Více vyrábíme, lépe žijeme. Tak se jmenuje plakát od Aleny Čermákové, který je k vidění v Želči na Táborsku. | foto: Repro, MAFRA

Stupidní malůvky, či umění? Socialistický realismus v Želči budí emoce

  • 31
Z toho výjevu mrazí. Dva mladíci přebírají od důstojníka kulomet. Pod tím je nápis Mládí do SNB za zvýšení bezpečnosti republiky. Obrazárna Špejchar v Želči na Táborsku hostí kontroverzní výstavu protežované malířky socialistického realismu Aleny Čermákové (1926-2009).

Část retrospektivy přináší díla z 50. let minulého století plná bolševické propagandy. Podle kurátora Pavla Šmidrkala jsou práce Čermákové umělecky hodnotné.

Historikové umění však upozorňují, že vystavená díla by měla být zařazena do kulturně-historického kontextu a podrobena kritickému srovnání s neoficiální tvorbou té doby.

V rybářském přístavu, pozdější tvorba

Soudruh Rajtora vypráví o své cestě po SSSR, 50. léta

Nevěsta (Lužnice), pozdější tvorba

"To by vyžadovalo minimálně rok práce. Proti době komunismu jsme se však jasně vymezili. Na výstavě je panel, který ji charakterizuje," říká kurátor Šmidrkal.

Do bývalého špejcharu sehnal 120 olejů, kreseb i plakátů. Pokrývají práci Čermákové od počátků na akademii přes ukázková díla socialistického realismu se soustružníky a usmívajícími se zemědělci až k zátiším a květinám na sklonku života. Šmidrkal přiznává, že Čermáková by za svého života nikdy nepovolila obrazy z 50. let po roce 1989 vystavit.

"Fascinuje mě, že se ale tvorby z 50. let nikdy nezřekla. Celý život zasvětila malbě lidské práce. Žila v opojení víry, že socialismus zaručí lidem svět bez válek, vykořisťování, nuzoty, s právem na důstojný život a rozvoj vzdělání. Velký podíl na formování myšlení Čermákové měla smrt jejího otce, kterého umučili nacisté," líčí Šmidrkal.

Jiný pohled na Čermákovou měl Jan H. Vitvar, který ve Víkendu MF DNES před deseti lety napsal, že tvorba Čermákové a podobných autorů byly jen stupidní malůvky.

"S tím nesouhlasím. Řemeslo zvládala dokonale, jsou tu špičkové akvarely i kresby," podotýká Šmidrkal s tím, že díla socialistického realismu se těší stále většímu zájmu sběratelů. Právě ze soukromých sbírek pochází většina vystavených exponátů, čtvrtina je z rodinné pozůstalosti.

Podobné výstavy vyvolají vždy vlnu reakcí, ale zároveň trhají rekordy v návštěvnosti. Češi si masochisticky libují v socialistickém retru. O tom svědčí obliba propagandistických filmů a seriálů. Mladší ročníky se zase smějí trapným zápletkám a bizarním námětům. Podobně obě skupiny přistupují i k výtvarným dílům socialistického realismu.

Výstava v Želči potrvá do konce listopadu. Obrazárna má otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin.