Budějovičtí mají parkovací dům poblíž zimního stadionu v centru města.

Budějovičtí mají parkovací dům poblíž zimního stadionu v centru města. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Změny v parkování mají vytlačit stovky aut z ulic Budějovic

  • 21
Modré, zelené a oranžové zóny, systém záchytných parkovišť se svozovými autobusy, zpoplatněné stání v dalších ulicích. Úpravy parkovacího systému v Budějovicích vyjdou na desítky milionů korun.

Oprášilo staré plány, trochu je upraví a pak je musí prosadit. Vedení Budějovic chce příští rok zavést balík změn, buď v jedné, nebo ve dvou etapách. O zavedení změn v parkování se už pokoušeli radní v minulém volebním období, ale nebyli jednotní.

Zásadním způsobem se rozšíří zóny placeného stání. Na jihu Budějovic budou lidé za parkování platit až po ulici L. M. Pařízka a L. B. Schneidera včetně Havlíčkovy kolonie. Na severu pak po Pekárenskou a ulici U Trojice. Na západě a východě pak zóny skončí u řeky Vltavy a železnice. Sídlištím či Suchého Vrbného se změny vyhnou.

Změny mají vytlačit 20 procent aut

„Cílem je našim obyvatelům a podnikajícím lidem, tedy rezidentům a abonentům, zajistit dostatek parkovacích míst,“ vysvětlil František Konečný (ANO), náměstek primátora pro dopravu. Systém má podle něj fungovat tak, že bude řidiče z okolí motivovat k tomu, aby zastavili na záchytných parkovištích.

Město chce změnami vytlačit přibližně 20 procent aut, která nyní přes den zabírají místa třeba na Pražském předměstí. „Vše proto musí být připravené. Ve chvíli, kdy rozšíříme placené parkování, musí být připravena záchytná parkoviště,“ pokračoval Konečný. Třeba na konci Jírovcovy ulice u Nádražní jich má být v dohledné době k dispozici až 150, později 400 až 500.

Jak se parkuje v ulicích Českých Budějovic

Den
rezidenti 52 %
abonenti 10 %
dojíždějící, dlouhodobé park. 22 %
dojíždějící, krátkodobé park. 16 %

Noc
rezidenti 93 %
abonenti 4 %
ostatní 3 %
Pozn.: Noční obsazenost ulic je 87 %. Čísla jsou platná pro místa, kam se mají rozšířit zóny placeného stání.

Zóny budou mít tři barvy, modrou, zelenou a oranžovou. Například modrá má být jen pro místní, zelená pak pro místní i lidi z okolí, kteří si ale budou muset zaplatit tak, jako by stáli třeba na Senovážném náměstí. Stání o víkendech a svátcích by mělo být dál zdarma, protože v těchto obdobích problémy s parkováním většinou nejsou.

„O tarifech a konkrétních cenách ještě budeme jednat. Stejně tak o částce za rezidentní a abonentní kartu,“ upozornil náměstek primátora Tomáš Bouzek (TOP 09).

Radní také slíbili, že pro veřejnost připraví projednání připravovaného projektu. Kvůli rozšíření placeného parkování lze totiž očekávat vlnu odporu. Vloni kvůli tomu dokonce vznikla petice. „Nelíbí se mi, že lidé z širšího centra budou platit, ale ten, kdo bydlí jen o kus dál, už nikoli,“ reagoval František Hnátek z Pražského předměstí.

Jiní naopak věří, že mohou být změny prospěšné. „Pokud budu mít záruku, že v rozumné vzdálenosti od domu zaparkuji, tak si za kartu zaplatím. Mohlo by to být třeba tisíc korun ročně,“ řekl Jakub Hanousek ze stejné čtvrti. Třeba mezi Pekárenskou a Mánesovou v současnosti přes den chybí v poměru k počtu aut asi 500 míst.

Otázkou je, kolik jich dokáže radnice vytvořit v systému záchytných parkovišť pro dojíždějící. Do něj hodlá zařadit i již existující u sportovní haly, které je neustále plné, a stále oblíbenější je i to u Dynama. Do seznamu bude patřit i zmíněné v Jírovcově ulici, dále pak v bývalých Žižkových kasárnách a na Dlouhé louce u výstaviště. „Také výstaviště připravuje další parkovací plochy ve svém areálu pro 120 až 150 aut,“ upozornil náměstek Konečný.

Upraví průjezd ulicemi

Jeho kolega, náměstek Ivo Moravec (OPB), pak upřesnil, že veškeré změny mají znamenat, že v ulicích Budějovic přibude 1 172 míst.

„Vzniknou úpravami na komunikacích, například zjednosměrnění,“ podotkl. Už dříve však třeba opoziční zastupitel Miroslav Joch (ČSSD) varoval, že podobná čísla mohou být hodně zkreslená. Dnes totiž vozidla mnohdy v místě parkují po obou stranách, i když by tam podle norem neměla stát. Jsou tam tolerována policií i strážníky, aby ve městě nenastal úplný dopravní kolaps.

„Je pravda, že jsme třeba někde připravili zjednosměrnění a vyšlo nám, že ubude parkovacích míst, tak jsme to nechali být,“ připustil Konečný. Také proto je ohledně více parkovacích míst v ulicích opatrný a chce počkat, jaká čísla dá přesnější prováděcí projekt.

Veškeré úpravy budou stát desítky milionů korun, podle velmi hrubých odhadů až 60 milionů.

V souvislosti s projektem mají vzniknout také dvě nové autobusové linky, které budou svážet cestující především ze záchytných parkovišť. Jedna má jezdit mezi Jírovcovou ulicí a Dynamem, druhá z Dlouhé louky k Nádražní. Obě povedou přes historické centrum. Město na ně chce nasadit menší midibusy. Za poplatek za parkování by pak řidič získal třeba dvě jízdy MHD zdarma.