerzitu. Tento záměr Technika oznámila koncem loňského roku a letos věří v jeho dokončení.

VŠTE začala s velkými investicemi do svého rozvoje už vloni. Jako dárek k desátému výročí svého založení si nadělila otevření Čínského centra na českobudějovickém náměstí a moderní laboratoře za více než 100 milionů korun.

VŠTE navštěvuje na 4 400 studentů v řádné a kombinované formě studia. Jejich počet by se v novém akademickém roce 2017/18 měnit neměl. Školu tvoří tři ústavy s devíti katedrami, které nabízejí dva magisterské a šest bakalářských technických a ekonomických oborů s řadou specializací. Škola má navíc přes 2 000 účastníků celoživotního vzdělávání.

„Případné nové akreditace jsou vázané i na to, jak budeme úspěšní při získávání peněz z evropských fondů. I na tom záleží, jak rychle se nám podaří nové obory, které plánujeme, uvést do života. V této chvíli jde hlavně o oborové didaktiky v magisterské formě a také znalectví a oceňování,“ dodal Vochozka.