Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zelené autobusy pro turisty na Šumavě přicházejí o podporu obcí

  8:56aktualizováno  8:56
Některé šumavské obce přestanou letos poprvé přispívat na provoz Zelených autobusů. Podle starostů nemají moc velký efekt a běžných aut na Šumavě neubývá. Bude je tak muset více dotovat národní park.

Na Kvildě ještě nevědí, zda z rozpočtu obce budou na provoz Zelených autobusů přispívat, nebo ne. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Zelené autobusy, které vozí po Šumavě turisty v letních měsících, měly původně přispívat k omezení počtu automobilů v šumavském národním parku. Přepravily už přes dva miliony lidí, každoročně je využije přibližně sto tisíc cestujících. Svou 23. sezonu zahájí poprvé bez podpory všech obcí nebo krajů, které dříve Správě NP Šumava na jejich provoz přispívaly.

„Víme už například, že nedostaneme podporu od Plzeňského kraje, který loni přispíval 300 tisíc korun. A také třeba od obce Borová Lada. Neznamená to, že autobusy nevyjedou, ale budeme na ně muset vynakládat větší částku z našeho rozpočtu,“ říká mluvčí Správy NP Šumava Jan Dvořák.

Autobusy vozí turisty ve dvou oblastech Šumavy. Propojují obce centrální Šumavy, jako je Kvilda, Horská Kvilda či Modrava s Železnou Rudou, a vyjíždějí i v jižní části Šumavy v okolí Nové Pece, Stožce a Jeleních Vrchů.

Například na Borová Lada ale vůbec nezajíždějí. Podle starostky obce Jany Hrazánkové je právě toto hlavní důvod, proč obec ze svého rozpočtu na provoz autobusů letos nepřispěje, ačkoli to v minulých letech patřilo k standardním obyčejům.

„I když k nám autobusy nezajížděly, mysleli jsme si, že když budou vozit turisty na Bučinu, zvýší se návštěvnost i u nás v obci. Dlouhodobě ale zjišťujeme, že to tenhle efekt nemá. A tak není důvod investovat peníze, které potřebujeme jinde,“ vysvětluje Hrazánková.

Jedním z důvodů, proč se v polovině 90. let Zelené autobusy zaváděly, byla snaha o propagaci ekologicky šetrnější dopravy v přírodně cenném území.

Jenže kvůli autobusům na Šumavě rozhodně aut neubývá. „Žádné záznamy o vývoji počtu aut nemáme, každému je ale jasné, že jejich počet strmě stoupá i tady. Na druhou stranu, Zelené autobusy využívá každoročně okolo sta tisíce lidí. Chceme je proto nadále zachovat jako službu pro určitý typ turistů, kteří jim dávají přednost,“ podotýká Dvořák.

Zatím není jasné, nakolik se pro letošní rok změní jízdní řády autobusů, podle mluvčího nebudou ale úpravy nijak dramatické. A ani nemohou být.

„Velmi nás mrzí, že někteří starostové a Plzeňský kraj odmítají přispět na Zelené autobusy. Tuto službu vnímáme jako podporu turismu a tedy i podporu podnikání a občanů šumavských obcí, proto jsme připraveni do ní vložit více peněz. Rozvoj území Šumavy je totiž úkolem nejen Správy NP Šumava, ale také obcí i krajů. A projekt Zelených autobusů byl doposud pozitivním příkladem spolupráce. Bohužel ale za stávající situace není možné ani přemýšlet o tom, že bychom jejich provoz rozšířili na období od poloviny června do poloviny září,“ říká mluvčí Dvořák.

„Gradují spory mezi starosty a parkem“

Zelené autobusy stále podporují obce Horská Kvilda, Prášily nebo třeba Kašperské Hory, i když přes ně autobusy nejezdí.

„Nijak se netajím tím, že také patřím ke kritikům toho, jak jsou autobusy financované. A chápu některé starosty, že se rozhodli po letech věc nepodpořit. Pro letošní sezonu jsme se ale rozhodli nic neměnit a autobusy budeme podporovat i přesto, že přes Kašperské Hory nejezdí. Bereme to tak, že jsme součástí regionu a že běžné turisty nezajímají nějaké šumavské spory,“ míní starosta Kašperských Hor a také předseda Svazu šumavských obcí Petr Málek.

Podle něj bude nutné pro příští sezonu zhodnotit efektivitu projektu a toho, jak jsou vynakládané peníze využité. Před letošní sezonou by se ale něco podobného už nemohlo stihnout.

„Ten koncept se nám nelíbí. Je to ale jen špička ledovce. Pořád jde o spory mezi starosty a národním parkem. Ten měl být podle toho, co se dohodlo v minulosti, garantem rozvoje celého území. Teď ale jeho rozvoji naopak brání. Vybírají se nekoncepční řešení, nevede se poctivý dialog. Změna bude trvat dlouho a bude hodně složitá,“ myslí si Málek.

Proti tomu se ale ohrazuje ředitel Správy NP Šumava Pavel Hubený. „Není pravdou, že bychom bránili rozvoji území. Právě to, že Zelené autobusy chceme udržet i za tu cenu, že bychom je museli platit celé zhruba 1,5 milionem korun, je toho jasným důkazem. Navíc na dalším postupu v této problematice jsme se dohodli přímo s panem Málkem na posledním zasedání Výkonného výboru NP Šumava,“ doplňuje Hubený.

Jisté je, že turisté i přes změny v jejich financování o autobusy nepřijdou ani v letošním roce. Vyrážet budou o prázdninách na podobných trasách jako loni a jejich cena se zvyšovat nebude. Třeba na Kvildě ještě nevědí, zda z rozpočtu obce budou na provoz přispívat, nebo ne.

„Starosta Modravy Antonín Schubert byl teď na dovolené v zahraničí a nestihli jsme to společně probrat. Přitom se to týká obou našich obcí a regionu, takže chci znát jeho názor. Je mi trochu líto, že mají autobusy jezdit jen o prázdninách, bylo by lepší, kdyby jezdily od poloviny června do poloviny září. Tak to bylo asi před dvěma lety. Jenže o tom tenkrát správa nikoho neinformovala, v médiích to nebylo dostatečně prodané a lidé o tom nevěděli,“ připomíná kvildský starosta Václav Vostradovský.

Na vyjádření dalších obcí tak Správa NP Šumava stále čeká, tento týden by pak měli o případném příspěvku rozhodnout i zastupitelé Jihočeského kraje.



Nejčtenější

Dvouletý chlapec se dostal z domu do bazénu, následkům tonutí podlehl

Ilustrační snímek

Dvouletý chlapec zemřel poté, co se topil v zahradním bazénu u rodinného domu v Písku. O letošních prázdninách je to v...

Na Prachaticku spadlo unikátní letadlo Be 50 Beta Minor, pilot zemřel

U Strunkovic nad Blanicí na Prachaticku se při leteckém dni zřítilo unikátní...

U Strunkovic nad Blanicí na Prachaticku se v sobotu odpoledne při leteckém dni zřítilo unikátní letadlo Be 50 Beta...



Po čelní srážce zemřeli dva motorkáři na Českobudějovicku

Nehoda motorkářů mezi Hlubokou nad Vltavou a Municemi (11. srpna 2018).

Při dopolední nehodě na Českobudějovicku zemřeli dva řidiči motorek ve věku 44 a 39 let, uvedla policie. Čelně se...

V Hluboké se rozloučili s Kamilem Benešem, který padl v Afghánistánu

Lidé se loučí s Kamilem Benešem při smutečním obřadu v kostele sv. Jana...

V Hluboké nad Vltavou se lidé rozloučili s Kamilem Benešem, jedním ze tří českých vojáků, kteří se na misi v...

Zahradu s biotopem buduje rodina jako jedinečné království

Jezírko bylo tím prvním, co Piherovi na své zahradě vybudovali. Teprve pak se...

Holou parcelu bez jediného stromu koupili v malebné jihočeské vesničce před sedmi lety na stavbu rodinného domu a spolu...

Další z rubriky

Postavme divadlo a mosty, říká hlavní architekt Českých Budějovic

Hlavní architekt Budějovic Jan Němec dojíždí do krajského města na jeden den v...

Podle hlavního architekta města Jana Němce je urbanistická podoba Českých Budějovic zakotvena v územním plánu....

Kůrovec se dál šíří jihem Čech. Nyní decimuje smrky kolem Tábora

Kůrovec ničí stromy na Dačicku.

V táborských městských lesích již několik dní bojují s kůrovcem. Brouk napadl zhruba dva tisíce stromů. Situace je...

Nová naučná stezka za 30 milionů nabídne bobří hráz i vor na rybníku Olšina

Rybník Olšina se nachází v bývalém vojenském prostoru Boletice poblíž Horní...

Jedinečnou přírodu kolem rybníka Olšina na Šumavě budou moci návštěvníci obdivovat z nové zážitkové naučné stezky....

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz