Změn v dopravě se v nedávné době dočkalo Mariánské náměstí v Českých...

Změn v dopravě se v nedávné době dočkalo Mariánské náměstí v Českých Budějovicích. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Změny v Budějovicích opět zbrzdí řidiče. Na zásadní silnice se čeká

  • 19
Dokument, který má zlepšovat dopravu ve městě, schválili zastupitelé Českých Budějovic. Rozhodnutí z radnice ale často vedou k opaku a doprava se naopak komplikuje. Horší to brzy bude na Lidické i Husově třídě.

Na rohu rušné křižovatky Lidické a Mánesovy roste velká administrativní budova. To už většina obyvatel Budějovic ví. Zdaleka ne všichni ale tuší, že z ní bude možný obousměrný výjezd do Lidické, což podle očekávání zhorší provoz. Rozhodnutí už nelze měnit.

Nových nepříjemných překvapení ale bude více. Na Husově třídě brzy přibudou semafory u výstaviště a po nich se mají objevit další u bytového domu U Kapličky.

Signalizace má být také na Mánesově u křížení s Dukelskou. Vše v horizontu maximálně dvou let. Doprava se tak bude kouskovat, jako tomu v nedávné minulosti bylo především na Strakonické.

Důležité stavby pro Budějovice

1. Dálniční obchvat D3
2. Severní spojka (od Globusu k Okružní a Pražské v Nemanicích)
3. Spojka Horákové a Strakonické
4. Podjezd pod vlakovým nádražím
5. Spojka Horákové a Litvínovické
6. Přemostění Vltavy z Litvínovic k nemocnici
7. Jižní tangenta (mezi dálnicí D3 a výpadovkou na Český Krumlov)

Zmíněné silnice mají přitom sloužit jako městský okruh pro rychlé odbavení aut. Rostou na nich překážky přesto, že stále chybí dálniční obchvat kolem Budějovic a další zásadní stavby. Těch se oproti tomu ve většině případů lidé nedočkají dříve než za pět let.

Ještě několik příštích roků se tak bude situace spíše zhoršovat. Desítku nejdůležitějších staveb obsahuje také důležitý dokument IPOD (Integrovaný plán organizace dopravy), jehož aktualizaci na pondělním jednání schválili zastupitelé.

„Obsahuje krátkodobá opatření pro zlepšení provozu, ale i seznam nových staveb. Řeší tak dopravu koncepčně jako celek, například včetně vzniku parkovací zóny a záchytných parkovišť. Novinkou IPODu je zavedení MHD do centra města,“ sdělil Daniel Šesták, který zpracovával aktualizaci.

Parkovací zóna na Pražském předměstí má začít fungovat v polovině příštího roku, do roka by na náměstí Přemysla Otakara II. měly zajíždět elektrické autobusy. Dokument získal značnou podporu a hlasovalo pro něj 37 z 43 přítomných zastupitelů.

Ti se k dopravě vrátili i u dalších projednávaných bodů a dostalo se i na vyhrocenou výměnu názorů v souvislosti s výkupy pozemků pro dopravní stavby. Jak kostrbatá je jejich příprava, se naplno ukazuje třeba u Severní spojky, která má vést od okružní křižovatky u Globusu, mostem přes Vltavu ke křižovatce Pražské a Okružní.

„Na nedávné schůzce jsem se zeptal zástupců Ředitelství silnic a dálnic, zda mají zájem, aby město vykupovalo pro tuto stavbu pozemky. Oni řekli, že po městě zatím nic nechtějí a vypořádají se s tím sami,“ zmínil Joch.

Přitom právě dřívější aktivita města urychlila a pomohla třeba stavbě zanádražní komunikace, kde byl hlavním investorem kraj. Severní spojka je přitom pro Budějovice stejně důležitá jako dálniční obchvat a zásadně odlehčí Strakonické a Pražské. Je kolem ní ale hodně nejasností, bude nutné získat pozemky, na kterých stojí i rodinné domy. Práce mají začít v roce 2020.

Místo okružní křižovatky u Globusu pak možná budou semafory s klasickou křižovatkou, protože místo neunese nápor vozidel jedoucích po spojce.