Adéla Marhounová řeší na tabletu jeden z úkolů.

Adéla Marhounová řeší na tabletu jeden z úkolů. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Žáci pracují na tabletech. Učitelka hned vidí, jak odpovídají na otázky

  • 0
Nejen klasické sešity a učebnice, ale také tablety používají při výuce žáci 7. A v českobudějovické Základní škole Pohůrecká. Třída se jako jediná na jihu Čech zapojila do výzkumného projektu Škola dotykem zaměřeného na využívání digitálních technologií.

Dotyková tabule a uzamykatelná bedna s vytahovacími zásuvkami zaujmou v jinak zcela obyčejné třídě se třemi řadami lavic.

Vedle třídní knihy je zapnutý počítač s připraveným zadáním pro začínající hodinu dějepisu. Sedmáci mají před sebou tablety a téma hodiny na digitální tabuli jim jejich třídní učitelka a zároveň dějepisářka, angličtinářka i vyučující výtvarné výchovy Kateřina Tůmová ukryla do tajenky, kterou musí žáci nejdřív vyluštit.

Zahřívací kolo zvládnou během chvilky. Je vidět, že jsou na digitální rébusy zvyklí.
Tentokrát v tajence našli Staré pověsti české a bájní předkové před nimi znovu ožili ve virtuálním světě. „A teď si uděláme test. Není na známky, je jenom na zkoušku. Jsou tam podobné otázky, jako jste měli v předchozím zadání,“ říká mladá blonďatá učitelka.

Když žáci začnou na tabletech vyplňovat jednotlivé otázky, může učitelka na tom svém sledovat, jak jim to jde a jak jsou daleko. U jmen školáků se jí zobrazují zelená (úspěšně vyřešená) a červená (chybná) políčka jednotlivých odpovědí. Po dopsání testu zmáčkne finish a pošle si hodnocení testu do svého e-mailu.

„Je tam napsané, kdo dosáhl kolik procent, v jakých otázkách měli chybu, která otázka jim dělala největší problém, hodnocení za celou třídu i za jednotlivce,“ vysvětluje učitelka. Už při zběžné prohlídce poměru zelených a červených políček v tabulce však své žáky chválí. „Na to, že jsme to ještě neprobírali a dělali jsme to jen tak na začátek, jste to zvládli dobře.“

Pak ještě sedmáci stihnou při práci ve skupinkách s pomocí QR kódu pracovat se staženou pověstí z internetového serveru YouTube a dostanou i domácí úkol. Mají si promyslet komiks na jednu z pověstí, který budou malovat ve výtvarné výchově. Ten pak použijí jako podklad pro vytvoření virtuální podoby v tabletu.

Vyučovací hodina ubíhá mnohem rychleji než klasická výuka se sešity a učebnicemi. Všichni žáci jsou stále on-line - zapojeni v akci, hodina nestojí na jednom sólistovi před tabulí, což znamená klídek pro zbytek třídy. I s digitálními technologiemi lze při výuce vyrušovat - rychlíci se třeba snaží vyfotit svým tabletem QR kód dřív, než mají.

„Líbí se mi to. Je to rozhodně lepší než s normálními učebnicemi. Je to přehlednější a zábavnější,“ libuje si žák Vojtěch Zrna. A podobně mluví i ostatní.

Problémy s ovládáním tabletu nemají ani dívky, Natálie Kuklová vysvětluje, že tablet má doma od deseti let. „Ale ve škole je to zajímavější, protože se na tom učíme spoustu novinek,“ říká školačka.

Pro učitele je příprava na tyto hodiny mnohem náročnější, musí přichystat zcela nové vzdělávací materiály a učit se pracovat s moderními výukovými programy.

Třída má za sebou první pololetí s výzkumným projektem Škola dotykem, který realizuje nezisková organizace EDULAB.

Je jediná na jihu Čech, celkem je v projektu zapojeno 12 škol z celého Česka. Dostaly moderní digitální technologie za milion korun a cílem je zjistit jejich přínos ve výuce.

„Na začátku jsme oslovili sto škol a vybrali ty, které podaly nejlepší projekty. V dubnu uděláme závěrečný výzkum a porovnáme tabletové třídy s těmi, co se učí klasicky. Zatím nevíme, zda se projekt rozšíří i do dalších škol,“ řekla Alena Maršálková z organizace EDULAB.