Pětadvacet kilometrů dlouhý úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí se pro řidiče otevřel 28. června.

Pětadvacet kilometrů dlouhý úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí se pro řidiče otevřel 28. června. | foto: David Veis, ČTK

Do Tábora se po D3 pojede od Nového roku jen s dálniční známkou

  • 24
Kdo se namlsal bezplatnou rychlou jízdou po prvním relativně dlouhém úseku dálnice na jihu Čech, musí od středy počítat se změnou. I při jízdě osobním autem po D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí budou řidiči potřebovat dálniční známku.

Táborští a plánští radní se obávají, že se proto auta vrátí zpátky do jejich ulic.

Radní v Plané nad Lužnicí, kde žije okolo průtahu městem až třetina obyvatel a sousedí s ním například i základní a mateřská škola, zjistili, že se tam díky dálnici snížil celkový počet aut o 42 procent.

"Teď se bojíme, že se tu doprava zase zahustí. Kromě toho nám městem stále projíždí 900 nákladních vozidel denně, a proto chceme s krajem vyjednat omezení vjezdu těžkých nákladních aut do města," uvedl místostarosta Plané nad Lužnicí Jiří Rangl.

Podaří se táborským zastupitelům vyjednat výjimku?

Táborští zastupitelé doufají, že se jim podaří vyřídit výjimku, aby řidiči mohli jezdit bez dálniční známky aspoň na bývalém táborském obchvatu.

"Napsali jsme ministrovi dopravy a šéfovi Ředitelství silnic a dálnic a žádali, aby táborský obchvat nebyl zpoplatněn. A až bude nová vláda, chci apelovat také u nového ministra," popsal táborský starosta Jiří Fišer. Bojí se, že už od středy začnou osobní auta sjíždět z obchvatu do města.

Podle senátora a předsedy Sdružení pro výstavbu D3 a R4 Pavla Eyberta není zavedení dálniční známky na nedokončené dálnici logické. "Myslím, že to zpoplatněné nebude, protože není dokončena výstavba úseku Tábor - Stoklasná Lhota. Nedovedu si představit, že řidiči budou platit na silnici, kde je osmdesátka a jezdí se v jednom pruhu na Tábor a v jednom na Prahu," argumentuje Eybert.

Rozestavěnou část dálnice u motocentra bude stát podle Eyberta řešit s majiteli firmy ještě dlouho. "Kdo ví, jak to bude. Jestli se Bratránkovým udělá sjezd jinde, nebo stát motocentrum vykoupí. Ani není s kým o tom jednat. Ministr Žák si balí kufry a nový hned tak nebude," naznačil senátor za ODS.

Jenže ani to není pro úředníky ministerstva dopravy důvod, aby placení na první části jihočeské dálnice D3 odložili. Zdarma se na ní mohou řidiči svézt od nového roku pouze mezi exity 76 Čekanice a 79 Měšice, tedy právě v nedokončeném místě kolem motocentra.

"Nový úsek D3 už bude patřit mezi zpoplatněné úseky dálnice, kde budou řidiči potřebovat dálniční známku. Bez ní projedou pouze po obchvatu Tábora, kde stavba stojí kvůli problému s motocentrem," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Táborští však podle něho nemají šanci výjimku dostat. "Nejsou první, kdo usiluje o osvobození z poplatků. Stojí o to řada obcí, které mají dálnici v blízkosti. Jenže cílem je spíš odstraňování výjimek, ne jejich zavádění," řekl mluvčí.

Dilema spořivých řidičů, zda jet z Veselí do Tábora dvanáct minut po dálnici, nebo čtyřicet minut po staré silnici přes Planou a Soběslav, vyřeší podle odborníků až dostavba celé D3. "Pak nebude mít nikdo důvod sjíždět do vesnic kvůli šetření," upozornil Eybert.

Jenže dostavba celé dálnice D3 z Prahy do Budějovic je stále v nedohlednu. V příštím roce jí nepřibude ani kilometr. Středočeská část ještě nemá jasnou trasu, na jihu Čech se začnou stavět další čtyři úseky mezi Veselím nad Lužnicí a Borkem u Českých Budějovic o celkové délce 27,6 kilometru.