Zachránce jindřichohradecké úzkokolejky, Jan Šatava, dráhu opouští, neshodl se s novými šéfy.

Zachránce jindřichohradecké úzkokolejky, Jan Šatava, dráhu opouští, neshodl se s novými šéfy. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Zachránce jindřichohradeckých úzkokolejek kvůli sporům ve firmě končí

  • 11
Jedinou ryze soukromou železnici v Česku - Jindřichohradecké místní dráhy - opouští klíčová postava. Z vedení společnosti odchází Jan Šatava, který ji řídil až do konce loňského roku přes patnáct let. Výpověď dali i někteří manažeři.

Jan Šatava je známý tím, že se zasloužil o záchranu provozu na dvou jihočeských úzkorozchodných tratích. Ty se staly v regionu fenoménem. "Jsem znepokojen situací, ke které došlo ve firmě po nástupu nového předsedy představenstva," vysvětluje svůj odchod Šatava.

Z firmy, ve které si nechal jen svůj minoritní podíl, odešel minulý týden. Dál se chce věnovat nezávislému poradenství v oblasti dopravy. Kromě Šatavy dalo výpověď i zhruba dalších deset zaměstnanců ze středního managementu. Na post v představenstvu rezignoval i Peter Bosáček, který do firmy přišel na konci loňského roku z RegioJetu. Ve firmě má nakonec zůstat provozní ředitel Jan Hruška, kterého loni odvolala valná hromada z představenstva.

Jindřichohradecké místní dráhy

Provozují osobní i nákladní dopravu na tratích Jindřichův Hradec - Nová Bystřice a Jindřichův Hradec - Obrataň. Během letní sezony vypravuje společnost pravidelné parní vlaky s historickými vozy. Dlouhodobě je v zisku. Podle výroční zprávy za rok 2010 firma vydělala 2,2 milionu korun při obratu přes 70 milionů korun.

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) musely vyřešit po Šatavově odchodu i problém s licencí na provoz dráhy a vlaků. Odbornou způsobilost nakonec od Drážního úřadu získal současný předseda představenstva Boris Čajánek, který je jedním z akcionářů a v minulosti v představenstvu působil. Formálně tak splnil požadavky na udělení licence. Čajánek na dotazy MF DNES neodpověděl ani po týdnu.

"Rád bych se vás tedy dotázal, co vás k těmto otázkám vede a kam vaše otázky směřují," reagoval Čajánek na zaslané dotazy, které nechal bez odpovědi.

Důvodem současných personálních problémů jsou především spory mezi devíti akcionáři. Mezi nimi jsou jak železniční fandové, kteří firmu založili kvůli záchraně tratí, tak investoři hledající hlavně zhodnocení svých vložených peněz. "Ve firmě začali převažovat lidé, kteří preferují větší zisky nad dalším rozvojem železnice," popsal jeden z akcionářů, který si nepřál být jmenován.

Šatava stál v čele firmy od roku 1995, kdy dal dohromady skupinu železničních nadšenců a společně s několika podnikateli založili společnost JHMD. Ta od drah odkoupila úzkokolejky připravené už na zastavení provozu. Od té doby počet cestujících na tratích do Nové Bystřice a Obrataně každoročně roste.

"Loni to bylo kolem šesti procent u pravidelné dopravy, o pětinu u parních vlaků," řekl Šatava. Čajánek na začátku roku personální změny vysvětlil tím, že se firma chce účastnit liberalizace železniční dopravy v Česku.