Žďákovský most stojí na hlavní silnici mezi křižovatkou Lety a Táborem. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Přes Žďákovský most půl roku neprojedete. Uzavře ho oprava

  • 1
Žďákovský most na Písecku se po letech konečně dočká rozsáhlé rekonstrukce. Pro auta i chodce bude zavřený od konce května do půlky prosince. Řidiči se musí připravit na dlouhou objížďku.

Od chvíle, kdy přes něj projelo první auto, letos uplyne 48 let. Žďákovský most spojující břehy Vltavy na Písecku se v době výstavby pyšnil titulem největší jednoobloukový ocelový most na světě. V provozu pak sloužil až do roku 1998, kdy musel být poprvé uzavřený kvůli trhlinám.

V roce 2009 se objevil další problém, most poškodila hlavně kamionová doprava. Auta s hmotností nad 13 tun tak dostala na most zákaz vjezdu a na Tábor jezdí například před Podolský most.

O dva roky později vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) soutěž na rekonstrukci Žďákovského mostu. Vyřadilo jednu z firem, protože nepředložila kompletní dokumentaci. Společnost se odvolala, Úřad na ochranu hospodářské soutěže sice podnět zamítl, jenže firma se nehodlala vzdát. Věc tak skončila u soudu.

A ten teď rozhodl ve prospěch ŘSD. Oprava mostu potrvá 28 měsíců, celková uzavírka pro auta i chodce skončí v prosinci.

„Na základě rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v Brně ŘSD vyzvalo vítězného uchazeče k předložení smlouvy k podpisu. Předpokládáme předání staveniště a zahájení stavebních prací v polovině letošního roku,“ potvrdila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Most na zlaté minci

Žďákovský most na zlaté minci, kterou vydala ČNB.

Česká národní banka vydala zlatou minci s motivem Žďákovského obloukového mostu. Je předposlední v rámci desetidílného cyklu Mosty, kterým ČNB připomíná technicky, architektonicky či historicky zajímavé mostní stavby na českém území. Podoba mince vzešla z veřejné soutěže. Vítězem se stal Luboš Charvát. Lícní strana mince zobrazuje detail mostního nýtování. V jeho levé části je kompozice heraldických zvířat z velkého státního znaku. Na rubu je motiv mostu z podhledu. „Žďákovský most je jedním z největších jednoobloukových dvoukloubových mostů na světě a největším v naší republice. I z toho důvodu jsem přesvědčen, že do našeho cyklu zlatých mincí patří právem,“ uvedl guvernér ČNB Miroslav Singer. Mince s nominální hodnotou pět tisíc korun je v prodeji od 5. května.

Při opravě dělníci a stroje kompletně odstraní svršek mostu. „Na most byl zpracován diagnostický průzkum, který potvrdil navržený rozsah prací. Začnou na mostním svršku za úplné uzavírky, a to i pro chodce,“ dodala mluvčí Ledvinová.

Úplná uzavírka by měla trvat do konce roku. Značená objížďka povede po silnicích prvních tříd I/4, I/20 a I/29. Například, kdo pojede od Příbrami na Tábor, nezatočí na křižovatce Lety, ale bude pokračovat přes Čimelice na Písek. Odtud zamíří na Bernartice a Opařany. Za obcí se napojí na silnici, po níž by přijel, pokud by byl Žďákovský most otevřený. A najede si zhruba 30 kilometrů.

Právě Čimelice se přitom už teď potýkají s velkým provozem. „Obec uzavírka ještě víc zatíží. A to podle průzkumu, který jsme si nechali v minulosti udělat, Čimelicemi projede ročně půl milionu aut,“ řekl starosta Čimelic Vladimír Bouček.

Desítky kilometrů navíc najedou také lidé z okolí Žďákovského mostu, kteří přes něj jezdí denně do práce. „A těch není málo. Když to budou řešit objízdnou trasou přes Varvažov, najedou tak každý den 20 až 30 kilometrů. Oprava se ale chystá šest let, dojít k ní musí, takže je to nepřekvapuje. Firma, která bude dělat dopravní značení, nám už napsala, že uzavírka potrvá od 29. května do 18. prosince,“ konstatoval starosta Orlíka nad Vltavou Jan Mára, který je přesvědčený, že pro Orlík bude oprava Žďákovského mostu znamenat také menší cestovní ruch v letní sezoně.

I přes tyto nepříjemnosti lidé opravu schvalují. „Je dobře, že k rekonstrukci konečně dojde. Je třeba tuto unikátní technickou památku zachovat a udržet,“ podotkl starosta Čimelic Bouček.