Stezka povede kolem hlavní silnice ze Zlivi směrem na Munice a Hlubokou nad Vltavou, končit bude u odbočky na Vondrov. Douhá bude 1,5 kilometru a stát má bezmála 16,5 milionu korun.
Zliv ji plánuje už několik let a bylo kolem ní hodně dohadů. Podporu měla v minulém volebním období u tehdejšího starosty Jana Koudelky, dnes předsedy finančního výboru města.
„Jsem rád, že se po dvou letech obstrukcí docílilo toho, že by se snad mělo začít stavět,“ reagoval.
Právě on přišel s návrhem řešení pro chodce a cyklisty, kteří směřují k oblíbenému Králičímu ostrovu v rybníku Bezdrev a dál k Hluboké. Příprava stezky došla tak daleko, že už se utratilo přes 3,5 milionu korun.
Přesto ještě letos v listopadu nebylo jasné, jestli se kontroverzní projekt odpůrcům nepodaří zastavit.
Proti byli nakonec jen čtyři z patnácti zastupitelů
Proti byli ale nakonec jen čtyři z patnácti zastupitelů. Společnost Eurovia CS, která vyhrála výběrové řízení, se tak může pustit do stavby.
„Byl to asi poslední zoufalý pokus, jak akci zastavit,“ konstatoval radní a jeden z odpůrců Tomáš Kučera.
Upozornil, že místem projede zhruba osm tisíc aut denně a v sezoně desítky cyklistů. Pro motoristy se úsek, který svírají rybníky, stane vybudováním svodidel opticky ještě užší. V místě už mají přitom s průjezdem někteří problémy i dnes.
„Nechci si představovat, až budou svodidla z obou stran,“ pokračoval Kučera. Podle něj by stačilo postavit levnější stezku, která by vedla polem nad rybníkem.
Jednou má cyklostezka spojit Zliv s Hlubokou a vytvořit tak novou turisticky atraktivní trasu, jaká dnes vede třeba z Hluboké do Purkarce.
„Směrem na Králičák stačilo udělat levnější variantu formou chodníku. Nějaké opatření tam určitě svůj význam má,“ dodal Kučera.
Projekt prodraží stavba zdi, odvodnění a přeložení kabelů
Projekt se tolik prodraží proto, že je nutné postavit opěrnou zeď, odvodnit stoku, přeložit kabely a vodovod, postavit svodidla v celé délce trasy, nebo zajistit stabilitu podloží podél rybníka.
„Nakonec se podařilo vysoutěžit sumu, o které jsem mluvil celé čtyři roky. Teď jde o to, dodržet stavební část, aby se cena nenavýšila. Věřím, že to zlepší bezpečnost pro cyklisty a chodce. Je zázrak, že se tam ještě nikomu nic vážného nestalo,“ doplnil bývalý starosta Koudelka.
Domnívá se, že i z této stezky je možné stavebně dál pokračovat směrem k Hluboké a nebo v budoucnu postavit novou stezku.
On i Kučera se shodli, že rozpočet Zlivi zátěž tohoto projektu unese, protože je tříapůltisícové město v dobré finanční kondici a chystá se i na stavbu nové sportovní haly. Stezka by teoreticky mohla být hotová příští rok, bude záležet na konečné náročnosti všech prací.
A za kolik se staví cyklostezky jinde? Například v Českých Budějovicích vrcholí stavba v Průmyslové ulici nedaleko Mercury Centra. Necelých 400 metrů vyjde na téměř šest milionů korun. Ale součástí prací je i výstavba chodníků, ostrůvků, veřejného osvětlení, dopravního značení a dojde i na úpravu semaforů a křižovatky.
Třeba na Vltavotýnsku se před několika lety naopak povedlo postavit tři kilometry za osm milionů korun. Vždy hodně záleží na podmínkách a složitosti stavby, takže přesné srovnání je těžké.
Mezi těmito rybníky povede nová stezka za 16,5 milionu korun.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz