Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Politici slibovali rychlou MHD. Z budějovického koridoru zbyly trosky

  • 24
Letos měly vrcholit radikální změny v dopravě v Českých Budějovicích, které by urychlily provoz autobusů a trolejbusů mezi nádražím a sídlištěm Máj. Z projektu za více než 28 milionů stihlo za dva roky vedení města jen přesun jedné zastávky.

Slibovali zrychlení městské hromadné dopravy a preferenci MHD, dokonce i provoz rychlobusů. Takový byl plán současného vedení radnice v Českých Budějovicích, o kterém se píše i v koaliční smlouvě.

Pomoci k tomu měl velkolepý projekt s názvem Koridor MHD. Jenže pár měsíců před koncem volebního období se z něho stihla udělat v podstatě jen jediná věc. Přesun zastávky ze Žižkovy třídy k poště na roh Senovážného náměstí. Jinak je koridor, který měl zásadně urychlit přesun autobusů a trolejbusů ze sídliště Máj k nádraží a zpět, zakletý.

Co zbylo z Koridoru MHD

Co se podařilo 
Při rekonstrukci Žižkovy třídy byla přesunuta zastávka MHD k poště na Senovážné náměstí.

Zůstalo jen na papíře 
Na další etapu, tedy na zastávky v Žižkově třídě u Jeronýmovy ulice už se nedostalo.

Město upustilo od navrhovaných zákazů levých odbočení Na Sadech u křižovatky s Rudolfovskou a na Mariánském náměstí směrem k Dlouhému mostu.

Nepodařilo se vysoutěžit firmu na rekonstrukci části Husovy třídy, kde mají mít autobusy a trolejbusy vyhrazený pruh.

Nepodařilo se přesunout zastávky a vyznačit nové přechody kolem Mercury Centra.

Nedostalo se na modernizaci zastávek na sídlišti Máj a Šumava.

Z celkem osmi částí projektu Koridoru MHD je hotová jen jedna.

Aktuálně se ani jedna firma nepřihlásila do soutěže o úpravu křižovatky na Mariánském náměstí, což je také součást projektu, který tak dál stojí. A problémů je mnohem více. Mezitím ubývá cestujících ve vozech hromadné dopravy. Zástupci města slibují, že soutěž na úpravy na Mariánském vypíšou znovu, letos už se však nic nezmění.

"Práce byly z důvodu výluk naplánované na letní prázdniny. Výběrové řízení poběží, a pokud uzavřeme smlouvu, dostane se na akci příští rok," potvrdil náměstek primátora Miroslav Joch (ČSSD).

Upřesnil, že město už upustilo od zákazu levého odbočení do Husovy třídy ve špičce pracovních dnů. Část radních včetně náměstka se totiž už dříve postavila právě proti této změně. Nejednotný názor radních byl jednou z věcí, která Koridor MHD také výrazně přibrzdila. Pro některé byla opatření na úkor osobní automobilové dopravy až příliš tvrdá a obávali se kolapsu ve městě.

A co další úseky?

Skoro všechny další části koridoru mají zpoždění, nebo čelí problémům. Vyhrazený pruh pro vozy MHD na Husově třídě, stejně tak i přechody pro chodce u výstaviště musí počkat. Nejdříve chce město rozšířit tamní křižovatku na Dlouhé louce, což však také nebude dříve než za rok.

Do změn tam ale zasáhla také stavba bytového domu, kvůli kterému bude u kapličky na Husově třídě nová světelná křižovatka, zástupci výstaviště tam chtějí více otevřít parkoviště.

Už více než rok se táhnou také dohady mezi zástupci Mercury Centra a radnice ohledně změn kolem vlakového a autobusového nádraží. "Řešíme problematiku podchodu, kde je uzavřena smlouva na pronájem do roku 2026," doplnila náměstkyně primátora Ivana Popelová (HOPB). V Mercury tuší, že po úpravách včetně nových přechodů pro chodce na Nádražní a v Žižkově ulici bude podchod takřka nevyužívaný.

Podle návrhu chce město zastávky MHD od železniční polikliniky přesunout před budovu hlavního nádraží ČD. "Poloha je výhodnější pro cestující jak v návaznosti na Lannovu třídu, nádraží ČD i Mercury, tak je výhodná i pro vozidla MHD, která budou moci vyjíždět ze Žižkovy ulice a nebudou zbytečně projíždět Průmyslovou ulicí," konstatovala Popelová, která doufá, že se na změny dostane v roce 2015.

Průmyslová by pak byla volná pro osobní auta, která tam dnes mají zakázaný průjezd. Na změny spojené s projektem čeká i samotný dopravní podnik.

"Díky vyhrazenému jízdnímu pruhu na Lidické třídě se tam podařilo eliminovat zpoždění, která v ranní špičce dosahovala běžně 10 až 15 minut," vyzdvihl mluvčí podniku Radek Filip. Koridor, jehož součástí má být obdobný pruh na Husově třídě, je podle něj šancí pro zvýšení atraktivity MHD ve městě.