U Budějovic se staví úsek D3 Borek - Úsilné (21. března)

U Budějovic se staví úsek D3 Borek - Úsilné (21. března) | foto: Marek Podhora, MAFRA

Sjezd z dálnice D3 je zablokovaný. Překáží mu odkaliště u Budějovic

  • 6
Letos měla vrcholit rekultivace odkaliště českobudějovické teplárny, které zabírá 50 hektarů mezi Budějovicemi, Srubcem a Hodějovicemi. Zatím však ani nezačala. Bez dokončení této akce ovšem není možné stavět jeden ze tří plánovaných sjezdů z dálnice D3 do krajského města.

Loni na jaře zpráva o odkališti a přivaděči k D3 způsobila velký poprask. Vypadalo to, že se politici i vedení teplárny pokusí situaci co nejrychleji vyřešit. To se však vůbec nedaří.

Příběh je starý mnoho let. Původní plán byl takový, že vysoutěžená firma začne území zavážet zeminou. Tu už také dřívější vedení nakoupilo za 38 milionů korun.

Jenže v roce 2010 přišla nová politická reprezentace, výměna vedení teplárny a s tím i plán začít do odkaliště vyvážet energosádrovec. To je vedlejší produkt zbylý po spalování, kterým lze upravovat terén v krajině. Zároveň teplárna podala na bývalé představenstvo žalobu za původní navržený postup, kde jde o zmíněných 38 milionů za zeminu.

„Spor trvá dodnes a teplárna v něm prohrává. Nejsem o jeho smysluplnosti přesvědčen. Mezi dozorčí radou a představenstvem tak dnes máme na odkaliště a jeho rekultivaci rozdílné názory,“ sdělil předseda dozorčí rady společnosti a budějovický radní Miroslav Joch (ČSSD).

Zatímco hlínou je díky vydaným povolením možné zavážet, pro energosádrovec není vydané územní rozhodnutí. Jeho vydání nejdříve podle informací MF DNES neprošlo a dostalo se z magistrátu na krajský úřad. Odtud však žádost putovala zpět na magistrát, tentokrát už na jiný odbor.

Na další rozhodnutí se čeká. Vedení teplárny na současnou situaci nechtělo reagovat. „Uvedená témata jsou ve stavu projednávání, a proto se představenstvo prozatím nebude k požadovaným dotazům vyjadřovat,“ řekl mluvčí teplárny Zdeněk Zuntych.

Tím, že rekultivace ještě ani nezačala, vzniká velký problém úseku dálnice z Úsilného do Hodějovic, což bude hlavní část obchvatu Budějovic. K této části povede přivaděč od zanádražní komunikace směrem k Pohůrce a vede také po okraji odkaliště. Když nebude zavezené a zajištěné, sjezd se tam nemůže stavět. Dálnice má přitom v místě začít růst podle slibů do dvou let.

„Odkaliště je vodním dílem třetí kategorie, které podléhá přísnému bezpečnostně-technickému dohledu. Do hrázového systému se nesmí zasahovat, a to ani řadu let po jeho případné rekultivaci,“ oznámil už dříve Miroslav Houfek, předseda představenstva teplárny.

Z tohoto vyjádření vyplývá, že by stavba přivaděče zřejmě nebyla možná ani po úpravě padesátihektarového areálu, kde je na 30 hektarech vodní plocha.

Existuje proto ještě plán, že by se částečně změnila trasa sjezdu a byl dál od odkaliště. Ani o této variantě dosud nikdo oficiálně nerozhodl a případná příprava a povolovací procesy by byly rovněž hodně zdlouhavé.

Místopředseda dozorčí rady Martin Kuba (ODS) se domnívá, že nakonec ještě dojde na zavážení hlínou. Právě on byl v minulosti v představenstvu a i s ním dnes teplárna vede soudní spor o odkaliště.

„V době našeho rozhodování jsme postup zavážení energosádrovcem zvolit nemohli. Podle tehdejšího stanoviska ministerstva životního prostředí bylo vyloučené tento popílek využít a jedinou možností byla zemina,“ konstatoval Kuba.

Dálniční obchvat Budějovic má mít tři přivaděče. První z výpadovky na Lišov už v podstatě existuje a staví se k němu už jen mimoúrovňová křižovatka od úseku dálnice Borek - Úsilné. Další dva mají být pohůrecký a roudenský. V záloze jsou hlinský a hodějovický, od kterých se však upustilo a zůstávají pouze v záloze.