Budějovická radnice chystá změny i před Mercury Centrem.

Budějovická radnice chystá změny i před Mercury Centrem. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Změny v budějovické dopravě: nové přechody u nádraží, Kanovnická pro pěší

  • 7
MF DNES sestavila seznam nejdůležitějších změn a novinek v dopravě, na které se má dostat v letošním roce v Českých Budějovicích. Úpravy pomohou bezpečnosti cyklistů i chodců a zrychlí MHD v centru.

Pokud by si obyvatelé Budějovic mohli vybrat, jakou chtějí dopravní stavbu, velká většina by jistě řekla dálniční obchvat. Na ten si lidé ještě počkají, i tak se ale letos ve městě chystá celá řada novinek na silnicích a kolem nich.

1. Úpravy kolem nádraží

Cestující MHD i chodci se brzy dočkají zásadních změn u vlakového nádraží a Mercury Centra. Budou tam nové přechody a přesunuté zastávky.

Má zmizet část zábradlí rozdělující silnici v Nádražní ulici. Vznikne tam přechod se semafory. Místem dlouhodobě nebezpečně přecházejí stovky lidí právě k tamním zastávkám. Nově to bude legální.

„Už v pondělí to budeme projednávat v radě. Byl bych rád, aby úpravy byly hotové nejpozději přes prázdniny,“ upřesnil náměstek primátora František Konečný. Přechod vznikne i na začátku Žižkovy třídy, kde lidé přebíhají mezi autobusovým nádražím a hotelem Grand.

„Současně počítáme s přesunem zastávky. Zrušíme tu u železniční polikliniky a přesuneme ji přímo před vlakové nádraží. Zkrátí se tak přestupní doba,“ sdělil Radek Filip, mluvčí dopravního podniku.

Před nádražím sice ubudou parkovací místa, ale nově budou auta stát na volném prostoru po zrušené zastávce. Přesun znamená ještě jednu věc. Vozy MHD už nebudou muset nutně projíždět Průmyslovou ulicí, ale budou moci vyjíždět přímo z Žižkovy třídy vlevo do Nádražní. Žižkovou kolem Mercury by naopak měla být omezena ostatní automobilová doprava, kterou pustí do Průmyslové, kde je dnes průjezd zakázán.

2. Parkoviště v Jírovcově a zóny

Ožehavým tématem je rozšíření zón placeného stání. Město je plánovalo mezi Pekárenskou a Mánesovou ulicí a později ještě dál. Tak razantní ovšem úpravy nebudou.

Letos hodlá radnice začít vybudováním záchytného parkoviště na konci Jírovcovy ulice ve směru z města. „Určitě chceme mít hotovou alespoň první etapu,“ potvrdil Konečný. V Jírovcově by mohlo postupně být až 500 parkovacích míst.

V této ulici a dál směrem k Pražské třídě by pak mohly vzniknout zóny placeného stání, což má ulehčit parkování pro residenty a abonenty. Tady ještě bude záležet, jestli se na jejich zavedení shodne koalice. Jih města bude zatím beze změn.

3. Prodloužená pěší zóna

Na spadnutí má být příprava vypsání soutěže, v níž budou účastníci předkládat návrhy na úpravy Kanovnické ulice v centru, která se má stát ještě letos pěší zónou mezi Lannovou třídou a náměstím, nebo alespoň ke Kněžské ulici.

Z pozice chodců je to druhá nejrušnější ulice ve městě, kde denně projde 11 tisíc lidí. Po změně by auta nadále mohla odbočit ze Sadů do Kanovnické, ale pouze k Mlýnské stoce a dál by smělo jen zásobování.

4. Cyklostezky

Bezpečný průjezd zajistí cyklistům nová stezka v Průmyslové ulici. Denně tudy míří stovky lidí na kolech mezi centrem a Suchým Vrbným. „Už jsme ve fázi územního řízení. Je to jedna z etap, jak lépe pro cyklisty propojit východ města s centrem,“ vysvětlil Konečný.

Radnice také nechala zpracovat projekt na cyklostezku podél levého břehu Dobrovodského potoka za obchodní zónou na Strakonické. „Dále by měla vést přes potok za garážemi až k areálu firmy Bosch. Vhodná by tak mohla být pro lidi, kteří tam jedou do práce,“ upozornil náměstek primátora Petr Holický.

Ještě je podle něj nutné vyřešit majetkové záležitosti. V další etapě by se mohla stezka napojit na pravobřežní trasu ve směru na Hlubokou. Přibýt mají i nové stojany pro kola, třeba u Polikliniky Jih.

5. Koridor MHD k Sadům

Dlouhodobý projekt Koridoru MHD, který má pomoci provozu hromadné dopravy mezi sídlištěm Máj, centrem města a nádražím, bude pokračovat.

Podaří se prodloužit vyhrazený jízdní BUS pruh v Husově třídě přes Mariánské náměstí až k zastávce Na Sadech. Vozy MHD pak pohodlně překonají tamní křižovatku.

„Cílem je zvýšit průměrnou rychlost autobusů a trolejbusů a snížit jejich zpoždění,“ řekl už dříve Filip. Projekt by měl pokračovat i před výstavištěm na Husově třídě, kde je v plánu částečný přesun zastávek a mezi nimi vytvoření přechodu s ostrůvkem.

6. Příprava dalších akcí

Ještě někdy na konci roku by se mohlo dostat na nákup malých elektrobusů. „Nasadíme je na dvě linky, obě pojedou přes náměstí Přemysla Otakara II. Spojí nemocnici, Jírovcovu ulici a Dlouhou louku s nádražím,“ upřesnil ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš. Firma hodlá poprvé nakoupit také autobusy na zemní plyn.

Na další větší akce se letos prozatím nedostane, ale na radnici chtějí pokročit s jejich přípravou. Půjde například o projekt stavby parkovacího domu u Sportovní haly na místě stávajícího parkoviště.

Dále se chce zaměřit i na přípravu stavby tunelu, který by spojil Nádražní a Dobrovodskou ulici pod železnicí. Pokročit má i projekt lávky pro pěší a cyklisty přes Dlouhou louku u Dlouhého mostu a je možné, že se začne pracovat na stavbě stezky pro kola a pěší mezi Strakonickou a ulicí M. Horákové na sídlišti Máj.