Teploty pod bodem mrazu, časté sněhové srážky i v nižších polohách a nebezpečná ledovka zaměstnaly jihočeské silničáře hned od počátku roku 2017. Z hlediska údržby silnic byl tak pro ně leden nejnáročnější.
Oproti loňskému roku se náklady za první měsíc v roce navýšily až o 16 milionů korun. Listopad a prosinec hodnotí ředitel Správy a údržby silnic Jihočeského kraje (SÚSJK) Jan Štícha v dlouhodobém srovnání jako podprůměrný.
Zimní údržba silnicSpotřeba soli v tunách Leden 2012 9 730 Spotřeba inertního posypu Leden 2012 16 635 Náklady: listopad-březen 2011-2012 237 |
„Pouze v kontextu s posledními třemi zimními obdobími, která však byla obdobími podprůměrnými, lze hovořit o vyšší náročnosti. Každopádně ještě nelze předjímat konečný účet za zimu, to bude možné až na počátku dubna,“ připomněl Štícha.
Kvůli lednovému mrazivému počasí museli jihočeští silničáři zásoby inertního posypu doplňovat, dokupovalo se zhruba jedenáct tisíc tun. Od listopadu do ledna je stála zima zatím 172 milionů korun. Oficiálně končí zimní údržba až v březnu, celkový účet bude mnohem vyšší. Konečná čísla budou známá v dubnu.
V Budějovicích spotřebovali 620 tun soli
Loni se náklady na údržbu jihočeských silnic za celé období až do března vyšplhaly ke 192 milionům korun. Nejvíce silničáři utratili za období mezi lety 2012 a 2013. Tehdy to bylo téměř 330 milionů korun. Mezi nejproblematičtější úseky patří komunikace ve vyšších nadmořských výškách, zejména na Českokrumlovsku a Prachaticku.
„Za uplynulé období byla složitá údržba zejména mezi Želnavou a Volary na silnici I/39, protože terén je tu kopcovitý a zatěžuje ho kamionová doprava,“ zmínil Štícha. Vzhledem ke stavu komunikace byl problém s údržbou i na silnici II/161 mezi Vyšším Brodem a Studánkami a II/163 mezi Vyšším Brodem a Herbertovem, které v letošním roce opraví.
Ačkoliv dal první měsíc v roce silničářům v kraji zabrat, neměla by podle ředitele SÚSJK vyšší částka na dosavadní údržbu drasticky ovlivnit péči o silnice v létě. „Zatím nemluvíme o nijak mimořádném stavu. Jsem přesvědčen, že údržba silnic v létě nebude muset být omezována,“ věří Štícha.
S náročnějším úklidem vozovek se během ledna potýkali i v Českých Budějovicích, ačkoliv loňský leden byl finančně na údržbu náročnější. Spotřeba písku činila 160 tun a soli se vypotřebovalo 620 tun. Letošní leden vyšel krajské město na necelých pět milionů korun, loni byl o tři miliony dražší.
„Ve skladech zbývá 600 tun soli a 100 tun písku. Maximálně do tří dnů dodavatelé dovezou jakékoliv množství,“ vysvětlil náměstek budějovického primátora Petr Podhola.
Na opravy půjde více než miliarda
Správa a údržba silnic spravuje v kraji více než šest tisíc kilometrů vozovek. Silnice II. a III. třídy jsou ve vlastnictví Jihočeského kraje. Komunikace I. třídy jsou v majetku státu a ty má v kompetenci kraj na základě smluvního vztahu s ministerstvem dopravy.
V tuto chvíli připravuje správa projekty na modernizaci silnic za více než jednu miliardu korun, opravovat se bude necelých 300 kilometrů dopravních cest. Ministerstvo dopravy je navíc připravené uvolnit na zanedbané silnice II. a III. třídy v krajích zhruba 2,5 miliardy korun.
Nejvýznamnější rekonstrukce se plánuje v Češnovicích na 12,5kilometrovém úseku silnice II/145 od křižovatky s I/20 směrem na Němčice. Oprava by měla stát podle předpokladů 115 milionů korun a bude spolufinancována z IROP.
„Na opravy komunikací půjdou z našich prostředků desítky milionů korun, stěžejní bude stav silnic po zimě,“ uvedl Štícha.
Jihočeští silničáři v uplynulých letech rozšiřovali kapacity skladů posypového materiálu. V roce 2016 postavili halu v Plané u Budějovic, o rok dříve vznikl sklad na sůl v Mokré na Krumlovsku.
„Aktuálně nezvažujeme další výstavbu, kapacita a rozmístění hal v současnosti odpovídají našim potřebám,“ shrnul Štícha. Aktuální skladová kapacita se pohybuje okolo 36 tisíc tun soli a 54 tisíc tun inertních posypových materiálů.